Gå til innhold

Oppløsning på innspillt film


Anbefalte innlegg

Hei;

jeg har havarert kameraet mitt, og er igang med å " redde " opptakene.

I første omgang vil dette si at jeg kjører de over på pcen, via WMM ( Moviemaker )

Opptakene befinner seg på Sony Digital8 kasetter, omlag 10 i antallet.

 

Imidlertid føler jeg at filmen får veldig lav oppløsning, er dette fordi jeg ser den på pcskjermen, der det vanligvis er mye laver oppløsning enn på en tv-skjerm ?

Jeg får bildestørrelse 320x240, og antar dette er punkter i bildet. Film filene er omlag 150mb for 40 minutter.

Er ikke det veldig lavt ? Er det noe sted jeg kan endre settinger for inspilling av film i WMM?

Har såvidt jeg kan forstå kjørt over filmene med maks oppløsning, men jeg har på følelsen at det er noe jeg overser...

post-64858-1197071073_thumb.jpg

 

Takknemlig for tips

 

Initium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker et Firewirde / PCMCIA kort og ditto kabel fra kameraet.

 

Jeg overfører via Moviemaker, er dette dumt kanskje ?

Om jeg skal bruke PAL signaler sånn du beskriver, hvor store blir da filene ?

" Min " metode gir 3mb minutt, mend maks kan jeg komme opp i 178mb minutt ser jeg..

 

Hvilken andre metoder kan anbefales.. ?

 

Initium

Lenke til kommentar

Prosessen med å importere video er jo i 2 steg. En er å indiksere hele tapen så du kan gjøre dine klipp. Dette gjøres som vanligvis ved å lage en lavoppløslig proxy. Det kan være dette som er den videoen du stusser over som er så lavoppløslig. Når du har indeksert en tape så kan du velge å rendre ut en ferdig video. Da tar den å henter ut orginal videoen på nytt og rendrer ut til maks oppløsning. Det er kanskje dette steget du rett og slett ikke har gjort. For når du gjør det har du en hel del valg å velge i. Kvalitet på video, størrelse, kompresjon av lyd osv. Hvis du i dette steget velger uncompressed AVI fil du få full kvalitet og ENORME filer. Kjøp deg noen eksterne disker å arkivere all den dataen på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Du skriver at du helst vil brenne direkte på DVD fra kamera. Jeg går ut fra at du har DVD-brenner. Med Magix Movie Edit Pro kan du overføre i beste kvalitet og brenne i én operasjon. Men da blir det komprimert til MPG, vanlig DVD-kvalitet, vil jeg tro. Jeg har aldri prøvd det sjøl. -------- Jeg vil anbefale å overføre i vanlig AVI-kvalitet, det er sikkert noe du gjerne vil klippe bort. Én times video fyller ca 13 GB. --------- Kamera er 'havarert'?, men det er likevel mulig å kjøre i avspillingsmodus, forstår jeg.

Lenke til kommentar

Korrekt. Jeg planlegger levere kameraet på service,men er forberedt på at det aldri kommer tilbake. Vil da foreslå å legge penger i et nyere / bedre kamera, men ettersom D8 jo er ute av bildet, står jeg da helt uten kamera...

 

Jeg får skaffe meg noen digre discer, men ettersom PC en min ikke er så sprek, ser jeg litt svart på hele prosjektet...

 

Initium

Lenke til kommentar

Kjøp deg en ekstern harddisk med USB, de koster under tusen-lappen for flere hundre GB. Du trenger under 150 GB for 10 D8-band (dersom du har brukt 60 min band), og lagre i AVI, så har du de beste redigeringsmuligheter siden. Om din PC ikke er så sprek, så er det slik at Magix setter små krav til PC-kraft. ---------- Og er du 'nesten' sikker på at kamera ikke kommer tilbake fra rep, vil jeg anbefale å beholde det, slik det er, for å bruke til overføring av D8 band siden. Spesielt hvis det også kan lese Hi8-band, da er det sikkert noen som er interessert i det! Jeg har selv et eldre D8 (TRV 320), som ikke er i bruk, men passer godt på det, i tilfelle -------.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...