Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blå skjerm på ny PC


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt ny pc i deler fra komplett.

Komponent liste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=58738

 

Maskinen står på 24/7 mer eller mindre, får ca 2 ganger daglig blå skjerm. kan ikke helt se grunnen til det og blåskjermen vises ganske kort (gjør et par sjekker og restarter)

 

Har prøvd reinstalasjon av drivere, har også prøvd orginale drivere som var med cd, oppdaterte drivere fra hjemme side, flash av bios (fra evga.com) og beta drivere fra nvidia.com

Ingen ting løser problemet. noen tips?

 

har også måtte uninstallert noe nvidia greier pga programmer og spill ikke vil virke med nvidia firewall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk om det kan være noe som blir for varmt...

prøv å ta ut ting det er sannsynlig at det kan være (ram f.eks.), evt. ta ordentlig feilsøking; ta ut alt som ikke trengs for å starte pcen... (altså bare hovedkort, cpu, én ram-brikke, skjermkort, harddisk igjen). Hvis problemet da er borte, setter du i tingene en etter en og ser...

 

Du kan bruke f.eks. prime95 til å stressteste litt (for å fremprovosere feilen, ellers tar jo feilsøkinga flere uker :p ) og speedfan til å overvåke temperaturer (eller andre programmer - er mange muligheter ;) )

Lenke til kommentar

Slå av automatic reboot: Høyreklikk min datamaskin -> advanced -> Startup and recovery -> Slå av "automatic restart"

Da vil se BSOD i full mundur etterpå. Vært greit om du skrev til oss hva som sto der.

 

Jeg har en masse ting du skal prøve.

 

Legg inn nyeste bios på kortet ditt. Nyeste er P31 og er tilgjengelig fra www.evga.com. IKKE installer fra windows, legg det på en CD og ta det gode gamle måten. Kjekt om strømmen ikke går mens du gjør det. La støvsugeren ligge :)

 

Men først, ta en test av minnet ditt. Last ned iso pakken fra www.memtest86.com, brenn den ut og restart pcen. La denne stå på i en del timer. (Vet ikke hvor mange, men ta det over natten f.eks, eller når du er på jobb)

 

Når det gjelder drivere. IKKE installer nvidia nTune. Den suger hardt!

Last ned XDC Unistaller utility (google den) og fjern alt av drivere. Installer nvidia sine chipset drivere om igjen. Installer siste stable drivere til skjermkortet.

 

Hvis ikke memtest86 failer. Gå inn i BIOS og hent følgende:

 

Advanced chipset features->

 

System clocks -> Er spread spectrum slått på?

CPU Configuration -> Er de 3 øverste enabled eller disablet?

FSB and mem conf -> Sjekk at timings er satt til stock. Slå på expert og sett til 4-4-12-2t (eller 5-5-5-12-2t)

 

Prøv å slå av GPU Ex.

 

Sjekk temperaturer i BIOS, CPU burde ikke være over 40-45 ish idle. (Vet ikke hva stock kjøleren ligger på men)

Lenke til kommentar

Tempraturer er ok (etter min mening). det er sjekket... kan poste ekstakte tempraturer når jeg kommer hjem fra jobb.

 

skal pøve det dere sider..

bios har jeg gjort slik du har beskrevet shivac, skal teste resten.

Jeg bruker Vista x64, har ikke prøvd noen fiks.. skal se om jeg finner denne, du har ikke noen direkte link? drivere jeg har installert er nvidia beta drivere (prøvd de andre også med samme resultat) evga hk og bios drivere (fjærnet forcwave (tror jeg) pga nvidia firewall får spill og programmer til å feile) og nvidia ntune er installert..

 

Så det jeg skal prøve vidre i dag er i uninstallere ntune og kjøre memtest86, sjekke de tingene i bios.. evt lete etter den fixen du nevner shivac..

 

Takk for RASK! hjelp.. imponert :)

Lenke til kommentar

Da er ntune fjærnet..

når det gjalt den fixen fikk jeg "the update do not apply to youre system"

det var for vista x64 (jeg kjøre engelsk bussnis utgave)

bios jeg kjører er (691N0P31) 122-CK-NF68

Temp får hk og cpu er ca 40 og gpu er på 55 (planlegger vannkjøling snart..)

 

Skal kjøre memtest asap og så etter det sjekke de bios instillingene..

 

erfarings messig så skjer dette mens maskinen står ilde.. ca hvær 12 time.. ikke lett å se siden jeg ikke er tildtede da, men som regel en gang iløpet av natta og en gang løpet av dagen.. tror jeg har hatt problemet 3 ganger mens jeg har sotte på maskinen på ettermiddagstid..

Lenke til kommentar
Anbefaler thermaltake, eller den jeg har. (se sig)

 

Her er den ultimate overklokkingsguiden for deg (og meg):

 

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=61146

 

Takk takk..

 

Blir det vifter tenkte jeg litt på dette oppsettet:

Noctua NH-U12,

Zalman viftestyring, 4 kanaler ZMMFC2

MIST vifte, 16.5 dB(A), Klar plast MISTYLFA120LSCL (5 - 6 stk ca... bytter da alle viftene i maskinen..)

 

Vannkjøling: (gjør det enkelt)

Zalman Watercooling Reserator XT BK, Anodized Pure Aluminum¨

Zalman vannblokk, GPU (NVIDIA ZMGWB8800ULGTX)

og så klart til cpu og chipset, men vet ikke hva ennu. low profile e kansje et stikkord..

Kom gjærne med anbefalinger.. i alle fall til chipset kjøling.. (se hardware oppsett i første post)

 

 

Slik som maskinen er i dag "orginal" finnes det andre (bedre eller mer stillegående) chipset vifter?? den vifta med hk BRÅKER!

Nå har topicet eskalert litt men syns det var veldig greit å å diskutert litt oppsett samtidig.. Takker for råd!

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...