Gå til innhold

Spillutviklere i Norge


Anbefalte innlegg

Men lurer på ein ting. For dykk som har eige selskap med ein 4-5 ansatte og gjerne jobbar med å lage mindre spel, program osv. Korleis er det med inntektene? Eg meiner, 5 personar må jo ha litt lønn så dei kan leve av det, og i tillegg dukkar det vel opp andre kostnadar? Er det verkeleg så lønnsamt å legge ut eit spel på PSN og/eller XBLA?

 

Lønnsomheten og butikken i å publisere på XBLA og tilsvarende tjenester, tror jeg etterhvert vil bli såpass god at dette blir en viktig arena for mindre aktører, også i Norge. Uten at jeg kjenner forretnings-modellen i detalj, så er det en langt mer fordelaktig distribusjons-metode enn f.eks. mobile tjenester der all profitt etes opp lenge før utvikler får sitt. Kvalitetskontrollen er også et viktig moment, på mobiltelefonene er forbrukerens mulighet til å skille skitt og kanel minimale - det vil man ikke få oppleve på konsoll-tjenestene.

 

Snakeball ser imidlertid ut som skikkelig kanel. Ingen overraskelse det, Ravn Studio har en del svært kapable gamle ringrever på kontoret sitt.

 

Når det gjelder små spillselskap: jeg tror en betydelig del av forklaringen på hvorfor vi ikke ser større omfang av Norsk spill-industri, er at det er kostbart å drive butikk i Norge. Utgifter til levelig lønn og øvrige kostnader knyttet til å drive et selskap forutsetter en god porsjon risikovennlig start-kapital, med alt det måtte medføre av investor-overbevisning og sjonglering av forretningsplaner.

 

Det er også blitt slik at en stab på 4-5 personer ikke lenger er tilstrekkelig for å delta i de mer finansielt trygge forretningsområdene som befinner seg i utvikling av konsoll-titler distribuert på fysiske media.

 

Her mener jeg ikke å påstå at den tradisjonelle modellen der en utgiver (publisher) betaler utviklingen i rater er særlig trygg eller bærekraftig, men sammenlignet med å brenne av 6 måneders budsjett på noe som /kanskje/ vil tjene inn kostnaden i form av online-distribusjon, så er gammelmåten langt mer forutsigbar, og forutsigbarhet er nøkkelen til å henge med lenge.

 

Disse faktorene er, tror jeg, forklaringen på at de fleste små spill-selskapene vi ser i landet enten er etablert innenfor en spesiell nisje, eller de har andre, forhåpentligvis lukrative, bein å stå på. Få eller ingen selskaper har sitt primære virkefelt innenfor de mest rendyrkede og teknisk krevende spill-platformene. Jeg vet faktisk ikke om noen andre selskap i Norge som fokuserer på DS - en platform der man /kan/ komme unna med et ensifret antall utviklere på et prosjekt.

 

Det er vanskelig å forestille seg når og hvordan denne situasjonen skal endre seg - spillproduksjon er en veritabel risikosport sett med økonomiske briller, og inngangsbilletten blir dyrere og dyrere. Støtteordninger fra det offentlige er kjærkomment, men ikke tilstrekkelig for å etablere et selskap av noenlunde størrelse. Til det må det nok en og annen Onkel Skrue til.

 

Å lage spel må jo vere draumejobben så lykke til til alle som er i bransjen! Og all respekt til dykk som vågar å satse :)

En drømme-jobb er og blir en selvmotsigelse, det er nå min mening. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er for tiden på jakt etter arbeid, så jeg tenkte det kunne ikke skade å nevne det i denne tråden. ;)

 

 

Jeg er en concept artist og 3d modeler, Jeg er for tiden på jakt etter freelance/inhouse arbeid. Når det kommer til 3d har jeg erfaring med alt fra DS specs til Next gen. Jeg har også mye erfaring med conceptart, illustrasjoner og orthos.

 

Sjekk ut utvalgte arbeider på www.skullsong.com (Er for tiden bare 2d der, spør meg om 3d-samples om det er interessant.)

 

Det er kult å se en spillindustri i vekst her til lands, mye props til de som har baller og knowhow til å starte opp! Er ekstra kult for de som har valgt dette som karriære, (som f. eks. undertegnede. :) ) det betyr flere jobbmuligheter uten å måtte flytte til f. eks søta bror eller UK.

Endret av slash
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Funcom er nok det aller største, så det er nok derfor mange bare har hørt om de. De som er listet opp her, har jeg aldri hørt om engang. Kommer ikke til å følge de som utviklere heller.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tenkte jeg skulle komme med en oppdatering.

Fristen for å søke om penger hos filmfondet gikk ut 16. Januar.

Jeg vet ikke enda hvor mange som har søkt, men blir moro å se hvem som får litt av potten i år.

 

Forøvrig er vel gullstikka et fint sted å annonsere vinnerne og skape litt blest om prosjektene til forskjellige utviklere her til lands.

Lenke til kommentar

for alle som er interesert; her er en liste over de STORE utviklere i vårt broderland Svergie.

 

digital ilutions (eid av EA)

spill: Battlefield serien

dice.se

stokholm

 

Massive entertainment (eid av vivendi)

spill: ground controll, world in conflict

dice.se

malmø

 

Grin (indipendent)

spill: GRAW2(PC), Bionic comando

dice.se

stokholm/gøteborg

 

paradox (indipendent)

spill: Europa universalis, harts of iron

paradoxplaza.com

stokholm

 

avalance (indipendent)

spill: Just cause

avalanchestudios.se

stokholm

 

starbreeze (indipendent)

spill: Riddick, The darkness

starbreeze.com

Uppsala

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar
tenkte jeg skulle komme med en oppdatering.

Fristen for å søke om penger hos filmfondet gikk ut 16. Januar.

Jeg vet ikke enda hvor mange som har søkt, men blir moro å se hvem som får litt av potten i år.

 

Forøvrig er vel gullstikka et fint sted å annonsere vinnerne og skape litt blest om prosjektene til forskjellige utviklere her til lands.

Hvor mye deles ut til sammen i år?

Lenke til kommentar

Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax.

 

Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign.

Lenke til kommentar
Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax.

 

Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign.

 

Å dra til utlandet for å studere spilldesign er helt unødvendig.

Det klarer man fint å gjøre på gutterommet.

Når det kommer til jobb og arbeidserfaring, så kan nok utlandet være et fint sted.

 

Om Razorwax faktisk kan regnes som "bra", det bestemmes av dette uttrykket:

RazorWaxHot = razorWaxReleaseDate < DukeNukemForEvereReleaseDate

 

:)

Endret av _vamecum
Lenke til kommentar
Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax.

 

Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign.

 

Det er definitivt mulig å få jobb som spilldesigner i Norge i dag. Men selvfølgelig kreves det litt av deg; utdanning og/eller erfaring innen spill/programmering/3d er en fordel.

 

Det finnes flere skoler i Norge i dag som har utdanninger innen spill(design), leveldesign, samt andre ludiske emner. :)

 

Dog, jeg vil heller anbefale en mer spesialisert utdanning - kanskje med innslag av spillrelaterte emner. Alle spilldesignere har fordel av å ha (basis)kunnskaper innen programmering, 3d, prosjektstyring, psykologi.. Etc. :)

Lenke til kommentar
Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax.

 

Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign.

 

Det er definitivt mulig å få jobb som spilldesigner i Norge i dag. Men selvfølgelig kreves det litt av deg; utdanning og/eller erfaring innen spill/programmering/3d er en fordel.

Erm, jeg skrev helt feil, beklager. Jeg mente å si "jobbe med spillutvikling". Jeg kommer til å studere spilldesign selv nesteår og var klar over at det var mange alternativer i Norge. Beklager misforståelsen.

 

Mer on-topic: Jeg bare vet at jeg ikke har hørt om spesielt mange norske utviklere, de eneste anerkjente er Razorwax og Funcom. Men skal ikke se bortifra at det kommer flere etterhvert, nå som spilldesign/utvikling blir et mer populært studie.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Det irriterer meg grenseløst at det skal være støtte fra filmfondet, som avgjør hva som blir laget. Hva med å heller prøve å lage et spill folk vil ha.

 

De fleste av de skandinaviske "suksesshistoriene" er fra utviklere som ikke har fått statstøtte, og det irriterer meg grenseløst hvis skattepengene mine skal gå til spill ingen andre en noen filmfond-gnomer vil ha.

 

Mitt råd er: gå til noen investorer og presenter en markedsstudie med inntjeningsmuligheter. Pengene sitter løst om dagen (i hvert fall i enkelte kommuner) og hold god avstand til filmfondet.

 

Det er nok en stund før profesjonelle investorer i Norge går inn og investerer i spillelskaper i såkornfasen. Så ville nok anbefalt andre finansieringsformer i en såpass tidlig fase. Selv om det finnes noen investeringsmiljøer som satser på gaming, men dette er da ikke primært norske selskaper, men utenlandske med en tilstedeværelse i Norge.

 

Kommunale penger er forsåvidt irrelevant, da disse investerer sine penger gjennom fond.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det er nok en stund før profesjonelle investorer i Norge går inn og investerer i spillelskaper i såkornfasen. Så ville nok anbefalt andre finansieringsformer i en såpass tidlig fase. Selv om det finnes noen investeringsmiljøer som satser på gaming, men dette er da ikke primært norske selskaper, men utenlandske med en tilstedeværelse i Norge.

 

Kommunale penger er forsåvidt irrelevant, da disse investerer sine penger gjennom fond.

 

Om man har en jævlig god plan på hvordan man skal lykkes og har, eller kan få tak i, et team som er i stand til å lage et storspill, så er det nok ikke så forferdelig vanskelig å få investor. Men da trenger man en jævlig god plan.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...