Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til valg av hovedkort, kabinett og strømforsyning


Anbefalte innlegg

Ettersom min nåværende pc begynner å trekke på årene nå har jeg tenkt å gå til innkjøp av noe nytt. Jeg har kommet frem til komponentene under, men trenger som sagt hjelp til å komme frem til HK, kabinett og strømforsyning. Jeg har ingen planer om overklokking, og vil derfor ha et relativt billig, greit hovedkort. Kabinettet bør være relativt nøytralt, ikke altfor "glorete", og også dette relativt billig. Samme med PSU, vil ikke betale mye for en overdimensjonert.

 

Komponentene jeg har sett meg ut er:

 

Intel Core 2 Duo E6750 1329,-

 

Kingston DDR2-667 4096 MB (2 x 2048 MB) 631,-

 

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA 739,-

 

Sapphire Radeon HD 2600 Pro 256 MB 541,-

 

Nec AD-5170 213,-

 

Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk 32-bit DVD-versjon 845,-

 

Totalt: 4298,-

 

Ser helst at sluttsummen stopper før 5500,- Dersom dere har forslag til andre komponenter som egner seg bedre så kom gjerne med innspill på dette også. Jeg har tastatur/mus/skjerm osv. Om kabinettet trenger vifter og andre ting/ting jeg har glemt er det fint om dere nevner dette også.

Satser på at jeg får litt hjelp av alle dere datakyndige mennesker der ute!

 

PS: Jeg har planer om å kjøpe det meste fra Amentio, så er en stor fordel om kabinett/hovedkort/PSU er derfra.

Endret av millencolin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du uansett skal ha 32bit OS ville jeg heller kjøpt et bra 2GB-sett med RAM-brikker. Crucial Ballistix eller de litt rimeligere (men fortsatt veldig gode) GeIL. Jeg ser ikke helt poenget med 4GB i forhold til oppsettet ditt (hvis du er helt bestemt på 4gb ville jeg nok heller lagt i litt til og kjøpt OCZ Gold XTC).

 

Antec Sonata III har en romslig og pålitelig PSU ferdig montert og kabinettet har fått ganske gode omtaler, ikke er det dyrt heller. Vil du komme deg unna med noe enda billiger er denne kassa fra Aopen noe mange er fornøyd med, men ikke forvent all verden (man får som regel det man betaler for).

 

Av hovedkort er Gigabyte GA-P35-DS3 og Asus P5K begge gode alternativer som ikke koster skjorta. Tror uansett P35-brikkesettet er veien å gå i mellomklassen for intel-prosessorer. Begge disse kortene kommer i et utall forskjellige varienter så hvis det er noe spessielt du trenger er det godt mulig en av de har det (koster sikkert ekstra^^)

Endret av Olarg
Lenke til kommentar

Antek NSK 4480 er et greit kabinett med en driftsikker 380w psu som fint vil dra systemet ditt.

Angående hovedkort ville jeg også valgt et med p35 chipsett som de olarg nevnte. Har du et stramt budsjett og greier deg med 2 ram slotter, 4 s-ata porter og ikke skal overklokke vil et Gigabyte g31m fungere greit også.

Om du ikke bruker pcn til arbeid som krever spesielt mye minne ville jeg nok kjøpt 2gb med billig ram som de geil brikkene istede, har selv bare 2gb og har aldri opplevd noe problemer med det. Bruk heller de kronene du sparer på et p35 hovedkort eller bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...