Gå til innhold

Retningslinjer for kjøp av billig spillPC (~7k)


Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute av hardware-racet i flere år nå og vet rett og slett ikke opp og ned på alt som er på markedet nå. Har selv en eldgammel AMD A64 3000+ og et Radeon X850. Har hatt så mye trøbbel med PCen i det siste på alle måter at jeg føler det er på tide å handle noe nytt. Har ikke all verden å legge i, men antar jeg skulle fått en grei oppgradering for rundt 7k. Her snakker vi nytt hovedkort, minne, skjermort og prossessor. Har en Q-Tec 550W strømforsyning, vet ikke om denne kanskje er grei eller om jeg må ny ? Har hørt Q-Tec er ganske dårlige greier.

 

Lurte i alle fall på litt generelt hvilket chipset, RAM og skjermkort det ville vært lurt å legge seg etter, for å få mest spill-ytelse for penga. Og om det ville vært lurt å bumpet opp noen hundrelapper for å få ditt og datt. Jeg tenker noe sånt som Q6600, 8600GTS og 4GB 800MHz DDR2 (?) Kanskje 8800GT er det man burde satse på ? Eller er det lurt å gå AMD-veien istedenfor i denne prisklassen ? Det er også den omstridte 2 x 2GB vs 4 x 1GB diskusjonen som ikke så ut til å komme til noen konklusjon :p Tips og forslag blir vel mottatt :) På forhånd takk

Endret av Enigma^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Har laget 2 handlevogner til meg selv, til mitt bruk

Men de burde passe for deg

Du kan ta vekk 935,- da jeg la til strømforsyning ;)

 

Intel oppsett

AMD oppsett

Takker :) Så bra ut det der. Noen spørsmål. Ser du har valgt et hovedkort med 650 oppsett, ikke verdt å legge i litt ekstra å ta 680, P35 eller 7xx ? Du har også valgt Duo istedenfor Quad, så det vil si at det ikke er noe å stresse med å få seg Quad-prossessor ? Er jo ikke så stor prisforskjell på E6750 og Q6600, og det du foreslo ble uansett litt under det jeg hadde tenkt meg å bruke.

 

En annen ting jeg lurer på.. PSData har omtrent bare Asus og MSI innen hovedkort og skjermkort. Hvilken av disse bør jeg lene mot, og hvorfor ? Hører at MSI er mer pålitelig overall, noe som stemmer med min litt begrensede erfaring. Har hatt 3-4 MSI kort, ingen problemer, bare ett Asus kort og det hadde jeg en masse kompatibilitetsproblemer med og måtte bytte for å få startet opp PCen i det hele tatt.

Endret av Enigma^
Lenke til kommentar
Hallo!

Har laget 2 handlevogner til meg selv, til mitt bruk

Men de burde passe for deg

Du kan ta vekk 935,- da jeg la til strømforsyning ;)

 

Intel oppsett

AMD oppsett

Takker :) Så bra ut det der. Noen spørsmål. Ser du har valgt et hovedkort med 650 oppsett, ikke verdt å legge i litt ekstra å ta 680, P35 eller 7xx ? Du har også valgt Duo istedenfor Quad, så det vil si at det ikke er noe å stresse med å få seg Quad-prossessor ? Er jo ikke så stor prisforskjell på E6750 og Q6600, og det du foreslo ble uansett litt under det jeg hadde tenkt meg å bruke.

 

En annen ting jeg lurer på.. PSData har omtrent bare Asus og MSI innen hovedkort og skjermkort. Hvilken av disse bør jeg lene mot, og hvorfor ? Hører at MSI er mer pålitelig overall, noe som stemmer med min litt begrensede erfaring. Har hatt 3-4 MSI kort, ingen problemer, bare ett Asus kort og det hadde jeg en masse kompatibilitetsproblemer med og måtte bytte for å få startet opp PCen i det hele tatt.

 

Tja, for mitt bruk valgte jeg Duo, men hvis du driver med masse tunge programmer på en gang så tror jeg at Quad er løsningen.

La til Quad i handlevognen.

 

Ordna litt i handlevogna (Intel) i tillegg til prosessor, grunnen jeg tok 650 fremfor 680 var prisen, så kan egentlig forandre det.

 

P35 er også gode chipset, men tror nok det er litt smak og behag, men skal du ha SLI så tror jeg du ikke kan ta P35 da det ikke finnes drivere(?), correct me if im wrong :p

Skal du dermed IKKE ha SLI så kan du fint ta P35

 

Ang MSI vs Asus: hvis du har gode erfaringer med MSI så tar du det.

Grunnen til at jeg tok Asus skjermkort var ganske enkelt fordi man lett kan klokke Asus kortet opp til XFX hastighet.

Penger spart der :D

 

Edit: Så at Intel oppsettet oversteg hva du ville gi men, jaja ;)

Isåfall, det finnes annet 680i SLI hk fra MSI som koster 1400,- mindre.

 

 

DK

Endret av DreamKiller
Lenke til kommentar

Høres bra ut dette :)

 

Hva med strømforsyningen, ikke hørt noen kommentarer på den enda. Du er bra sikker på at jeg burde handle en ny en ?

 

Handlelisten min ser ca. slik ut nå:

MSI 8800GT

MSI P6N nForce 650i SLI Platinum

Intel Q6600

Ocz DDR2 PC2-6400 Gold XTC Dual Channel 4GB Kit(2x2048MB) 5-5-5 (forstått det slik at OCZ er veldig bra, og 2 x 2GB > 4 x 1GB)

 

Dette blir den ringe sum av 6000 spenn fra PSdata, så er spørsmålet om jeg trenger en strømforsyning eller ikke.

 

Edit: Ved nærmere ettertanke ser jeg at Geil 2 x 2GB kittet har timingen 5-5-5-15 sammenlignet med OCZ sin 5-5-5-18. Det er også 400kr billigere.

Endret av Enigma^
Lenke til kommentar
Dersom du ikke skal ha SLI så hadde jeg ikke kjøpt et 650i hk til nesten 2k, ta heller et godt p35 eller x38 feks: Abit ip35pro eller Abit quad gt x38. Qtec er en turn of i dette oppsettet hadde tatt en ny psu også.
PSData sin pris er 1120kr, det er vel ikke så galt. Alt under 1000 virker litt "skummelt" billig for et hovedkort.

 

Ny strømforsyning blir det vel da! Har hatt litt trøbbel med plutselig reboots og generelt litt ustabilitet med det oppsettet jeg har nå og jeg mistenker at det er QTec-en som knøvler til. Handler jeg en ny PSU skal jeg ha en ordentlig en, står vel mellom OCZ, Coolermaster, Fortron og Seasonic. Lener mot en Fortron Source Blue Storm II 500W siden den selges på datakjeden her i byen hvor jeg har et gavekort jeg skulle brukt opp ;p Eller muligens 600W versjonen.

Endret av Enigma^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...