Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

(Audi A4 - 1.9TDI - 2003 modell) - Holder ikke varmen ved kjøring på tomgang


Trikor

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er det noen som har tips til hvordan en TDI motor og dens varmefunksjoner fungerer i disse vinterdager?

 

Dette er min første diesel bil og derfor velger jeg å spørre litt rundt før går til de jeg kjøpte den av. Den har ikke dieselvarmer montert, men har vurdert det.. men så ***beep* dyrt å få det etterinstallert.

Min situasjon:

1) Når det er ca. -2 grader og kaldere så får jeg ikke motoren til å bli varm slik at jeg f.eks. kan få tinet av isen på bilen. Den har vært inne på verksted og de har byttet både vannpumpe og termostat, men uten at de har hjulpet. Det de sier er at TDI er bare sånn nå.

 

2) Når jeg begynner å kjøre så får jeg motorvarmen opp til 90 grader, men så fort jeg lar den gå litt på tomgang så går den nedover sakte men sikkert. Før jeg bytta vannpumpa så gikk den helt ned på nåla etter ca. 5-7 min på tomgang. Er dette normalt på TDI biler?

 

3) Noen som har noen vinter erfaringer med TDI motorer?

 

Takker for et bra forum i samme slengen. Greit for oss "mindre tekniske" å få litt faglig støtte i kampen mot de store bilforhandlerene. :0)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjører i 90 km/h trenger du omtrent 20 kW til framdrift. Videre går 70% av energien i dieselen går til varme og kun 30% ut på veivakselen. Totalt yter motoren altså 50 kW. Det meste av varmen går imidlertid ut med eksosen. Vi står igjen med ca 5-10 kW varme som går til varmeapparatet og radiatoren. Det er rikelig til å holde kupeen så varm du vil.

 

Men hvis du står på tomgang, så yter motoren kanskje 5 kW, TOTALT. Fortsatt går bare en liten del til kjølevannet, kanskje 0,5 kW. Da er det ikke noe rart at kjølevannet blir kaldere hvis du bruker varmeapparatet nå på vinteren. En vanlig panelovn yter til sammenligning 1,5 kW.

Lenke til kommentar

Har hatt flere dieselbiler og det er det samme på alle. Det tar lang tid før det blir varme i kupeen, når bilen går på tomgang, men nok til å tine av rutene etter en stund, men det vises ikke på temperaturmåleren at det er varme i omløp.

Motoren er 90 grader under kjøring, men noen minutter på tomgang så faller temperaturen. Dette er når det er kjølig.

på mine forrige biler har jeg satt en plate forran radiatoren for å hjelpe motoren å holde varmen og det hjelper.

Nå på min Audi A6 TDI har jeg kjøpt et deksel som passer på baksiden av grillen og dette hjelper i noen grad.

Det er ikke bra å la en dieselmotor gå på tomgang over tid så jeg setter en tilpasset pinne på gasspedalen som gjør at motoren går med Ca. 1500omdr mens jeg venter på at den skal bli varm. Ikke miljøvennlig, men bilen blir da fort avtinet og kjøreklar.

Lenke til kommentar

Gjør og gjør.....

Det gir mindre slitasje på stempler og div.

Jeg har ikke peiling, men far min er bilmekaniker og han sa at det gir stor slitasje på dieselmotorer og stå å gå på tomgang over tid, og da kjøper jeg det. han har funnet mange problemer som mitt merkeverksted ikke har klart å finne så jeg gjør da som jeg får beskjed om :yes:

I sin tid hadde jo mange dieselbiler tomgangsregulator, hadde det på min første dieselbil og det var kjempegreier :dribble:

Lenke til kommentar
Det er ikke bra å la en dieselmotor gå på tomgang over tid så jeg setter en tilpasset pinne på gasspedalen som gjør at motoren går med Ca. 1500omdr mens jeg venter på at den skal bli varm.

 

Hva?? En av de store fordelene med dieselmotorer skal jo være at de egner seg til nettop det. Om den står på tomgang i 5 minutter mens du fyller tanken eller om du lar den rusle og gå hele vinteren skal egentlig ikke ha noe å si. I motetning til en bensinmotor blir den ikke så lett overopphetet og nedsotet på tomgang, forbruket er svært lavt. Amerikanerne har jo alltid latt diesellokomotivene sine stå å gå uansett, og bare stoppet motorene i forbindelse med vedlikehold.

Lenke til kommentar

a6 tdi har hvertfall har en ekstravarmer som går på strøm montert inne i varmeapparatet som kun er der fordi det tar såpass lang tid å varme opp motoren tilstrekkelig at det kan hentes ut noe varme fra kjølevannet. det ville vært rart om a4 ikke også har en slik. kanskje denne er defekt hos deg, eller en sikring har røket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...