Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm, MACHINE_CHECK_EXCEPTION STOP: 0x0000009c (0x00000004, 0x80545ff0, 0xb2000000, 0x00070f0f)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Trenger litt hjelp. Har bygget en stasjonær pc med følgende ting innstallert:

 

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9 - 80 Gb - 2 Mb - Ultra ATA-100 (bulkversjon)

 

RAM 1: 1GB PC3200 400MHZ DDR RAM

RAM 2: 1GB PC2700 RAM DDR 333 PC

 

Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ 754 Pins 2.2 Ghz

 

CPU fan: Athlon AMD 754 939 940 K8 AMD2 CPU

 

Motherboard: ECS NVIDIA nForce3-A 250 Socket 754

 

Skjermkort: ATI Radeon VE 7000 64MB DVI W/TV

 

Maskinen har fungert helt ok frem til nå. Men på lørdagen endte den opp i bluescreen. Har sjekket for virus osv., fant noe, men dette ble fikset opp i (NAV 2007).

 

Feilmeldingen på Blåskjermen er som følger: MACHINE_CHECK_EXCEPTION STOP: 0x0000009c (0x00000004, 0x80545ff0, 0xb2000000, 0x00070f0f)

 

Jeg har prøvd å ta ut en av RAM brikkene, da tok det litt lenger tid før jeg fikk blåskjerm. Har også prøvd systemgjenoppretting, startet maskinen i sikkermodus, reparere XP (maskinen kjører XP professional) uten at noe av det nevnte over har hjulpet.

 

Har forsåvidt skjønt at dette handler om en hardware feil ett eller annet sted, men hva kan være feil? Kan det være at noen av komponentene ikke "passer" sammen?

 

Takker masse for svar!

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
les litt her: om 0x000009c

håper du blir litt lurere av dette..

 

kan være enten minne, prosessor eller systembus

 

sjekk oxo om filene Boot.ini eller Ntoskrnl.exe er skadet eller mangler..

 

Hvis det er minne, så kan jeg bare ta ut den en brikken så vil det jo funke, eller? Hvis det er prosessor, hva kan jeg gjøre da? Systembus? Hva kan da løsningen være?

Lenke til kommentar
hvis det er minne kan du teste hver enkelt brikke ene etter en. hvis det er prosessor må du ha en annen prosessor for hånden. på hovedkortet sitter systembussen. prøv gjerne å tømme maskinen formater disken og legg inn windows på nytt.

 

Harddisken var ødelagt! Hvordan DET har skjedd, aner jeg ikke! Men innstallerte XP på en annen harddisk jeg hadde for hånden, og da fungerte den bra. Harddisken som var korrupt er en Seagate Barrucuda 80 gb, 7200.10. Noen andre som har dårlige erfaringer med den?

Lenke til kommentar

har 2 slike selv på med Sata som jeg kjører i raid.har ikke hatt noe problemer med de. hvis du installerer win på den andre disken kan du forsøke å kjøre en check disk på den.

 

Mener at du kan gjøre det fra windows plata også uten å måtte installere win.

chkdisk.

 

enklest er nok å gjøre det i windows og høyreklikke på disken som skal sjekkes, trykk egeskaper og verktøy. der ligger det en mulighet for å sjekke disken. trykk på sjekk nå og merk av begge boksene, trykk ok. hvis maskinen spør om du vil starte på nytt så gjør du det. da kjøres scandisk ved oppstart. hadde samme problem med en maxtor disk jeg har, den fungerte strøkent etterpå. dette fikser eventuelle sektor og filsystem feil. hvis du er heldig er det det som er gæli. hvis ikke kan det være noe mere som er galt. sjekk garanti o.l.

 

håper dette hjelper deg.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Herlig, takk for tips. Skal sjekke det ut etterhvert. Kommer tilbake her når det er testet ut.

 

Igjen, takk for tips ;)

 

Vel, i dag da jeg slo på maskinen fikk den blåskjerm etter fem minutter, med den nye harddisken. Med andre ord, det er ikke harddisken det er noe galt med. Det som skjer er at det blir en svak pipelyd ett eller annet sted inni maskinen like før den får blåskjerm.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
hvis det er en kondensator som forårsaker problemet skal det være ganske lett og se. se etter om kondensatorene er "gravide".

se etter oppblåsthet, skjevheter, væske og rare fasonger

 

Kondensator faktisk, har jeg aldri hørt om. Vel jeg skal sjekke ut. Det betyr med andre ord at man trenger ett nytt hovedkort hvis så er tilfelle? Jaja, det er jo noe dritt. Hva kommer sånt av egentlig?

Lenke til kommentar
hvis det er en kondensator som forårsaker problemet skal det være ganske lett og se. se etter om kondensatorene er "gravide".

se etter oppblåsthet, skjevheter, væske og rare fasonger

 

Kondensator faktisk, har jeg aldri hørt om. Vel jeg skal sjekke ut. Det betyr med andre ord at man trenger ett nytt hovedkort hvis så er tilfelle? Jaja, det er jo noe dritt. Hva kommer sånt av egentlig?

 

 

Nå har jeg bestillt nytt hovedkort og prosessor. Hvis det NÅ ikke funker, så gir jeg opp!

Lenke til kommentar
hvis det er en kondensator som forårsaker problemet skal det være ganske lett og se. se etter om kondensatorene er "gravide".

se etter oppblåsthet, skjevheter, væske og rare fasonger

 

Kondensator faktisk, har jeg aldri hørt om. Vel jeg skal sjekke ut. Det betyr med andre ord at man trenger ett nytt hovedkort hvis så er tilfelle? Jaja, det er jo noe dritt. Hva kommer sånt av egentlig?

 

 

Nå har jeg bestillt nytt hovedkort og prosessor. Hvis det NÅ ikke funker, så gir jeg opp!

 

problemet kan være feil i kretsen før kondensatoren som gjør at den ventilerer (blåser seg opp og sprekker). Sjekk om toppen på kondensatoren (de tre strekene som står ut fra midten) buler på noen som helst måte, eller at den står skjevt...

 

produksjonsfeil på selve kondensatoren kan også forekomme.

Hvis du finner feil på en kondensator så vil jeg gjerne ha muligheten til å se på problemet. jeg jobber med elektronikk og det hadde hvert moro å sett om jeg klarer å reparere hovedkortet.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
hvis det er en kondensator som forårsaker problemet skal det være ganske lett og se. se etter om kondensatorene er "gravide".

se etter oppblåsthet, skjevheter, væske og rare fasonger

 

Kondensator faktisk, har jeg aldri hørt om. Vel jeg skal sjekke ut. Det betyr med andre ord at man trenger ett nytt hovedkort hvis så er tilfelle? Jaja, det er jo noe dritt. Hva kommer sånt av egentlig?

 

 

Nå har jeg bestillt nytt hovedkort og prosessor. Hvis det NÅ ikke funker, så gir jeg opp!

 

problemet kan være feil i kretsen før kondensatoren som gjør at den ventilerer (blåser seg opp og sprekker). Sjekk om toppen på kondensatoren (de tre strekene som står ut fra midten) buler på noen som helst måte, eller at den står skjevt...

 

produksjonsfeil på selve kondensatoren kan også forekomme.

Hvis du finner feil på en kondensator så vil jeg gjerne ha muligheten til å se på problemet. jeg jobber med elektronikk og det hadde hvert moro å sett om jeg klarer å reparere hovedkortet.

 

Toppen på kondensatoren? Nå er jeg ikke helt med. Hvordan ser denne ut? Du sier noe om noen streker, hvor på hovedkortet? Du må MER ENN GJERNE se på hovedkortet, ingenting hadde vært bedre om det ble fikset, men som sagt nå har jeg bestillt ett nytt hovedkort, så får vi se. Men skal sjekke dette med kondensatoren.

 

Jeg kommer tilbake med mer info når jeg har det. Takk så langt.

Lenke til kommentar

hey hey.. slik som du ser på bildet er en ødelagt kondensator..

de "strekene" er en sikring som hindrer kondensatoren å eksplodere når det blir for høyt trykk inne den ved en feil eller lignende..

 

de har ventilert som det heter

 

nå det buler slik er det noe galt ;)

post-26623-1197482146_thumb.jpg

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
hey hey.. slik som du ser på bildet er en ødelagt kondensator..

de "strekene" er en sikring som hindrer kondensatoren å eksplodere når det blir for høyt trykk inne den ved en feil eller lignende..

 

de har ventilert som det heter

 

nå det buler slik er det noe galt ;)

 

Ahh, ok, skal sjekke det ut. Og det er den eneste måten denne kondensatoren kan gå i stykker på? Det er at disse ventilene er sprukket?

 

Men en helt annen ting, hovedkortet var helt nytt, hvorfor sprekker det da? Og hvis det er slik at ventilene på mitt hovedkort er slik som på ditt bildet, er det da 100% sikkert at det er derfor maskinen går til blåskjerm?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

dette er stort sett slik de går i stykker ja. de kan også gjøre dette på undersiden også, da står de skjevt.

 

hvis hk er nytt kan det være produksjonsfeil på kondensatorene. (hvis det er dette som er feilen)

kan føre til bluescreen, da kondensatorer lader seg som et batteri og er en stor del av de komponentene som leverer strøm på hk. får du en feil som ser ut som bildet er du nesten garantert en bluescreen.

 

hvis hk er nytt og dette har skjedd er det garantisak...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Ingenting som tyder på at det har vært en lekkasje på hovedkortet som du har forklart. Regner jo med at en ser det ganske tydelig om så skulle ha skjedd.

 

Har prøvd alt nå, til og med koblet fra cd-rom, men hjalp det da? Neida. Nei, jeg får bare vente på nytt hovedkort og HÅPE at det er bedre enn det jeg har nå.

 

Men hvis det ikke er noe problem med kondensatorene, hva er da feilen? Den som visste det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...