Gå til innhold

DIY 1280x1024 LCD-projektor, Oppdatering 23.03.08


Anbefalte innlegg

1280x1024 LCD-projektor

 

Jeg har nå begynt å lage min egen LCD-projektor. Inspirasjonen har jeg fått ifra en kamerat, tha sims, her på forumet og ifra lumenlab.com. Jeg var med på å bygge en helt lik projektor sammen med hen da han drev på. Men den ble ikke noe spesielt vellykket og pen. Derfor har jeg begynt å bygge meg en ny en, helt fra bunn av og med et helt annet utseende. Denne gangen går jeg for en HAAS-style. Og planen er at den skal henge i taket, så jeg må laget en eller annen festebrakett. Målet er også å lage festebraketten ”universal” slik at den skal fungere like bra selv om den henger ifra taket eller står på gulvet. Jeg har også laget en hjemmeside spesielt for dette prosjektet.

 

Jeg er allerede godt i gang. Så nå i begynnelsen kommer det en del oppdateringer rett etter hverandre.

 

http://mortexplaza.ath.cx

 

Her er en liten tegning laget i Google SketchUp (tegningen er ikke laget av meg).

post-81332-1196765847_thumb.jpg

 

 

Forklaringer

 

Vanlig: Har delene fra før av.

Oransje skrift = Bestilt, men enda ikke ankommet.

Rød skrift = Ikke bestilt.

Kursiv skrift = Viktig

 

 

Deler

 

Prisen jeg oppgir er i NOK, og den er inkludert 25% mva. Siden prisene varierer med kursen, går jeg ut ifra at 1USD har kursen 6,0000.

Alt som er skrevet i kursiv er jeg usikker på om jeg skal bestille, eller ikke mottatt enda.

 

Optikk:

220mm Pro Fresnel Lens

650mm Pro Fresnel Lens

Pro Projection Lens Triplet

Pro Reflector

 

Strøm og lys:

LL/Vue 400w eBallast

Mogul Base HID Socket

65K T15 Lamp

 

Kjøling og temperatur:

2x 120mm Noctua vifter 800rpm = 8db

Zalman Spenningsregulator

Spenningsregulatoren har jeg kjøpt slik at jeg kan stille hastigheten på viftene manuelt.

(Viftegrill)

(Lyddempere)

Ledninger og koblinger:

Forlenger til skjermkabel

Lampettledninger

Brytere

Sikring og sikringsholder

 

Skjerm:

Hyundai L72S

Varmebeskyttende glassplate

 

Lerret:

AView Lerret 200 x 200 Matt hvit

 

Materialer:

Furu heltre

Disse platene er 318x1016x18.

”Kosteskaft” 190 cm

Disse er for å støtte veggene i kassen og gjøre den mer stabil og mindre bevegelig.

Tynne plater (for å dekke selve kassen på toppen og under).

 

Priser:

220mm Pro Fresnel Lens - 187,50 kroner

650mm Pro Fresnel Lens - 187,50 kroner

Pro Projection Lens Triplet - 1492,50 kroner

Pro Reflector - 112,00 kroner

LL/Vue 400w eBallast - 1117,50 kroner

Mogul Base HID Socket - 75,00 kroner

65K T15 Lamp - 367,50 kroner

2stk Noctua 120mm vifter, 800rpm = 8db - 300,00 kroner

Zalman Spenningsregulator - 39,00 kroner

LCD-skjerm: Hyundai L72S - 2250,00 kroner (da jeg kjøpte den for to år siden)

UV-filter (hadde liggende fra tidligere) - 90,00 kroner

Varmebeskyttende glassplate - 250,00 kroner

AView Lerret 200 x 200 Matt hvitt - 999,00 kroner

Plater, furu heltre - 375,00 kroner

Fresnelrammer 2 stk - 150,00 kroner

Kosteskaft” - 85,00 kroner

Kryssfinerplate, 4mm - 300,00 kroner

Ledninger, koblinger og brytere - 370,00 kroner

Stålplate til bakpanelet - GRATIS

SAMLET SUM: - 8202,50 kroner (Linjer i rødt er ikke lagt med i den samlede summen.)

 

KOMMENTARER POSTES HER, TAKK! :)

 

 

Oppdateringer

1. [04.12.07] Bilder, skisser og tegninger med mål.

2. [04.12.07] Platene er kuttet, og delt opp i deler. Hullene er også skjært ut.

3. [04.12.07] Kassen er blitt delvis montert.

4. [05.12.07] Forklaring og litt fremtidige planer.

5. [16.12.07] Ballasten har endelig ankommet.

6. [23.02.08] Rammene og reflektoren fra USA har endelig kommet.

7. [24.02.08] Bilder av viftene og nye bilder av kassen.

8. [29.02.08] Kassen er malt. Bilder av den gamle PJ-en.

9. [02.03.08] Bilder av den gamle PJ-en i aksjon.

10. [09.03.08] Montert sokkel og vifter.

11. [23.03.08] Bilder av projektoren i gang.

12. [23.03.08] Siste bilder av projektoren, og planer videre.

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen bilder ifra da jeg kuttet ut platene. Jeg brukte vanlig stikksag til å skjære de ut.

Til å lage hullene brukte jeg slik man fester på drillen. Den har blader i ytterkant, og det er mulighet for å stille de. Opptil 130mm :) Kjøpt på clas ohlson til 120 kroner. Ble faktisk overrasket over kvaliteten på den.Platene fliset heller ikke opp så mye som jeg hadde trodd.

 

post-81332-1196768945_thumb.jpg

post-81332-1196768972_thumb.jpg

post-81332-1196768980_thumb.jpg

post-81332-1196768991_thumb.jpg

post-81332-1196769020_thumb.jpg

post-81332-1196768963_thumb.jpg

post-81332-1196769009_thumb.jpg

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 05.12.07

 

Kommer med en liten update, men det er ingen bilder med i denne. Hensikten er å informere dere litt mer om hvordan ståa er.

 

Jeg venter nå på ballast (Vue eBallast) på 400W fra USA. Gleder meg sykt den denne kommer. Grunnen til at jeg ikke kan bruke den fra den gamle PJ-en er fordi den ble ødelagt. Jeg fikk beskjed om at den tålte en god del varme, og at jeg kunne ha den stående i bunn av PJ-kassen sammen med lampa så lenge vifta blåse på den. Men det stemte ikke.. Jeg satt og så på film en kveld. Akkurat da rulleteksten begynte, ble alt svart. Jeg var jo skikkelig forbanna akkurat da, men det løste seg bra. Det endte med at jeg bestilte meg en ny Ballast. Fikk denne billigere ifra lumenlab, siden jeg sendte inn igjen den gamle. Supporten på lumenlab er utrolig bra :)

 

Jeg venter også på flere deler ifra USA. Nemlig en ny reflektor og to rammer som jeg skal ha de to fresnelene i (220mm og 650mm). Men begynner å tvile på om jeg får de eller ikke. Det har nemlig gått 2 måneder. Har snakka med han som driver det, han sier at han skal sende det. Men har da enda ikke fått deg. Litt kjedelig siden det kosta meg 300 kroner. Men jeg må bare være tålmodig og vente litt til :)

 

De neste dagene skal jeg montere noen støttestenger, faktisk 4 stk, i projektoren. Det er der jeg skal kutte opp "kosteskaftet" og plassere den inn. Håper på at kassen blir stivet av litt mer. For den beveger seg litt for mye sånn den er nå.

 

På midten skal det også lages en liten feste-dings i midten av kassen slik at jeg lett kan sette ned rammene, glassplaten og LCD-skjermen. Skal prøve å laste opp en tegning av det. Jeg med mine uuuutrolig paint-skills ;) haha

 

Her ser dere et bilde. Jeg vet det er uutrolig dårlig, og ting er ikke symmetrisk, men jeg har enda ikke lært meg Google SketchUp eller andre lignende programmer. Så dere må nesten ta til takke med dette. hehe. Det bruke er festene som skal plasseres på innsiden av kassen på hver sin side. Både over og under rammene.

post-81332-1196851963_thumb.jpg

 

 

Og nå.. Til det som blir litt utfordrene i mine øyne. Nemlig festebraketten. Tidligere ser dere en post hvor jeg har lagt ved en tegning av hvordan jeg vil at den skal se ut. Jeg må kunne snu denne helt rundt projektoren, uten å måtte skru den fra hverandre den av. Dermed må jeg ha en eller annen mekanisme for å kunne demontere den på topp. Den skal jo også være justerbar, så jeg må gjøre noe med det. Det jeg har tenkt angående justeringa, er å sette en bolt innenfra og ut, slik at den sitter. Som går igjennom veggen på kassen, og gjennom festebraketten, og deretter skal jeg ha vingemuttere som låser den. Skal prøve å vise dette med et eksempel hvis jeg er forklart meg dårlig :)

Her vil jeg gjerne høre noen ideer til løsninger fra dere :)

 

Det var alt for denne gang. Håper dette gav litt mer innsikt og interesse for prosjektet. Virker som om interessen er litt laber. Håper på å dra den opp etter hvert :)

 

Er glad for kritiske tilbakemeldinger og tips :) Kommentarer og tips postes her: HER

 

Det ligger og kommer litt mer informasjon på hjemmesiden min. Flere bilder o.l. Så du må gjerne ta en tur innom: http://mortexplaza.ath.cx

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering 16.12.07

 

Nå kom endelig en etterlengtet pakke ifra Lumenlab. Pakken kom for noen dager siden, men har ikke hatt anledning til å legge ut noe i denne tråden før nå. Den inneholdt en VUE eBallast 400W, den er rød/rosa :)

Her følger noen bilder.

 

post-81332-1197840069_thumb.jpg

Her ser du det bilde av ballasten og ledningen som skal ut til pæra. Den er forferdelig lang, men det er jo greit. Det er jo bare å kutte den :)

 

post-81332-1197840077_thumb.jpg

Her ser dere ledningsstubben som er sammenkrøllet.

 

 

post-81332-1197840084_thumb.jpg

Det som faktisk overrasket meg, var at det bare var til å plugge inn en vanlig strømkabel til PSU. Sånn var det ikke på den forige, den hadde samme kabler inn som ut. Slik som det nå bare er på utgangen.

 

Kommentarer her takk! :D

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Oppdatering 15.01.08

 

For de av dere som har ventet på update, så kommer den nå. Grunnen til at den kommer så sent er fordi at jeg ikke har hatt tid til å drive på med projektoren på lenge og at jeg fortsatt venter på noen deler ifra USA, men disse skal jeg nå avbestille, og lage mine egne.

 

Det som kommer i denne updaten er et par bilder av projektoren hvor jeg har montert noen støttestenger inne i projektoren. Disse er det for at kassen ikke skal bli alt for bevegelig noe som den var. Jeg tok med projektoren hjem for litt siden for å teste om Triplet-linsen passet, og den gjorde den selvfølgelig ikke. Hullet må gjøres litt større, dette blir litt vanskelig med tanke på at det skal slipes/pusses bort like mye rundt hele kanten.

 

post-81332-1200437345_thumb.jpg

 

 

post-81332-1200437421_thumb.jpg

 

 

post-81332-1200437503_thumb.jpg

 

 

Kommentarer her takk! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering 23.02.08

 

 

Nå har sikkert de fleste ikke giddi og fulgt med på denne tråden, siden det har stått veldig stille. Men jeg prøver å nå fullføre tråden.

 

Nå har jeg endelig fått delene ifra USA, stor pakke med lite innhold, og den var pakka veldig godt inn. Legger ved noen bilder av delene. Disse skal jeg prøve å montere i løpet av helgen, hvis jeg blir ferdig med selve kassen, noe jeg antagelig blir.

 

Under ser dere reflektoren jeg nettopp fikk. Denne er veldig praktisk siden det er to fjører som gjør at man bare kan montere denne rett på lampen.

post-81332-1203783661_thumb.jpg

 

Under ser dere hvordan rammen ser ut. Disse skal jeg bruke til å sette fresnelene ned i, slik at de holder seg rette og dit de skal.

post-81332-1203783669_thumb.jpg

 

Under ser dere rammen som jeg skal montere på enda en ramme som jeg selv har laget. Dette er metallrammen som LCD-panelet originalt satt på i skjermen.

post-81332-1203783692_thumb.jpg

 

 

KOMMENTARER POSTES HER, TAKK! :)

 

Det kommer enda en update senere i kveld eller i morgen.

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 24.02.08

 

Nå har jeg fått gjort enda litt mer, jeg har nå satt sammen hele kassen for å se hvordan det kommer til å bli. Jeg har også testet ut plasseringen til de forskjellige komponentene. Nå mangler jeg bare noen plankebiter som rammene skal festes til. Dette skal jeg lage i morgen, etter at jeg er ferdig med å male kassen. Malte det første strøket i dag. Jeg må si at det ble ganske fint.

 

Jeg har dessuten fått viftene mine. 2stk Noctua 120mm: 800rpm = 8db :) Det eneste som kommer til å lage støy nå, er viften i ballasten. Den bråker dessverre en del :(

 

Under følger noen bilder. Jeg legger også ved et bilde av en IKEA-bolle som jeg tenkte jeg skulle bruke som reflektor, men tror ikke det blir aktuelt siden jeg har fått den reflektoren ifra USA.

 

post-81332-1203822603_thumb.jpg

 

Under, så ser dere et bilde av spenningregulatoren til viftene :)

post-81332-1203822593_thumb.jpg

 

Her er mine etterlengtede vifter, gleder meg til å høre om de er så stille som jeg forventer.

post-81332-1203822584_thumb.jpg

post-81332-1203822614_thumb.jpg

 

Her er IKEA-bollen "Blanda Blank".. Hehe, veldig morsomt navn :p

post-81332-1203822598_thumb.jpg

 

 

Kommentarer postes her! :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 29.02.08

 

Sånn, da er det tid for enda en update. Blir ikke mye tekst, men bilder holder vel i massevis ;) Legger ved et bilde av den gamle projektoren også, for de som er interesserte.

 

Her er den delvis malte kassen :)

post-81332-1204315175_thumb.jpg

post-81332-1204315191_thumb.jpg

post-81332-1204315164_thumb.jpg

 

Her er pæren på 400W og sokkelen :) Avgir mye varme og lys, skal ta et bilde av den senere.

post-81332-1204315212_thumb.jpg

post-81332-1204315384_thumb.jpg

 

Her er noen bilder av den gamle projektoren som er ribba for deler.

post-81332-1204315438_thumb.jpg

post-81332-1204315455_thumb.jpg

 

 

Kommentarer postes her! :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 02.03.08

 

Jeg fant akkurat igjen et par bilder som ble tatt av den gamle PJ-en før jeg plukka den fra hverandre. De er ikke noe særlig å skryte av, bildene i seg selv ble veldig dårlige, pluss at bildet på projektoren ikke var all verden. Bilene ble tatt med mobiltelefon, så du får ta det med en klype salt.

 

Som dere ser på bildene under, kan du dere se at det er mye lysere i midten (hotspot). Det er pga a lyset fra lampen ikke sprer seg godt nok. En kombinasjon av hvordan fresnelene er plassert i forhold til hverandre, at reflektoren ikke sprer lyset godt nok og at lysstrålene ikke treffer speiliet riktig. Det sistnevnte er også en faktor til at bildet var doggete i sidene.

 

Som dere kanskje ser er bildet veldig uklart og lyset blir "borte" i lerretet. Det er det jeg håper skal forsvinne når jeg bytter kasse og får fjernet speilet.

 

bilde1.jpg

 

bilde2.jpg

 

 

Det hadde vært fint med noen kommentarer! :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 09.03.08

 

Nå har jeg begynt å montere delene inne i kabinettet. Jeg syne selv at det ser veldig bra ut.

 

Det neste blir å kutte noen tynne plankebiter som jeg skal montere rammene til fresnelene og LCD-panelet på. Når det er gjort, er jeg så og si ferdig, og den skal testes. Regner med at dette skjer i begynnelsen av påsken, hvis alt går som planlagt :)

 

Legger ved et bilde. Her har jeg montert sokkelen til pæren og viftene :) Det er veldig rent og ryddig. Skal prøve å fortesette sånn hele veien.

 

 

post-81332-1205087464_thumb.jpg

 

 

Jeg skal tegne et lite ledningsdiagram, slik at dere skal få se hvordan jeg har tenkt. Jeg skal også laste opp et bilde av kontrollpanelet, løsningen jeg har valgt til skjermknappene synes jeg selv var lur :p

Dette kommer senere.

 

 

Kommentarer her, takk! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey... En litt trist nyhet. I går da jeg skulle fyre opp projektoren for å teste om lydpæra fungerte, så fikk jeg et lite sjokk. Ballasten var ødelagt, vifta gikk ikke rundt og den bare lagde en sånn *krunsjkrunsj* lyd :(

 

Jeg har snakket med Coral Vue, og de har sagt at jeg kunne sende den i retur slik at de kunne se på den. Men det kommer jo til å ta utrolig lang tid før den kommer tilbake. Heldigvis har jeg en ballast jeg kan låne inntil videre. Jeg har ikke noe kamerat, så jeg har ikke fått tatt noen bilder av det jeg har gjort de siste dagene, skal prøve å ta noen bilder med mobilen etterpå.

 

Nå skal jeg bare pakke ned ballasten, og sende den tilbake :(

Lenke til kommentar

Fy flate :D

 

Nå er projektoren "up and running". Foreløpig kommer det bare noen bilder av selve boksen, ikke av bildene som er projektert. Det ble så sinnsykt bra, skal jeg fortelle dere. Bruker den faktisk nå til å skrive inn på forumet :) Jeg skal få tatt noen bilder straks jeg får tilbake kameraet mitt, regner med at det blir enten på lørdag eller søndag :) Jeg sier bare en ting; Gled dere :D

 

post-81332-1205951976_thumb.jpg

 

post-81332-1205951996_thumb.jpg

 

post-81332-1205952013_thumb.jpg

 

post-81332-1205952028_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oppdatering 23.03.08

 

Da har jeg fått tilbake kameraet mitt, og da skal jeg servere dere noen bilder :)

Jeg skal bare si det at, den ene linsa mi er ødelagt, så jeg skal anskaffe en ny en. Derfor kan det se litt lyst ut i underkant av bildet :)

 

 

post-81332-1206297933_thumb.jpg

Dette første bildet er tatt MED lys på i rommet (taklampe).

 

post-81332-1206297947_thumb.jpg

Dette andre bildet er tatt med lyset av.

 

 

post-81332-1206297960_thumb.jpg

Her er et annet bilde tatt med lyset av og med "anti shake" på kameraet. Som dere kanskje ser, så skjelver jeg forferdelig mye, siden det andre bildet er litt uklart.

 

 

Du kan gjerne slenge igjen en kommentar ved å trykke på denne linken :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Oppdatering 25.03.08

 

Da har jeg fått skjært ut luftehullene i lokket, slik at luften får fri gjennomstrømning. I tillegg har jeg malt lokket, synes selv det ble veldig bra.

 

Jeg omtrent montert sammen alt. Det eneste som nå mangler på selve projektoren er å montere lokket. Jeg skal kjøpe noen hengsler, slik at det blir lett å åpne den senere for rengjøring og eventuelle modifikasjoner.

 

Om ikke lenge skal jeg begynne på den takfestet / gulvstøtte. Som dere kanskje har sett er det allerede lagt ut en liten tegning som gir en indikasjon på hvordan den skal se ut. Jeg vil lage den "universal", slik at jeg både kan plassere den gulvstående og hengende i taket.

 

Under kommer noen nye bilder av projektoren.

 

 

 

post-81332-1206456517_thumb.jpg

Her ser dere hvordan den ser ut inni fremme. Her har dere kretskortene til skjermen, knappene til skjermen som er koblet til noen "trykk-knapper" på kontrollpanelet (de røde), ballasten og baksiden av kontrollpanelet. Mye småpirk og lodding på det som dere kanskje ser.

 

 

post-81332-1206456629_thumb.jpg

Her er den bakre delen. Altså hvor pæren er montert. Fra venstre: Pære, varmebeskyttende glass, fresnel, LCD-skjerm, fresnel. Teipen som dere ser, skal ikke være der. Det er bare midlertidig.

 

 

 

post-81332-1206456732_thumb.jpg

 

post-81332-1206456795_thumb.jpg

Her er et par bilder av tripletlinsa. Her skal jeg lage en fokuseringsmekanisme senere.

 

 

 

post-81332-1206456833_thumb.jpg

Kontrollpanelet sett utenfra.

 

 

post-81332-1206456875_thumb.jpg

post-81332-1206456872_thumb.jpg

post-81332-1206456865_thumb.jpg

Som dere ser sitter lokket litt løst, men det er fordi det ikke er festet enda. Men dere ser nå sånn delvis hvordan hele kassen ser ut. Kassen er mørkere i virkeligheten, den er ikke så lys som på bildene.

 

 

Du kan gjerne slenge igjen en kommentar her :)

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...