Gå til innhold

Definisjonen på "macro"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser at betegnelsen "macro" trykkes på objektiver i hytt og pine. Hva er egentlig definisjonen på macro?

Skolen min (medier og kommunikasjon) har nettopp kjøpt inn to nye objektiver av typen Sigma AF 17-70mm f/2.8 DC MACRO, men selv om det står macro kommer jeg ikke nærmere motivet enn vanlig. Whats the delio?

Endret av Speik
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ser at betegnelsen "macro" trykkes på objektiver i hytt og pine. Hva er egentlig definisjonen på macro?

Skolen min (medier og kommunikasjon) har nettopp kjøpt inn to nye objektiver av typen Sigma 17-70mm f/2.8 DC MACRO, men selv om det står macro kommer jeg ikke nærmere motivet enn vanlig. Whats the delio?

Særlig Sigma (og til dels Tamron) bruker macro i hytt og vær. De bruker det om objektiver som har litt bedre nærgrense enn tilsvarende objektiver.

Ekte macro, er definert som objektiv som gir forstørrelse 1:1, altså at et motiv som er like stort som sensoren, vil fylle hele bildet. Generelt er det ytterst få zoomer som klarer dette, så i praksis er alle ekte macro-objektiver faste objektiver. Med mellomringer kan man også oppnå dette med zoom-objektiver, men da mister man fokus til uendelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...