Gå til innhold

Problemer med å få opp sider


Anbefalte innlegg

har akkurat installert trådløst nett hjemme, og pc registrerer nettet og det står at det er utmerket. Men halvparten av gangene jeg slår på maskina, så får jeg ikke opp nettsider, verken i ff eller opera. Å restarte maskina funker avogtil men ikke alltid. Avogtil må jeg bare vente. Det funka ikke før idag i 12tida, men når jeg slo på pc i 7tida nå ikveld funka det helt fint. Hvorfor?

Hva kan jeg gjøre for at det alltid skal fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke et klart svar til deg, for alle problemer på data må som regel feilsøkes før man kan gi et korrekt svar.

 

det du kan gjøre er å notere deg alt av informasjon neste gang problemet oppstår..

f.eks:

startmeny->kjør->"cmd"...

skriv ipconfig -all

skriv ping vg.no

skriv ping 195.159.0.200

 

skriv ned restultatet fra både "ping" og "ipconfig -all"

 

er du sikker på at du er kobla opp på riktig nett?

kanskje PC-en din av og til automatisk prøver seg på naboen din sitt nett, og derfor blir det krøll?

Endret av thor918
Lenke til kommentar
haha nei nei Norton holder jeg meg unna.. har comodo da..og SUPER Antispyware...

 

her er pinginga:

hehe det der er ikke pininga. det der er ipconfig..

men uansett problemet ditt lyser som et rødt lys for meg der.

du har av en grunn ikke fått tildelt gateway adresse. uten den fungerer ikke internett.

du har heller ikke fått tildelt dns servere heller. og da fungerer heller ikke domene navn.. slik som vg.no

 

prøv å kjøre ipconfig igjen når internett fungerer igjen!

så finner vi sikkert ut hva som er forskjellen

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Når du har 169.xxx adresse som her så har du ikke forbindelse med nettverket.

Derfor får du naturigvis ikke opp gateway til internett heller.

 

Prøv å bytte navn på nettverket ditt (SSID) til noe nytt når du får logget inn på routeren.

Deretter så kan du prøve å stoppe Wireless Zero Config.

Startmeny, kjør, services.msc Scroll helt nederst og stopp og deaktiver tjenesten.

 

Fungerer det bedre nå?

Lenke til kommentar
Når du har 169.xxx adresse som her så har du ikke forbindelse med nettverket.

Derfor får du naturigvis ikke opp gateway til internett heller.

 

Prøv å bytte navn på nettverket ditt (SSID) til noe nytt når du får logget inn på routeren.

Deretter så kan du prøve å stoppe Wireless Zero Config.

Startmeny, kjør, services.msc Scroll helt nederst og stopp og deaktiver tjenesten.

 

Fungerer det bedre nå?

Til La7dfa:

takker for at du pekte ut dette. er ikke så superkjent med trådløsenettverk.. så her har jeg ennå litt å lære.

men hvis jeg ikke tar helt feil, så kan du ha forbindelse med nettverket og alikevel få denne ipadressen på nettverkskortet.. men du kan være sikker på at pcen ikke har fått adressen fra dhcp... så hvis du har konfigurert denne pcen med statisk ip, så kan det være at ting fungere som den skal. korrekt?

 

http://www.computing.net/networking/wwwboa...orum/22962.html

 

Til trådstarter:

Prøv det La7dfa anbefalte, så ser vi hvordan det går.

Lenke til kommentar

Hvis du ser en slik 169.xxx adresse så er den en adresse som Windows tildeler maskinen pga den ikke får kontakt med DHCP-server i router eller tilsvarende. Det har forsåvidt ikke noe å gjøre med om det er kablet eller trådløst nettverk å gjøre. Man kan selvsagt sette en 169.xxx statisk også, men det er nok ikke ofte det skjer ;)

 

Tipsene jeg kom med er litt gjetting, men vi får se hva som skjer om det testes :)

 

Vi som henger rundt her inne lærer jo litt hver eneste dag! Jeg var temmelig blank på datanettverk for noen år siden og det meste har jeg lært ved å lese poster her og google litt. Men det er tilsynelatende et område som man aldri blir helt utlært på...

Lenke til kommentar

Enkelte rutere kan ha en uvane ved å stille seg på kanal 12 eller 13, disse er kanaler som ikke benyttes i europeisk standard, så ditt nettverkskort finner dem mest sannsynlig ikke.

 

Prøv å sett ruteren til å bruke manuelt kanalvalg og sett den på kanal 6. Den pleier å være benkers.

Endret av Xzii
Lenke til kommentar

nå ble det mye her :)

 

hvordan skifter jeg navn på nettverket da`? nettet funker som regel, men ofte når jeg lukker skjermen noen timer og så åpner og logger på maskina igjen, vil den ikke logge på nettverket, men når jeg da restarter så funker det bra igjen.

 

hva skal jeg gjøre nå da? er ikke så smart så vet ikke hvordan jeg skifter adresse og sånn.. :(

Lenke til kommentar

Enten så må du koble deg opp mot nettverket med kabel eller trådløst.

Gå så i Windows - START - KJØR... og skriv CMD <enter>

I det sorte vinduet skriver du IPCONFIG <enter>

Se etter adressen til standard gateway. Dette er adressen til routeren. Den starter enten med 10.xxx eller 192.xxx. Ofte så er den 192.168.1.1.

Du skriver så inn denne adressen øverst i nettleseren (det det står https://www.diskusjon.no/index...... nå.)

Da vil du kunne logge inn på routeren med riktig valg av bruker/passord.

Se så etter WLAN eller Wireless og endre SSID til noe nytt og lett gjenkjennelig for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...