Gå til innhold

Videokamera - hvilke er bra, og harddisk eller dv-tape?


Anbefalte innlegg

Hei

14-åring som skal kjøpe sitt første videokamera. Jeg er opptatt av at kameraet ikke skal bråke for mye - med hensyn til mic. og gjerne med utgang til egen mic. Utover det har jeg ikke sett så mye på kameraer hittil, så jeg har ikke så mange ideer. Men et sentralt tema er jo harddisk eller DV-tape? Hva gir best kvalitet? Hvor mye kan jeg filme på full kvalitet om jeg har en harddsik på 50 GB? Hvor lenge er det til de lager harddisker som man kan ta ut, slik som minnebrikkene på digitalkamera?

Er det noen spesielle merker jeg bør være på utkikk etter, sånn generelt? Noen jeg bør holde meg unna?

Takker for svar^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

DV er fremdeles det beste. Det er mer praktisk (du kan bare ha med 10 ekstra kasetter, eventuelt kjøpe dem hvorsomhelst), og tåler mye mere enn en harddisk. Harddisk-kamera tåler kanskje ikke så mye mer enn et stygt fall i bakken, før det takker for seg. DV gir også bedre kvalitet per idag, og er det enkleste å redigere mener da jeg. Har ikke prøvd harddisk skikkelig, men dersom det tar opp i helt ukomprimert avi så er det nesten likt. Positivt for harddisk er at det er tidsbesparende. Du trenger ikke å capture hele filmen inn (når du overfører fra DV, så spilles filmen i "realtime". Så har du en film på 2 timer, tar det to timer å få den over. Det gjør ikke harddisk, ettersom videofilene allerede ligger på kameraet.

Personlig har jeg Panasonic NV-GS180 sammen med en Røde VideoMic, noe som fungerer utmerket. Kameraet er imidlertid utgått, men det har kommet nye av dem. Tror ikke at dette er så langt fra det jeg har. En av fordelene med disse, er at de har 3CCD, noe som gir meget god fargegjengivelse. Mens kameraer med 1CCD bare har en brikke til å korrigere fargen, gir 3CCD deg 3. Ville anbefalt deg MiniDV uansett. Heller en diger harddisk til PC-en du kan ha råklippene på, en en liten fjert i kameraet. MiniDV er mest praktisk. Bare tenk deg en ferietur der du ikke har adgang på PC på rundt 2 uker. Du tar opp masse, og er plutselig tom for film. Har du miniDV kan du gå til nærmest hvilkensomhelst butikk og få ny kassett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...