Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjule graviditet i festlige lag hvor det drikkes alkohol


Ekko

Anbefalte innlegg

Heihopp.

 

Samboeren er gravid, noe som er bare bra, planlagt og stor glede osv.

 

Saken er den at hun ikke er så langt på vei og vi hadde egentlig ikke tenkt å fortelle folk enda. På julaften er hun vel 1,5mnd på vei og vi planla vel å fortelle nærmeste familie da.

Venner og lignende tenkte vi å vente ihvertfall et godt stykke ut i januar med å informere, kanskje enda lengre.

 

Mange venter til nærmere 3mnd før de forteller om det, da man da er forbi den mest usikre perioden mhp komplikasjoner.

 

Problemet er hvordan man skal holde dette skjult samtidig som hun skal holde seg edru gjennom en sesong av julebord, middagsbesøk, nyttårsaften etc.

 

Så langt har jeg funnet noen metoder som selvfølgelig alle innvolverer en eller annen type løgn:

- Hun må være edru fordi hun skal kjøre. (Men hvorfor skal hun kjøre?)

- Hun er edru fordi mormoren er dårlig og føler ikke for å feste. Nå stemmer det at mormoren har vært dårlig og dette går som en hvit løgn, men jeg liker ikke å lyge om andre personers sykdom, spesielt når mormoren nå er blitt bedre

- Hun må være edru fordi hun går på antibiotika. Denne er litt vanskeligere siden jeg har hørt at å fake urinveisinfeksjon er den vanligste unnskyldningen. Det man trenger der i tilfelle er en annen tilstand hvor man ikke kan drikke eller behøver antibiotika.

- Lage alibi av typen, hun drakk på fredag og skal drikke på onsdag, men ikke idag. Da tror vennene at hun drakk på onsdag og de på jobben at hun drakk på fredag, familien at hun drakk begge dager og ingen er klokere.

 

Er det noen som har andre finurlige metoder å vri seg unna kritiske spm av typen "hvorfor drikker du ikke, du er vel ikke gravid?". Løgnene bør helst være hvite, i verste fall grå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en "jeg føler ikke for å drikke idag ?"

Den funker som regel ikke når folk først stiller spørsmålet, da bare smiler de lurt og fortsetter å spørre. Dessuten er det litt snålt om "man ikke føler for å drikke" på lørdagskvelder, julebord og nyttårsaften når man til vanlig er med på det som er.

Lenke til kommentar
Hva med en "jeg føler ikke for å drikke idag ?"

Den funker som regel ikke når folk først stiller spørsmålet, da bare smiler de lurt og fortsetter å spørre. Dessuten er det litt snålt om "man ikke føler for å drikke" på lørdagskvelder, julebord og nyttårsaften når man til vanlig er med på det som er.

 

Såpass. Håper ikke alle vennegjenger har drikkepresset jeg føler dere har.

Lenke til kommentar

Har man hatt kyssesyken skal man avstå fra alkohol en god stund:

 

Hva er mononukleose?

23282596

 

Mononukleose kalles også kyssesyken. Det er en infeksjon med et virus som heter Epstein-Barr virus (EBV), et såkalt herpesvirus. Infeksjonen arter seg som regel som en kraftig halsbetennelse med halssmerter, høy feber og hovne lymfeknuter på halsen. Som regel medfører sykdommen også infeksjon utenfor halsen, blant annet i lever og milt.

 

Sykdommen starter ofte med en periode som kan vare fra noen dager til 1-2 uker, hvor du føler deg slapp og syk, har nedsatt matlyst, fryser og har hodepine. Deretter kommer de typiske plagene med vondt i halsen, høy feber og hevelser på halsen.

 

Dersom du har hatt mononukleose én gang, får du det ikke igjen (jfr. nedenfor). Selv om du får plager som minner om mononukleose ved en senere anledning, skyldes ikke disse plagene kyssesyke, men en annen sykdom.

 

Vi antar at halvparten av den voksne befolkningen har hatt mononukleose, men kun få har vært syke. Symptomgivende mononukleose er mest vanlig hos ungdommer (10-19 år), men kan også forekomme ned i småbarnsalder og hos voksne. Gutter får vanligvis symptomgivende mononukleose i 16-18 års alderen, mens jenter som regel får det i 14-16 års alderen.

Hva forårsaker mononukleose?

 

Mononukleose forårsakes av virus som har kommet over i blodet. Dette viruset slår seg ned i blodceller, og infeksjonen spres rundt i kroppen, spesielt til lymfevevet. Det er særlig lymfevevet i halsen ("mandlene") og lymfeknutene på halsen som forstørres og gir plager. Men også leveren og milten blir betent. Det samme kan gjelde lymfeknuter i magen, i armhulene og i lysken.

Livslang bærertilstand

 

Etter at sykdomsepisoden med mononukleose er over (primær EBV-infeksjon), forblir viruset i kroppen i såkalte B-lymfocytter resten av livet hos de fleste voksne. Viruset er i en slags hviletilstand og blir nesten aldri opphav til ny infeksjon. Tilstedeværelse av EBV i kroppen er imidlertid forbundet med økt risiko for utvikling av ulike typer lymfomer (lymfekreft) og kronisk utmattelsessyndrom - men disse tilstandene oppstår bare helt unntaksvis.

 

Ny infeksjon (reaktivering) er altså ikke noe fremtredende trekk ved EBV, i motsetning til andre herpesvirus (eks. herpessår på leppen), men det anføres at reaktivering kan være skyld i spredning av EBV via spytt og dråper senere i livet fra personer som har hatt mononukleose.

 

Etter akutt infeksjon kan viruset forbli i halsen i opptil 18 måneder etter at pasienten er blitt frisk, noe som kan være en del av forklaringen på at bare et fåtall pasienter med mononukleose kan huske at de har vært i kontakt med andre personer med mononukleose.

Hvordan diagnostiseres mononukleose?

 

Typisk sykdomsbilde er feber, sår hals og hovne lymfeknuter, langtrukket forløp og påvirket allmenntilstand.

 

Ved inspeksjon i svelget kan du se store og betente halsmandler. På halsen kjennes ved vanlig undersøkelse hovne lymfeknuter. Lever er i noen tilfeller øm og noe forstørret. Unntaksvis kan også en kraftig forstørret milt kjennes ved legeundersøkelse av magen.

 

Ulike laboratorieundersøkelser utføres for å få en sikker diagnose. Monospot er en såkalt hurtigtest som kan tas på legekontoret og som kan gi svar etter få minutter. Positiv test tyder på mononukleose. Men testen kan være normal dersom det er tidlig i forløpet av sykdommen. Test på streptokokkbakterier tas i noen tilfeller for å skille mellom infeksjon med streptokokkbakterier (vanlig halsbetennelse) og virussykdommen mononukleose.

 

Ofte blir det også sendt inn blodprøve til et sykehuslaboratorium for en grundigere og mer pålitelig test på antistoffer mot mononukleose. Svaret på denne prøven vil foreligge etter noen dager. Det forekommer at også denne prøven kan være falskt negativ, dersom prøven er tatt for tidlig i sykdomsforløpet. Blod sendes også ofte inn på sykehuset for å måle leverprøver, noe som gir informasjon om i hvilken grad leveren er påvirket av infeksjonen.

Hvordan behandles mononukleose?

 

Det finnes ikke medisin mot kyssesykeviruset. Penicillin eller andre antibiotika har ingen virkning. Tvert imot kan du få et meslinge-liknende utslett dersom du har fått antibiotika av typen amoxicillin eller ampicillin. I noen få tilfeller hender det at den syke kan ha mononukleose og streptokokkhalsbetennelse samtidig. Hvis det er tilfelle, får du behandling med vanlig penicillin mot bakteriebetennelsen.

 

Det er viktig at du ikke utsetter deg for hard fysisk aktivitet så lenge du føler deg i dårlig form, eller så lenge lever og milt er forstørret. Føler du deg skikkelig syk, bør du holde sengen noen dager. Men så snart du føler deg i form til det, bør du prøve å være mest mulig oppe. Salisylat (eks. Dispril) eller et NSAID som du får resept på fra legen, kan lindre de verste plagene. Ekspertene mener du bør være forsiktig med bruk av paracetamol. Du skal unngå alkohol så lenge leveren er påvirket av sykdommen.

 

Unntaksvis er hevelsen i halsen så kraftig at det er store problemer med inntak av næring, og noen kan få pustevansker. Da må du innlegges sykehus for å få intravenøs væske- og næringstilførsel, eventuelt hjelp mot pustevanskene.

Hvordan forløper sykdommen?

 

Halsplagene bedres oftest innen en uke, og de er vanligvis borte etter to uker. Hevelsen i lymfeknutene kan vare i flere uker. De fleste blir bra i løpet av 2-4 uker, men de trenger gjerne ytterligere én måned for å bli helt friske igjen. 10-20% opplever trøtthet og slapphet i flere måneder etter den akutte infeksjonen. Vanligvis er du frisk nok til å starte på skole eller arbeid i løpet av 1-4 uker.

 

Ca. halvparten av de med mononukleose får forbigående forstørret lever og milt som følge av betennelse, ofte uten at legen er i stand til å kjenne de forstørrede organene ved legeundersøkelsen. Også denne betennelsen går over uten behandling. Graden av leverbetennelse kan til en viss grad følges med blodprøver. Det anbefales å unngå hard fysisk aktivitet før betennelsen i lever og milt er helt over. En fryktet, men heldigvis sjelden (0,1%) komplikasjon til mononukleose, er at milten kan sprekke. Dette er hovedgrunnen til advarselen mot hard trening før du er helt frisk.

 

I sjeldne tilfeller kan det oppstå komplikasjoner til mononukleose i form av sykdom i blodet, i nervesystemet, i nyrene - men i de aller fleste tilfeller er dette komplikasjoner som går over uten å etterlate varige mén.

 

Forskning har vist at personer som har hatt mononukleose, har en liten økning i risikoen for å få en bestemt type lymfekreft (Hodgkins lymfom). Imidlertid er denne risikoøkningen så minimal, at det ikke er grunnlag verken for bekymring eller for å sette i verk kontrolltiltak. Forskerne mener at bare 1 av 1.000 som har gjennomgått mononukleose, vil kunne få Hodgkins lymfom, mot 0,2 av 1.000 blant dem som ikke har hatt mononukleose.

Hvordan skal du forholde deg?

 

Etter at den akutte sykdomsperioden har gitt seg, som regel etter 1-4 uker, kan du gjenoppta normalt dagligliv. Sport og aktiviteter som kan innebære risiko for slag, spark, kraftige ristinger av magen, bør du vente ytterligere en måned før du tar opp igjen. Det er særlig omfanget av lever- og miltbetennelsen som bestemmer hvor forsiktig du skal være. Dette må legen din vurdere.

 

Lenke til kommentar

Hun kan jo evt. bare si at hun ikke føler seg i form til å drikke?

At hun akkurat har vært syk, slik at hun ikke har lyst på alkohol ;)

 

Tror det er lurt som du sier, forberede dere på maange spørsmål som "Er du gravid eller?"

"Er det barn på gang?"

Er det første man hører hvis man er i den rette alderen og ikke drikker alkohol i lystige lag.

 

Vil også si gratulerer :) Hvor gamle er dere?

Lenke til kommentar
Hva med en "jeg føler ikke for å drikke idag ?"

Den funker som regel ikke når folk først stiller spørsmålet, da bare smiler de lurt og fortsetter å spørre. Dessuten er det litt snålt om "man ikke føler for å drikke" på lørdagskvelder, julebord og nyttårsaften når man til vanlig er med på det som er.

 

Såpass. Håper ikke alle vennegjenger har drikkepresset jeg føler dere har.

 

Ja, seriøst, maken til drikkepress :ermm: I min krets så er det helt ok å si at man ikke vil drikke. Det er det mest latterlige jeg har hørt at man må drikke på en fest eller sammenkomst, uansett hvilken dag det er!

 

Kan hun ikke bare si at hun ikke vil drikke? Eller er det såpass vanlig at man drikker alkohol at folk blir negative hvis man ikke drikker også?? :no:

Lenke til kommentar
Hun kan jo evt. bare si at hun ikke føler seg i form til å drikke?

At hun akkurat har vært syk, slik at hun ikke har lyst på alkohol ;)

 

Tror det er lurt som du sier, forberede dere på maange spørsmål som "Er du gravid eller?"

"Er det barn på gang?"

Er det første man hører hvis man er i den rette alderen og ikke drikker alkohol i lystige lag.

 

Vil også si gratulerer :) Hvor gamle er dere?

 

 

Takk for det, er ca 28 begge to.

Har prøvd å forberede henne så godt jeg kan (det er jo hun som får de fleste spm), men hjalp visst ikke.

 

Hun hadde julebord på jobben igår. Hun hadde fortalt om graviditeten til henne som hun deler kontor med før julebordet på eget initiativ, det var egentlig greit nok. Så hadde hun kjøpt seg alkoholfri vin så ingen skulle skjønne noe. Problemet var at hun som hadde fått vite det plumpet ut med:

"Jeg skal sitte på med --sett inn navnet på samboeren min-- hjem".

Da kom jo selvsagt spørsmålene "Men du drikker jo? Er det alkoholfri vin? Er du gravid?" Uten noe god forklaring på hvorfor hun latet som om hun drakk ble hun overrumplet og jeg regner med at idag vet hele jobben hennes det.

 

På ene siden er har jeg egentlig ikke noe imot at folk vite om det, men jeg synes jo det er litt kjekt å ha en hemmelighet vi kan overaske med. Samtidig synes jeg at nærmeste venner og familie "fortjener" å være de første som får vite det og synes det er litt dumt at allerede en god mnd ut i svangerskapet vet alle andre enn de som burde få vite det først om det. Derfor synes jeg det var dumt at dette skjedde på denne måten, men det som er gjort er gjort.

 

Nå skal vi på middag med felles venner + endel andre folk på lørdag og får samme problemet en gang til. Vi skal diskutere litt idag om vi bare skal fortelle det for å slippe alle "bortforklaringene" eller om vi skal prøve å begrense hvem som vet det foreløpig.

 

Ellers så var ikke ciderboksen så dum. Eneste problemet er at de er svært sjeldent man drikker fra boks på de festene/besøkene vi går i.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest tvist
Kan hun ikke bare holde seg hjemme og si hun er syk da? Hadde ihvertfall jeg gjort fremfor å feste i edru tilstand, mens andre koser seg.

 

Går vel ann å kose seg uansett... :ermm:

 

 

Holde seg hjemme i 9 mnd? HURRA.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...