Gå til innhold

kjøpshjelp: >Ny ultraportabel<


Annonymous

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tengt å kjøpe ny ultraportabel pc, og trenger råd og tips!!.

 

Den skal brukes mest til skoearbeid, surfing, msn osv.., og det er viktig at den har god batteritid og skjerm, er liten og lett, ikke allt for treg og helst koste rundt 10000 :yes:

 

Noen som har tips til modell eller erfaringer?

takker for alle svar ;)

 

KA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har tengt å kjøpe ny ultraportabel pc, og trenger råd og tips!!.

 

Den skal brukes mest til skoearbeid, surfing, msn osv.., og det er viktig at den har god batteritid og skjerm, er liten og lett, ikke allt for treg og helst koste rundt 10000 :yes:

 

Noen som har tips til modell eller erfaringer?

takker for alle svar ;)

 

KA

Jeg bruker Toshiba R500 på universitetet. Den er utrolig konfortabel til skolerelaterte ting. Det aller viktigste er at den er utrolig lett (under 1 kg!), batteriet varer en evighet og det er deilig å få alle de misunnelige blikkene. Den er noe dyrere, kanskje litt treg, men absolutt noe du bured vurdere og du er lei av å slepe på blytunge maskiner ...

 

Sjekk:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10054072

 

Tobias

Lenke til kommentar

Hei Ultraportabel!

 

Jeg har en IBM Thinkpad X40 på 3 året, og kan fortelle deg at dette er en bærbar i særklasse. Jeg har har drasset omkring med den i sekken i hele studietiden uten PC mappe (fikk liksom aldri skaffet meg en som passet til 12" bærbar) og det funker kjempefint. Dog har den fått endel riper og slitasje over, under og på kantene, men det er jo ikke det som teller for selve bruken. Har også hatt diverse uheld undeveis med den klassiske "noen går i strømledningen og PC faller ned fra bordet" og sølt pepsi over hele tastaturet. (Den har harddisk "airbag" og huller under tastaturet, så veske kan renne igjennom på undersiden, samt supert chassi laget av magnesium)

 

Da jeg kjøpte den var den fett-dyr, men jeg har vært utrolig glad for at de ca 1,2 kg den veier hverken merkes særlig godt i sekken eller tar mye plass. Her er det bare å klemme den nedi sammen med resten av bøkene og vips er du på vei til neste forelesning. Alt annet er min verden "slep-bar PC". En annen ting med denne Thinkpad serien har et godt tastatur som bare er snuppe-deilig å skrive på.

 

Jeg kjøpte den med et 8 cellers batteri som stikker litt ut bak, men som ikke byr på noe problemer. Dette gir den lett 5-6 timer effektiv arbeidstid. Er man hypp på enda mer finnes batterier med større strøm kapasitet, samt at det er mulig å feste ytterigere batteri på undersiden. Jeg har ikke hatt noen bruk for det ennå.

 

Ankepunkter for X40 er en langsom harddisk, da den bruker en 1,8" type som finnes i bl.a. IPod Classic (den største med 40/80Gb kapasitet). Samme type harddisk sitter i X41 som selges nå, til omkring 7-8000 (http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=719), og er essensielt den samme PC som min X40. Dessuten kommer den uten DVD stasjon, men den bruker ihvertfall jeg sjeldent. Ellers er det umulig å spille dataspill med 3Dgrafikk (fordel dersom du har litt problem med å fokusere på skolearbeidet! :-P ) Har du råd ville jeg klinket til med en X60 modell som har en vanlig 2,5" harddisk som er mye raskere, samt Dual-Core prosessor. (f.eks. http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=838).

 

Mvh Plastikkposen

Lenke til kommentar
Veldig fristende å svare Asus EEE, men jeg har den ikke selv, så vil ikke kaste inn noen helhjertet anbefaling. Ta en titt på den, iallfall. Høres veldig egnet ut til ditt bruk..

 

Jeg og ble fristet til å svare det, og siden jeg har den selv så gjør jeg det :p

Må kjøpes fra utlandet men min fra taiwan kostet 2800 med frakt, og det er en herlig liten pc.

Ikke noe særlig gode specs, men den er knøttliten og veier 0.92 kilo.

Tilogmed laderen er liten (på størrelse med mobillader)

Funker fett med diverse plug&play ting som f.eks mus og tastatur. Skal visstnok funke med bluetooth ting og om man har i bluetooth adapter. Kommer med Xandros installert men kan installeres windows på den med ekstern usb cd spiller (eller litt fikling med minnepenn eller lignende)

 

Ellers; sjekk Asus EEE tråden

 

 

Edit:

Den koster jo 2500kr. Hvis man har 10.000 til å bruke på pc, så kan man få en langt mye bedre laptop enn asus eee!

Tenk så mye annet kjekt man kan bruke pengene som er til overs på.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Veldig fristende å svare Asus EEE, men jeg har den ikke selv, så vil ikke kaste inn noen helhjertet anbefaling. Ta en titt på den, iallfall. Høres veldig egnet ut til ditt bruk..

 

 

Den koster jo 2500kr. Hvis man har 10.000 til å bruke på pc, så kan man få en langt mye bedre laptop enn asus eee!

Hva mener du med bedre, en hver PC produsert site tre år er jo überoverkill til vanlig bruk. Ytelse er vel det siste man bør bry seg om når man skal kjøpe ny PC. Har btw en FS P7120 den er jo supersprek, mye mer enn jeg kommet til å trenge i overskuelig framtid..

Lenke til kommentar
Veldig fristende å svare Asus EEE, men jeg har den ikke selv, så vil ikke kaste inn noen helhjertet anbefaling. Ta en titt på den, iallfall. Høres veldig egnet ut til ditt bruk..

 

 

Den koster jo 2500kr. Hvis man har 10.000 til å bruke på pc, så kan man få en langt mye bedre laptop enn asus eee!

 

EEE er jo perfekt til hans formål. Skjønner ikke hvorfor du mener han skal kaste bort 7500 kroner på å få en litt bedre pc som han absolutt ikke trenger til sitt bruk...

Lenke til kommentar

Kan anbefale Dell XPS M1330 hvis du finner 1,9 kg som ultraportabel. Ellers har den ALT - bortsett fra Blu-ray/HD-DVD

Jeg synes i alle fall den er veldig grei å ta med seg i sekken til forelesningene på skolen. Den er kjapp og responsiv, og skjermen er en fryd for øyet (hvit-LED skjerm - 13,3")

 

Les test på HW.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...