Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd PC starter ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bygd meg en pc nå, men den starter ikke opp.

Når jeg skrur på power lyser det for 12V og 5V på hovedkortet men ingen ting mer skjer. Bare hører at harddisken begynner å spinne + viftene.

Hva kan dette skyldes?

Idet jeg kranglet med å få montert cpu-kjøler, klarte jeg å skrape opp undersiden på hovedkortet litt. Ikke så dypt, men muligens dypt nok til å ødelegge noe.

Hovedkort: Asus IP35-E

CPU: Intel Pentium D (supported)

Harddisk: Samsung Sata 500gb

PSU: Northq 4775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja har gått over kablene.

20pin power og 8pin + 4pin til pci-e

er det noen ting som MÅ være tilstede da? f.eks CPU-vifte? Har Silverstone kjøler uten vifte...

Ingen lyder fra pc-speaker

Har også prøvd pci skjermkort uten hell

post-41192-1196628966_thumb.jpg

Skrevet

Post et bilde hvor du merker av hva du har koblet hvor.

Er f.eks 20/24 pin main power til hovedkort, 4/8pin 12v til hovedkortet og 6 pin PCI-E til skjermkortet.

Ser ut som du har montert bakplata til kjøleren rett. Det er viktig at det ikke er kontakt metall/metall.

Kan alltids prøve å koble til en vifte til "CPU fan header" og resette bios.

Skrevet (endret)

Mulig den ripen er stor nok til å kutte eller lage overledninger i koblingene fra CPU til chipset. Det er dermed ganske stor sannsynlighet for HK'et ditt er blitt herpa.

Endret av Svedge
Skrevet

Ville sjekket RAM brikkene jeg....hvilken hastighet har de, og hvilken hastighet støtter hovedkortet. De siste P35 fra Asus jeg kjøpte støttet fra PC5300 og oppover....kjipt hvis du har 4200 eller lignende...da må du ha nye minne brikker.

Fikk samme feil som deg, alt startet, men ikke noe bilde og PC-en gikk ikke videre....bare sto med vifter etc på.

Skrevet

Hei.

Den ripa så stygg ut. :thumbdown:

Er bare et tynt lag lakk som ligger oppe på banene. Dersom ripa går litt ned i lakken, er det stor sansynlighet for at det er brudd på en eller flere baner.

dersom du finstuderer ripa, og finner baner som kan være av kan du følge disse til koblingspunkter på begge sider og måle mellom disse (dersom du finner disse). Du bør måle tilnærmet 0 Ohm dersom banen er i orden. Dersom det er brudd kan du lodde ei ledning mellom koblingspunktene eller kjøpe slik reperasjonslim for varmetråder i bakrute. Denne siste krever nok at du skraper av litt lakk for å avdekke bart metall.

Dersom det ikke skyldes ripa, kan det være RAM. Prøv en brikke av gangen i forskjellige spor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...