Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin, slår seg av under oppstart, trykk for mer info (løst!)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt nye deler til min pc, HDD, Skjermkort, minne, HK og CPU. Har sjekka at alle stømkablene sitter der hvor de skal være og at minnet sitter ordentlig.

 

PC specs:

 

P5N-E SLI nForce 650i

8800 GT 512MB

120 GB samsung (med windows, gammel, SATA1)

250 GB samsung (helt ny, SATA2)

4GB DDR2 Corsair xms2 ( har bare testet med 2GB, men nå tester jeg bare med en brikke dvs 1GB)

Intel Core 2 Duo E6850 3,0 GHz

CD-rom (koplet med HDD cable til primær IDE slot)

CD-brenner ( koplet med CD-rom Cable til sekundær IDE slot)

580W Tagan PSU

 

Første gang jeg starta opp maskinen så det ut som alt funka perfekt, ingen pipe lyder i det hele tatt. Men etter bios loaden osv så slo pcen seg bare av. Noen ganger har pcen greid å komme forbi windows loaden, men slår seg av etter det.

 

Har prøvd å bytte til noen gamle minne brikker jeg har, men problemet er at de "passer" ikke, jeg får ikke presse dem ned. Corsair funker perfekt når jeg skal sette de på plass, men ikke mine gammle brikker som også er DDR2.

 

Har prøvd på kople ut 250GB, men det funka ikke, pcen slo seg av. Kopla ut 120GB, det funka heller ikke.

 

Vet at det Hovedkortet jeg har, har hatt problemer med RAM, men når ingen andre brikker passer, bare de nye Corsair brikkene jeg har kjøpt, kan det bli litt vanskelig å teste med andre brikker. Noen som evt har noen billige brikker å anbefale? Må være noen brikker der ut som kan passe.

 

Vist noen har forslag til hvordan jeg løser dette hadde vært supert! Trenger dere mer info så bare skriv det. (ikke bry dere om mine skrivefeil)

 

Edit: Løst! Problemet var at biosen ikke registrerte CPU vifta, men med en ny montering av cpu vifta funka alt perfekt.

Endret av Nandez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe. er ganske kjent med det hovedkortet... du bør kjøre ramen på 667mhz og sette spenninger manuelt.. det er uber-ustabilt ved 1333fsb og 800mhz minne. og minne vil ikke funke ordentlig..

 

chipsett kan fint stå på laveste volt. minne kan stå på det det er spesifisert for.. og cpu på ca 1.26, hvis du har planer om å kjøre hovedkortet på 1600fsb må du bytte kjøling. på chipsettet. hvis ikke fryser PC-en seg. (den gir deg ikke blåskjerm engang.)

 

det med at minne må kjøre på 667mhz er viktig for at det skal bli stabilt. (fikk masse feil i memtest når jeg kjørte minne mitt på 800mhz)

lykke til.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Har ikke rukket å gjøre det enda, men skal la pcen hvile litt fordi da slår ikke pcen seg av så fort.

 

Det må være noe annet som er problemet, fordi noen ganger slår pcen seg av etter windows load og noen ganger slår den seg av i bios eller litt etter bios.

Endret av Nandez
Lenke til kommentar

det er mulig at selve chipen ikke har ordentlig kontakt med kjølern

 

men hvis kjølern blir varm så er ikke det problemet trur jeg.. hvis du har en vifte kan du jo prøve å rette den mot chipsettet å se om det hjelper.. men som jeg sa tidligere.. det er viktig at rammen ikke kjører på 800mhz. for det klarer ikke chipsettet så bra..

Lenke til kommentar

jeg gjorde en feil med hk'en var at jeg ikke skrudde på "skru-over-skruene" for hovedkortet, så kretsen til hovedkortet traff inntil kabinett slik det ble en loop, derimot ble det en turn off hele tiden. Kan du prøve å ikke bruke kabinettet og teste den og se om den funker?

Lenke til kommentar

Har akkurat bygget meg en nye PC selv, og jeg hadde akkurat samme problem som deg.

Maskinen restartet hele tiden. Noen ganger klarte windows akkurat å starte opp, mens andre ganger gikk det bare noen sekunder før den restartet.

Etter å ha lett litt på nettet, så prøvde jeg til slutt å sette opp spenningen til minne DDR2 i bios.

Bios ville et denne spenningen skulle være 1.8V , mens jeg satte den manuelt opp til 2.0V.

Etter å ha økt spenningen til minnet, så har jeg ikke hatt problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...