Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 - ABS kutter ut periodisk


OlaPirat

Anbefalte innlegg

Har en 1989 Audi 100 2.3 quattro.

 

Har hatt bilen i ca 1 år nå. Problemer med at ABS kutter ut periodisk. Problemet er størst når bilen er kald. I sommer har problemet vært skjelden, men nå i vinter skjer dette kanskje opp til 2-3 ganger på en kort kjøretur på ca halvannen mil. Virker som om dette kan være relatert til lavt vakum i innsuget, men kan ikke finne noen synlige feil på vakum. Har en ABS bryter på dashen. Trykker jeg denne 2 ganger (altså av og så på igjen) så virker ABS igjen. ABS begynner ikke å virke igjen automatisk hvis jeg ikke trykker denne knappen 2 ganger.

 

Mulig det kan være feil på en tilbakeslagsventil i vakumsystemet?

Kan også være elektronisk selv om jeg personlig tipper på vakumfeil.

 

Noen som kjenner til hvor jeg bør lete etter feil? Eventuelt vet nøyaktig hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtter virkelig den gamle bilen denne funksjonen? Kan de leses av feilkoder på denne?

Nei, den bilen støtter ikke elektronisk diagnose. Så vidt jeg vet var de aller første Audi'er med diagnoseport, biler fra 1991 (og da kun de med TDI motor).

 

Det finnes imidlertid spesialtilpasset diagnoseverktøy til ABS (bl.a. for å teste sensorene). Men dette må jo kobles fysisk direkte til den delen du vil teste, og kan overhodet ikke sammenlignes med "dagens" diagnoseverktøy.

 

Jeg tipper kanskje problemet ditt ligger i en eller flere av sensorene. Når du slår av og på "nullstilles" også sensorene. Sensorproblemer var/er veldig vanlig på gamle biler med ABS. Er du heldig kan det ofte være nok bare å få renset sensorene skikkelig, men jeg aner ikke hvordan man gjør det (bruk verksted).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...