Gå til innhold

Kommentartråd: Overklokking, modding og kjøling!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pent oppsett! Lite kabler (i motsetning til min, hehe).

 

Det første du bør gjøre er å oppgradere BIOS-versjon. Den siste versjonen er 28/09/2007 og kan finnes på EVGA sine nettsider. HUSK Å KJØRE DEFAULT BIOS UNDER FLASHING OG FØLG ANVISNINGENE TIL EVGA NØYE FØR DU FLASHER BIOS ettersom dette er risky business hvis det gjøres feil (les: kan etterlate kortet ubrukelig hvis gjort feil). Sies pga erfaring. :p Når det er sagt, kan jeg svare på dine spørsmål.

 

1.) Jeg vil tro hvertfall 3 GHz med den løsningen, kanskje mer.

2.) Alt annet enn vifteløsningen til Intel hvertfall. Når det kommer til størrelse på vifta, har jeg aldri sett at de små viftene utkonkurrerer de store, så hvis du vil ha det kjølig foreslår jeg gjerne en Big Typhoon, eller en annen med 120 mm vifte. Den bråker lite og kjøler svært bra.

 

Ellers forslår jeg at du sjekker ut https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876698.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Før du gjør noe som helst, vil jeg vite hva du har på volt settings i bios. Så tar vi det derfra.

 

Volts burde ligge på dette:

 

CPUV 1.4

FSBV 1.4

Memv 2.1

SPP 1.5

MCP 1.5

SPP<>MCP 1.5

 

Slå av Intel speedstep, C1E greiene, execut dis bit greiene under cpu configuration.

 

Stress minnet mindre, sett disse til 5-5-5-18-2t (ikke rør advanced settings).

 

SE på temps, anbefaler ikke overklokking på stock vifte. Den suger.

 

Vannkjøling har jeg null peiling på.

 

 

Når du begynner overklokking, er det enkelt. Du høyner QDR en din, da ser du verdiene går oppover i bios. Gå litt og litt oppover og test stabiliteten. V-core på cpu må høynes i takt med overklokkingen. Husk at verdien du legger opp til i bios, er ikke en realitet. Det er en vdroop bug som gjør at man får lavere verdier enn man setter opp i bios. Så 1,5 kan gjerne ligge på 1,46 eller noe. Dette ser du i Everest.

 

Det finnes ingen fasit svar på hvordan overklokkingen foregår. Man må bare bruke hodet og prøve seg fram! Jeg ville overklokket sakte framover, sjekket stabilitet og prøvd å øke v-core. Det er lite hensikt og overklokke til 3ghz bare og legge seg på 1,5 volt. Prøv å holde v-core så langt nede det lar seg gjøre. Det har med temperatur å gjøre.

 

Hvis du skal gå seriøst høyt oppover, stresser du NB mer, det er en ting EVGA kortene sliter med, og det er thermal paste. Fra fabrikken er dette veldig dårlig(for alt jeg vet, kan det ikke bare være EVGA som har dårlig der, kan være flere), og det anbefales at man bytter ut denne tape dritten dem bruker med Artic Ceramique paste. Det ligger en guide på EVGA forumet hvordan man gjør dette. Man bytter ut paste på Mofsets og på Northbridge og Southbridge.

 

Jeg tar ingen ansvar hvis du ødelegger noe forresten.

 

Have fun :)

 

BTW Evga sitt forum er å anbefale på det sterkeste, der har de veldig peiling på 680i overklokking.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

He, satan eg e slapp.. bekalger gutta..

Har hatt litt jobb bytting og en lang ferie på andre siden av jordkloden.. så det har ikkje blitt gjort stort..

 

Det eneste som har blitt gjort er bytte av kjøler til TRUE (se sig)

og klokken er på 3,3.. temp er på rundt 40 grader..

 

Blir vel å starte på nytt når økoomien om en stund er oppe på normalt nivå igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...