Gå til innhold

Hvordan bli Artillerijeger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er i artilleriet nå. Er du i god fysisk form skal det ikke være så veldig stort problem, men du må forberede deg på at det er opptak. Dere vil bli testet i kondis først og fremst.

 

Å rykke inn i januar er litt tøft. Dere går rett ut i feltøvelse med 25-30C- grader.

 

Såpass ja! great! man skal vel løpe 5km på 27min eller noe? isåfall er det vel litt lettere for de som kommer inn om sommeren for da foregår det på asfalt, men om vinter blir det jo glatt som f... er det noe som veier opp for dette...?

 

jeg har trent mye kondisjon tidligere, men det har vært lite av det i det siste. har heldigvis den evnen at jeg fort kan klare å bygge opp kondisjonen min. er det noen som vet hvor lenge et slikt opptak tar? 2-3 uker?

 

Har også hørt at det er omlag 200 personer som prøver seg til opptaket, men bare 15-20 klarer å fullføre. stemmer det eller, for da virker det som det er litt hardere enn det du sier det er.

 

Om jeg hadde "failet" opptaket, vet du om det er noen andre fete oppgaver i artilleriet, bortsett fra å stå ved en "storslegge" og fyre av? synes forsvaret gir oss rekrutter sykt dårlig informasjon. ellers er jeg ganske gira på å komme meg inn:)

Lenke til kommentar

Du får lite info ikke bare før rekrutten, men også under rekrutten. Det gjelder veldig mye å ta initiativ selv. Opptaket holder på en stund og selv om det er mange som er med på opptaket er det slik at de fleste ikke er gode nok. Vil tippe at 60-70% ikke har noen ambisjoner om å klare seg en gang.

 

Hvis du ikke klarer artjeger opptaket er det mye du kan gjøre. Du kommer da kanskje til å havne i Olga batteriet. Det er mye ut i feltet. De vil ikke ta hensyn til at det er snø på bakken eller ei, men samtidig så sliter alle like mye. Tipper dere vil bli en tropp på 30 personer.

 

(Visste ikke at det var artjeger opptak i januar da men).

 

Stå på gjennom hele rekrutten og alltid vær i godt humør (vis det), da blir du jeger. Fortell ditt befal at du har lyst til å bli jeger også, da vil de ha et øye med deg.

 

Forsvaret er hva du gjør av det. Vil tippe at 85% er etter et halvt år i militæret dødslei av tilværelsen. Dere artjegere er kanskje mer gira som du sier. En kompis av meg var på opptaket. Han tenkte han bare skulle prøve seg. Kom ikke inn selv om han er i god shape.

 

Det er nok ikke det hardeste opptaket, men de pusher deg selvfølgelig. Det kommer til å bli tøft. Vær forberedt. Gi alt i rekrutten, det er det som vil avgjøre hvor du ender.

Lenke til kommentar

takker:) gleder meg!

 

Olga Batteriet, hva er oppgaven deres?

 

Noen som kan fortelle meg om Setermoen og miljøet der. skal jo bo der et år så det hadde vært fint å vite om hvordan det er der? hørte man får ganske bra mat der i forhold til andre steder. Utelivet der oppe er kanskje ikke det beste, men tromsø er jo en relativt stor by. der bør det finnes noen steder å dra. er det langt unna leiren? 2timer?

 

Ellers regener jeg med at de fleste opptak har en del med hvor innstilt man er på det man ønsker, så samt som fysikk. det vil si en god blanding av psyke og fysikk.

Lenke til kommentar

Setermoen er ganske dødt, men det kommer vel ann på hvem du får med deg ut. Tromsø er 2 timer unna med buss. Du kommer sikkert til å deg noen helger der. DER er det bra! Noe av det beste utelivet i Norge kanskje..(?).

 

Olga har med kanoner å gjør (bombe?:p) Kommer med mer om Olga når jeg vet mer... Eller spør du når du er der. ;)

Lenke til kommentar

ok, men du er i artilleriet gaston, hva driver du med? hatt noen fete øvelser eller liknende?

 

En annen ting. gidder du å spørre en befal eller noe om det er opptak til å bli jeger i januar? Har ihvertfall fått et ark der det står så smått om artillerijeger og noen andre ting man kan prøve seg på, så da ville det jo vært rart hvis det ikke var noe jegeropptak i januar.

Lenke til kommentar

Ikke for å skuffe deg, men artjeger hadde opptak i august. I år var det rundt 80-90 som prøvde seg, 20 av disse ble oppsatt i patruljer ...

 

For tiden er batteriet litt underprioritert (LOK-Btt). Virker ikke som om at øverste 'hold' bryr seg så jævlig, så lenge 'vi' klarer å utføre jobben er det likegyldig for dem om vi har utstyret vi ble lovet eller ei ...

 

edit: ble noe kluss der ...

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Såpass ja.... men vet noen om det er opptak i januar for jeg har jo som sagt mottatt info om art jeger. i tillegg har jeg ring vpv og hørt om man måtte søke seg til opptaket før man kommer inn. vpv sa ingenting om at det ikke var opptak i januar, men nå ble jeg litt usikker.

 

Hvis det var et opptak i august skal man vel ikke se bortifra at det er et opptak til for de som kommer inn i januar, et halvt år senere?

 

Jeg er for keen på dette for at det ikke skal være noe opptak i januar:)

Lenke til kommentar
Har nettopp ring vpv. det er opptak til art jeger i januar;) herlig!!!

Vpv vet ikke alltid best. det er definitivt ikke noe opptak til troppen i januar. derimot så skal Olga btt ha rekrutt nå (og ja, da får du samme kaserne som art jeger, men det betyr ikke at du er med i lok-btt/art-jeger troppen).

 

dette kan jeg si med 110 og en halv prosent sikkerhet. Uten tvil ;)

 

 

Jaha? Han jeg pratet med var helt sikker på at det stemte at det var opptak i januar. det var ikke noe tvil om det en gang.

 

Men er du art jeger selv eller holder du bare til på setermoen?

Lenke til kommentar

Fallskjermjeger ja... mye... kan jo bare drømme om det. Tar vel max 40 i push-ups liksom. Men er det mulighet for meg å starte i artilleriet og deretter søke meg dit? på den måten er det mulig å forberede seg til opptaket, men jeg trodde man ikke kunne ha startet førstegangstjenesten sin hvis man skal prøve seg som fallskjermjeger.

 

Ellers har jeg sendt en mail inn til vpv for å få art jeger opptaket bekreftet. hvis det ikke er artillerijeger opptak i januar så får jeg bare gå som MP men det er knapp med tid i og med at de har innrykksdag 7 jan eller noe.

 

 

Ønsker egentlig bare en litt krevende førstegangstjeneste der jeg får trent bra og testet meg selv psykisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...