Gå til innhold

Problemer med hastighet på adsl


Anbefalte innlegg

Jeg har bredbånd fra Telenor, 12 mbit linje. Måler ca 11mbit på stasjonærpc, rundt 4 mbit på laptop. Begge via trådløs tilkobling, stasjonær 2 meter fra ruter, laptop ca 8 meter i fra, med vegg og murpipe imellom. Jeg får imidlertid ofte problemer med at hastigheten faller til mellom 200-500kbit, og eneste løsning jeg har funnet er å koble fra strømmen på modemet i et par minutter. Trenger ikke å gjøre det med trådløsruteren. Da får jeg tilbake riktig hastighet, og det holder seg stabilt fra noen timer til flere dager. Noen som har noen råd ang hva som kan være problemet?

I tillegg har jeg ofte problemer med at når jeg laster ned noe, synker nedlastningshastigheten kjapt fra flere hundre KB/sek til rundt 20-40KB/sek. Hva er det som gjør dette? Det skjer uansett hva jeg laster ned, og hvor fra. Bruker firefox som nettleser. Blir glad for svar, er kjipt å betale for 1mbit linje, og ofte ha kun 2-300kbit, eller 20-30KB/sek som ved de aller fleste nedlastinger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedlastningsproblemet er der hele tida, noen andre som har tips?

 

Har ingen konkret løsning dessverre. men du kan jo lese hva jeg har fosøkt. Adsl hastighet er lavere enn forventet

 

Jeg har selv forsøkt å bytte modem flere ganger uten hjelp, så det jeg ville undersøkt først er om det kan være andre ting som benytter samme frekvens som ditt trådløse nett. Vet at enkelte trådløse brytere f.eks til belysning etc kan sende på samme frekvens som ditt trådløs nett, og da er det ikke utenkelig at det blir forrstyrrelser. Har også hørt at det kan være problemer om en annen trådløs sender i bygget sender kraftigere signaler til det tilstøtende rommet hvor du bruker laptoppen, men da høres det jo rart ut at det skal hjelpe å restarte modemet?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Hei!

 

JEg sliter med omtrent samme problem. Har 4Mbit linje fra telenor og for 1mnd siden ble sentralen jeg er koblet til oppgradert. Etter dette har jeg hatt problemer med innhastigheten, der innhastigheten synker når uthastigheten øker.

 

Har snakket med telenor 3 ganger denne uken!!

 

Første gang satt dem bare opp uthastigheten min fra 400 til 480. Dette hjalp ingenting.

 

Andre gang fikk jeg beskjed om at modemet automatisk reduserte uthastigheten, dersom det var mye trafikk i sentralen når den synkroniserte. Dette kunne jeg løse ved å synke på nytt (dra ut strømmen på modemet i ca 30sek). Dette har jeg forstøkt mange ganger uten hell.

 

Tredje gang (i dag) fikk jeg beskjed om at modemet (speedtouch 510i) var for gammelt i forhold til den oppgraderte sentralen, så de skulle sende meg et nytt modem.

Så da får vi se om det hjelper.....

 

Venter i spenning og jeg kommer med tilbakemelding.

Lenke til kommentar

har fortsatt ikke fått noe løsning på saken. Har meldt feilen til telenor, fikk antatt rettetidspunkt til i kveld klokka 20.00, men jeg sitter nå på ei linje som har nedlastningshastighet 108kbit/s. I natt var linja helt nede, noe telenor har fått med seg også, de har lagt ut en setning om det i klagen jeg har levert. Det som forundrer meg mest er at OPPlastningshastigheten fortsatt ligger på 550kbit/s, samme som når linja har fungert og jeg har hatt 11mbit/s nedlastningshastighet.

 

Når jeg pinger f.eks online.no får jeg disse verdiene: sendt 4 pakker, mottatt 4 pakker, minimum 16ms, maksimum 16ms.

Tracert ser slik ut:

1. 1ms 1ms 1ms

2. 78ms 99ms 99ms speedtouch.lan

3. 11ms 10ms 11ms telenor.net

4. 9ms 9ms 9ms telenor.net

5. * * * forespørsel avbrutt

6. * * * forespørsel avbrutt

7. 16ms 16ms 17ms telenor.net

8. 17ms 16ms 16ms telenor.net

9. 16ms * 16ms online.no

 

Kan noen av dere lærde se noe fornuftig ut fra dette? trenger mest mulig info til neste gang jeg skal snakke med telenor, for hittil har de ikke klart å ordne opp i feilen i alle fall.... Ikke finner de ut HVA som er feil heller, men de jeg snakka med i går var enig med meg i at "noe" er feil, da de kjørte en hastighetsmåling på linja mi.....

 

HJELP....

 

mvh

Lenke til kommentar

Har hatt trøbbel med linja på trådløst internett fra adsl. Noen ganger har jeg ikke greid å komme på nettet i det hele tatt. Da er også nettet på den stasjonære nede*1 og telefonen funker ikke. Etter litt små mekking ved ruteren "og de andre boksene" har jeg greid å komme meg på nett. Det skjer dog ikke ofte, men har hendt et par ganger. Det som også har vært et problem er internett hastigheten. Har vel en basic - pakka til telenor (betaler 399 kr i måneden), så nå har jeg sett meg lei og bestilt telenor turbo i håp om at det vil gå litt kjappere å surfe og laste ned.

 

Det jeg lurer på er om noen har noe erfaring med telenor turbo etter å hatt litt trøbbel med andre pakker fra adsl? Og hvordan har det fungert?

 

*1 selv om det står "utmerket" på signal greia.

Lenke til kommentar

Dersom du driver med fildeling, så det går masse data begge veier.

Kan problemet være at en maksimert upstream spiser opp downstream.

 

Det må være ca 20% upstream ledig for at du skal få maks downstream.

 

Jeg må pr. i dag begrense US til 40-50% for å få maks DS, men det er fordi linja/modemet mitt er 'på trynet' for tiden.

Venter fortsatt på nytt modem fra 'vår alles kjære' telenor.

Lenke til kommentar
har fortsatt ikke fått noe løsning på saken. Har meldt feilen til telenor, fikk antatt rettetidspunkt til i kveld klokka 20.00, men jeg sitter nå på ei linje som har nedlastningshastighet 108kbit/s. I natt var linja helt nede, noe telenor har fått med seg også, de har lagt ut en setning om det i klagen jeg har levert. Det som forundrer meg mest er at OPPlastningshastigheten fortsatt ligger på 550kbit/s, samme som når linja har fungert og jeg har hatt 11mbit/s nedlastningshastighet.

 

Når jeg pinger f.eks online.no får jeg disse verdiene: sendt 4 pakker, mottatt 4 pakker, minimum 16ms, maksimum 16ms.

Tracert ser slik ut:

1. 1ms 1ms 1ms

2. 78ms 99ms 99ms speedtouch.lan

3. 11ms 10ms 11ms telenor.net

4. 9ms 9ms 9ms telenor.net

5. * * * forespørsel avbrutt

6. * * * forespørsel avbrutt

7. 16ms 16ms 17ms telenor.net

8. 17ms 16ms 16ms telenor.net

9. 16ms * 16ms online.no

 

Kan noen av dere lærde se noe fornuftig ut fra dette? trenger mest mulig info til neste gang jeg skal snakke med telenor, for hittil har de ikke klart å ordne opp i feilen i alle fall.... Ikke finner de ut HVA som er feil heller, men de jeg snakka med i går var enig med meg i at "noe" er feil, da de kjørte en hastighetsmåling på linja mi.....

 

HJELP....

 

mvh

 

Trådløse nett kan være ustabile og trege, men som andre nevner, hopp nummer 2 hadde litt vel høy svartid til å være lan.

Har du prøvd å filkopiere mellom stasjonær pc og laptop og trace mellom de for å se hastighetene der?

Og for å ikke glemme det, har du prøvd å koble enten laptop eller stasjonær til ruter via kabel og kjørt samme tester der?

Jeg har selv erfart på min linje å ha maks kapasitet på 7mbit/1,5mbit og jeg mottar brutto i ruter 24998/1550. Ved å gå over til kabel mot ruter økte jeg kapasiteten til rundt 23mbit/1,5mbit netto

Endret av el-thorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...