Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nivåregulerte støtdempere MB 124 Stasjonsvogn


Eyzteinn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Mercedes Benz 124 Stasjonsvogn 89 modell. Støtdemperene bak på denne er slitte, og trenger og byttes.

 

Problemet er at disse støtdemperne er nivåregulerte, eller hva det er man kaller det, slik at de har en ekstra ledning tilkoblet, og er svært dyre, 5400 kroner stykket.

 

Sedanversjonen av bilen bruker derimot vanlige gassdempere istedenfor nivåregulerte bak, og disse er mye rimeligere, kun 500 kroner stykket.

 

Det jeg lurer på er om noen her vet om det er mulig og bytte ut de nivåregulerte støtdemperne med vanlige gassdempere, da dette er mulig på 123-serien?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Støtdemper fra sedan kan du neppe bruke siden din bil er beregnet for mere last. Hvis det ikke er mulig å oppdrive vanlige gass/olje dempere til din bil synns jeg det hørest meget merkelig ut... Men det er kanskje en mulighet at demperen fra 123 kan passe... Tyskere er mye lego...

Lenke til kommentar
Støtdemper fra sedan kan du neppe bruke siden din bil er beregnet for mere last. Hvis det ikke er mulig å oppdrive vanlige gass/olje dempere til din bil synns jeg det hørest meget merkelig ut... Men det er kanskje en mulighet at demperen fra 123 kan passe... Tyskere er mye lego...

Ja, vet at bilen er beregnet for mere last, men jeg laster da aldri noe som helst, så greier meg lenge med gassdempere. Jeg vet i alle fall at det går ann å skaffe nivåregulerte dempere til sedanversjonen også, og er ikke bilene veldig like under, så det er store sjanser for at gassdemperene fra sedanversjonen vil fungere til stasjonsvognen min?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om du ikke benytter deg av laste evnen er en ting, en annen ting er hva bilen er typegodkjent med. Om støtdemper fra sedan fysisk passer skal jeg være forsiktig med å uttale meg om men tviler.. Det er som regel ikke samme bakstilling på sedan og stv.. Aksel avstand og sporvidde kan være forskjellig..

Lenke til kommentar
Om du ikke benytter deg av laste evnen er en ting, en annen ting er hva bilen er typegodkjent med. Om støtdemper fra sedan fysisk passer skal jeg være forsiktig med å uttale meg om men tviler.. Det er som regel ikke samme bakstilling på sedan og stv.. Aksel avstand og sporvidde kan være forskjellig..

Okey, men om noen har vært borti det samme tilfellet og vet at det kan gå bra, hadde jeg vært glad om dere delte erfaringene deres her ! :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke få brukt støtdempere uten nivåregulering, da du har en foran som sørger for å gi oljetrykk bak.

Det finnes kanskje en finurlig løsning for å ordne dette, men pumpa er ikke bare-bare å fjerne ettersom den sitter foran på motoren din og er drevet av kamakselen (litt variasjon fra de forskjellige motorene, men det er hovedsaklig der den sitter).

 

Men forsøk å høre med Auto-Trio i Oslo, det kan hende de kan skaffe disse litt rimeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...