Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser ved install. av vista pga Asus S-AM2 hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei

 

Prøver å få installert Vista på min nye htpc. Probmet er bare at den fryser under installasjon. Det varierer hvor langt jeg kommer. Men av og til får jeg bluescreen som forteller om hardwarekonflikt. Det eneste jeg kan tro er problemet, kan være minnet. Kjører på Geil 2 GB, men får ingen pipelyder eller lignende ved boot-up. Det eneste er at Geil ikke er oppført som støttet av Asus. Er det her problemet ligger?

 

Har sjekket alle kontakter og føler meg relativt erfaren da jeg har bygd 4-5 pcer gjennom tidene.

 

Noen som har erfaring med dette kortet og evt. løsning på hva som kan gjøres?

 

Her er innmaten:

 

Hovedkort: Asus Mainboard S-AM2 AMD690G HDMI

Minne: Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2,3 Ghz

DVD: Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7170S

Harddisk: Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

Kabinett: Lian Li Desktop/HTPC, Aluminium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, dette var nesten litt skremmende.

Jeg sitter akkurat nå å prøver å installere Ubuntu på en maskin med samme HK, samme ram og en 3800+, og den bare feiler den også. Der sier det noe om at "display server has been shutdown 6 times last 90sec".

 

Kanskje det er noe av det samme som skjer for deg på Vista ?

 

Om du prøver med en XP install så si ifra hvordan det går da. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta steget over på Ubuntu (siden dette er en server) men om det nekter å sammarbeide så blir det vel XP :ermm:

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Heh, dette var nesten litt skremmende.

Jeg sitter akkurat nå å prøver å installere Ubuntu på en maskin med samme HK, samme ram og en 3800+, og den bare feiler den også. Der sier det noe om at "display server has been shutdown 6 times last 90sec".

 

Kanskje det er noe av det samme som skjer for deg på Vista ?

 

Om du prøver med en XP install så si ifra hvordan det går da. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta steget over på Ubuntu (siden dette er en server) men om det nekter å sammarbeide så blir det vel XP :ermm:

 

Det er det som er det rare, for jeg har prøvd å installere XP også, men det går like dårlig. Blå skjerm eller det bare fryser. Aner ikke om det har noen med det innebygde grafikkortet, men det virker litt for dumt det også. Kortet skal jo være vista ready.

Lenke til kommentar

Har lekt gjort noen endringer: Har fjernet det ene minnet, og da klarte jeg å installere vista. Men problemet er at den restarter rett før den kommer til skrivebordet. den booter seg ferdig og er på nippet til å logge seg helt inn, men der stopper det hver gang.

 

Har lagt inn siste bios, så problemet kan ikke være der. Er det rett og slett minnet som ikke kan være støttet av Asus?

 

 

LØST: Jeg klokket ned minnet fra 800 Mhz til 533 Mhz, da gikk det som en drøm :o)

Endret av Funkypapa
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle skyte inn at jeg har funnet en løsning for å installere Ubuntu 7.10 også. Etter å ha forsøkt utallige boot-options (som man enkelt finner ved å søke på "ubuntu asus m2a" uten "" på google) så endte jeg opp med å teste en oppdatert bios. Jeg hadde 703 installert og har nå oppgradert til 1501. Da funker alt som en drøm.

 

Det finnes per idag en beta bios (1601) men denne prøvde jeg ikke pga den er beta.

 

Siden Asus sine sider for nedlasting av drivere etc ser ut til og kun ha isdn linje, så legger jeg ved bios'en som jeg installerte til evt andre som får problemer. Du kan bruke det innebygde flash programmet dersom du har bios 701 eller høyere :)

1501.zip

Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle skyte inn at jeg har funnet en løsning for å installere Ubuntu 7.10 også. Etter å ha forsøkt utallige boot-options (som man enkelt finner ved å søke på "ubuntu asus m2a" uten "" på google) så endte jeg opp med å teste en oppdatert bios. Jeg hadde 703 installert og har nå oppgradert til 1501. Da funker alt som en drøm.

 

Det finnes per idag en beta bios (1601) men denne prøvde jeg ikke pga den er beta.

 

Siden Asus sine sider for nedlasting av drivere etc ser ut til og kun ha isdn linje, så legger jeg ved bios'en som jeg installerte til evt andre som får problemer. Du kan bruke det innebygde flash programmet dersom du har bios 701 eller høyere :)

 

Jeg har lagt inn 1601 Beta, og den fungerer fint for meg med Vista :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...