Gå til innhold

Hvordan fungerer en statisk armlenke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Konstant metallisk tilkobling til kabinettet er nok.. en vanlig antistatisk armlenke er jo bare en kabel med klype i ene enden og en kontakt med armbånd i andre som sørger for at "metallkontakten" (som i bunn og grunn bare er en plate som er i kontakt med huden) alltid er "koblet" til deg.

altså om jeg lager en ledning med klype på huden og kobler andre enden til kabinette så er jeg fri for statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar
En antistatisk armlenke er ikke bare en ledning med klype i enden, den har en innebygget motstand på noen hundre megaohm for å forhindre gnistdannelse ved utladning. En ren ledning kan gjøre like stor skade som å ikke bruke lenke i det heletatt.

Kontrollert utladning er hele poenget, ja.

 

Hvis en har ambisjoner om å holde på litt på hobbybasis med elektronikk, så kan det jo være verdt investeringen uansett. trenger jo ikke koste rare greiene:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22459109

 

Jeg tror de fleste som tar ESD-sikring seriøst, minimum bruker en jordet matte på arbeidsbenken, i kombinasjon med en armlenke.

Lenke til kommentar

Her på skolen bruker vi ESD poser, matter, noe spray greier til mattene og armlenker.

I tillegg tar vi visse forhåndsregler, som å ikke ta unødvendig på koblingsplintene rundt osv.

 

Armlenken og matten er som sagt laget for å gi en kontrollert utladning av det som måtte være av statisk og gjenværende strøm.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Men så er det veldig forskjellig på hva du arbeider med. Men uansett, så er det nok viss du er koblet til i kabinettet(viss det skal brukes i kombinasjon med PC), enten med armbånd pluss ledning, eller bare en ledning.

 

(Grunn til at dere bruker så mange forholdsregler kan ha noe med læreren å gjøre, siden han ikke er av den slurvne sorten...)

Lenke til kommentar

Nei det er ikke nok bare med en ledning, for at utladningen skal foregå kontrollert skal man være tilkoblet jord med armlenke.

 

Matten er for å lade ut det som er i komponenten mens armlenken er for å lade deg selv ut.

Sprayen gjør at matten blir renset slik at den leder slik den skal. :)

 

Mange tror at det er nok å ta i kabinettet før man begynner men det eneste som skjer da er at du overfører noe av din statiske elektrisitet over til kabinettet noe som bare kan gi mer skade på det man arbeider med.

 

 

Læreren (som jeg vet veldig godt hvem du mener :roll:) var veldig irriterende for oss i første klasse også, men når vi har lært om det og sett hva ESD kan gjøre blir man litt mer oppmerksom.

 

Og, det er uansett bedre å være for mye sikret en for lite ;)

Lenke til kommentar
Nei det er ikke nok bare med en ledning, for at utladningen skal foregå kontrollert skal man være tilkoblet jord med armlenke.

 

Matten er for å lade ut det som er i komponenten mens armlenken er for å lade deg selv ut.

Sprayen gjør at matten blir renset slik at den leder slik den skal. :)

 

Mange tror at det er nok å ta i kabinettet før man begynner men det eneste som skjer da er at du overfører noe av din statiske elektrisitet over til kabinettet noe som bare kan gi mer skade på det man arbeider med.

 

 

Læreren (som jeg vet veldig godt hvem du mener :roll:) var veldig irriterende for oss i første klasse også, men når vi har lært om det og sett hva ESD kan gjøre blir man litt mer oppmerksom.

 

Og, det er uansett bedre å være for mye sikret en for lite ;)

blir man helt utladet av å "touche" jord-metall-lederne i en stikkkontakt?

Lenke til kommentar

Ja, men tenk deg at du har to kabler fra en stikk kontakt.

 

Løsning 1. Du kobler til en lyspære

Løsning 2. Du kobler ledningene sammen

 

Hvilken vil fungere best og gjøre minst skade? :roll:

 

Når man tar i jord og har statisk elektrisitet i kroppen kan dette føre til "gnist" pga. den høye utladnings strømmen og kan skade elektrisk følsomt utstyr på kretsen. (blir nesten som lyn, bare mye mindre amp)

 

Hvis du kobler deg direkte til jord vil det også bli veldig liten motstand i forhold til hva det bør være for å få en kontrollert utladning, om du da tar på en komponent som ikke er utladet kan det føre til store strømmer i kretsen og gjennom deg noe som igjen kan føre til kretsen og i verste fall du går tapt.

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Hvis en har ambisjoner om å holde på litt på hobbybasis med elektronikk, så kan det jo være verdt investeringen uansett. trenger jo ikke koste rare greiene:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22459109

 

Jeg har en slik, og den er ikke noe god å bruke. Alt for kort ledning, ikke strikk rundt armen. Kjøpte en på Biltama, i ren frustrasjon over clasen sin, og til min store overraskelse var den helt konge å ha på. Ligner på de som de har rundt om på diverse webshopper.

Lenke til kommentar
Hvis en har ambisjoner om å holde på litt på hobbybasis med elektronikk, så kan det jo være verdt investeringen uansett. trenger jo ikke koste rare greiene:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22459109

 

Jeg har en slik, og den er ikke noe god å bruke. Alt for kort ledning, ikke strikk rundt armen. Kjøpte en på Biltama, i ren frustrasjon over clasen sin, og til min store overraskelse var den helt konge å ha på. Ligner på de som de har rundt om på diverse webshopper.

 

Jeg postet linken mest som et eksempel. www.Elfa.se har mye bra ESD utstyr hvis man ikke er så kritisk til prisen.

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...