Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd = Velbygd? Har problemer med oppstart grunnet extern viftestyring - tror jeg....


Anbefalte innlegg

Hei

I gaar var dagen kommet etter 4-6 uker med bygging og komponentinnsamling.

Riggen skulle fyres opp! Til sakens anledning maa nevnes at ingen av vifte-uttakene paa hk ble brukt. Jeg har ett eget kama meter med fire viftekanaler. 1 til cpu, 1 til gpu og 2 kabinettvifter til innsug og 2 til utblaasning hver seg med en kanal.

 

Men nei da. Kom ikke til Bios engang og boxen ulte som en syk ambulanse. Ei heller startet cpu og gpu viftene, mens alle andre viftene i kabinette gikk som bare det. Etter diverse soek paa Abit forumet fant jeg ut at systemet kanskje nektet aa starte fordi det ikke ble registrert cpu vifte. Og ganske riktig. Etter aa ha montert cpu og gpu vifte sammen aa koblet til cpu vifte uttaket paa hovedkortet startet maskinen.

 

Har naa p-reoved aa disable diverse thermal og fan functions i hovedkortet for aa kunne kjoere cpu og gpu vifte via Kama meter/ekstern viftestyring uten hell. Kanskje like rart er det at om jeg proever aa instalere gpu vifta paa vifteuttak paa hk eller via ekstern viftestyring saa starter heller ikke systemet (ikke en gang til bios). Det virker som gpu vifte MAA dele/kobles til cpu vifte uttaket paa hk.

 

Med andre ord oensker jeg aa styre/regulere ALLE viftene via ekstern viftestyring!

 

Haaper dette var en grei forklaring paa problemet.

Ligger loesningen i aa inst windows og abit software foerst aa saa konfigurere vifte oppsettet der?

 

Se foroevrig spekkene i signatur

 

 

Setter pris paa gode ideer og andre tilbakemeldinger

Paa forhaand takk

 

(Unnskyld skriveleifer men er ganske troett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det er en del hovedkort som vil at cpuvifta skal stå på en bestemt kontakt, men de fleste nyere khk jeg har sett så kan dette disables i BIOS. Dvs den trigger på at det ikke er koblet noe til cpu-vifte-kontakten.

 

Eventuelt så kan du se på der vhr error alarmene står og se om de hjelper å sette den til "no errors".

Lenke til kommentar
googlet på "abit disable cpufan". Første linken jeg fikk opp var denne Nederst på sida står det at du finner denne under PC Health Status

 

PS: vet ikke om jeg helt ville anbefalt å disable CPU Shutdown Temperature slik denne fyren har gjort.

 

Takk for svar xell

Dette er ikke samme hk ei heller samme bios. Tror likevel jeg har funnet G-punktene. Enabled og Disabled de rette omraadene saa naa ser det ut til aa funke...maa bare avgaarde aa shoppe noen nye cpu+gpu vifter. Artic-cooling pwm viftene funka ikke med kama meter - mulig for lav ampere (0,13a)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...