Gå til innhold

BSU-konto viktig når man skal låne?


Greenspis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir ihvertfall sett positivt på når du har det på BSU.

 

Hvis du allikevel skal bruke det i et eventuelt boligkjøp eller lignende, så er BSU den gunstigste sparemetoden som finnes i Norge i dag.

 

15 000 inn på BSU = 3 000 i skattefradrag + 6 % på BSU.

 

Kjekt å sette inn 15000 kroner når du vet at dette blir til 18000 kroner med det samme. I tillegg til at du får beste rentene på markedet...

Lenke til kommentar

Min erfaring er:

 

BSU er veldig viktig om du skal få lån i banken du har BSU i. Man får mye bedre betingelser med BSU, fordi det viser at man er i stand til å holde forpliktelser over tid. Hvor mye penger du har på kontoen er ikke så viktig som at du har hatt den over lang tid.

 

Husker ikke hvor mye jeg tjente på å ha BSU da jeg kjøpte leilighet, men det var mange mange månedslønner ihvertfall, og veldig mye mer enn hva skattefordelen og renten utgjorde.

Endret av meankanin
Lenke til kommentar
Min erfaring er:

 

BSU er veldig viktig om du skal få lån i banken du har BSU i. Man får mye bedre betingelser med BSU, fordi det viser at man er i stand til å holde forpliktelser over tid. Hvor mye penger du har på kontoen er ikke så viktig som at du har hatt den over lang tid.

 

Husker ikke hvor mye jeg tjente på å ha BSU da jeg kjøpte leilighet, men det var mange mange månedslønner ihvertfall, og veldig mye mer enn hva skattefordelen og renten utgjorde.

En annen ting som er lurt å vite er at det er fult mulig å flytte en BSU konto fra en bank til en annen, selv om det er neppe noe en vil gjøre mange ganger siden det krever enn del mer papirarbeid enn det som gjelder for en vanlig konto.

Lenke til kommentar
Jeg tror meankanin har helt rett i det h*n skriver.

Vel, jeg tror ikke det, men dette har vi diskutert til det kjedsommelige tidligere i forumet, så jeg orker ikke ta den enda en gang.

 

Vel, jeg kan garantere med 100% sikkerhet at det gjalt for meg. :) Men: jeg kan ikke garantere at det gjelder for andre. Ergo begynte innlegget med "min erfaring er".

 

Basert på hvor mye jeg tjente, vil jeg anbefale andre å ha BSU bare pga lånefordelen. Slik jeg forstår det er det jo et greit sparealternativ ellers også.

Lenke til kommentar
Vel, jeg kan garantere med 100% sikkerhet at det gjalt for meg. :) Men: jeg kan ikke garantere at det gjelder for andre. Ergo begynte innlegget med "min erfaring er".

Du fikk ihvertfall det inntrykket da du snakket med banken, siden de sikkert var glade for at du hadde satt inn penger hos dem på en måte som gjorde dem vanskelige å flytte. Du kan ikke vite om de egentlig hadde gitt deg like gode vilkår hvis du hadde hatt den samme summen på vanlig bankkonto. Det ville gitt dem like stor sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det som er er viktig for banken, er å se at du har evnen til å spare systematisk. Har man satt av endel til sparing opp gjennom årene, ser dette veldig bra ut. Om dette står på BSU eller sparekonto er forsåvidt ikke vesentlig, men selvsagt anbefales BSU pga gode rentebetingelser og skattefradraget. Jeg anbefaler alle mine kunder (ja jeg jobber i bank) som er under 34 år å spare i BSU. I det lengste anbefaler jeg kundene å ikke bruke BSU før den er spart helt opp (evt de er for gamle), men noen ganger må de for å klare å finansiere boligkjøp. I de fleste tilfeller klarer vi imidlertid å få til finansiering uten å røre BSU kontoen.

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke det samme om du har 100k på konto som man har vunnet i lotto, fått av bestemor etc, eller 100k som man har spart gjennom 6-7 år (uavhengig om det er BSU, sparekonto eller lønnskonto for den saks skyld).

 

Og i scenarioet 100k boligsparing over 6-7 år bruker vel de aller fleste BSU vil jeg tro. Ergo BSU er stort sett meget positivt. Og uansett hvor merkelig bank/lånekonsulent man bruker, er det i allefall aldri negativt å ha spart på BSU!

 

Med alle fordelene i tillegg (rente, skatt) burde valget være meget enkelt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...