Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli bedre til å snakke i forsamlinger?


Gjest performer

Anbefalte innlegg

Gjest performer

Jeg sliter med at jeg blir veldig nervøs når jeg skal snakke i forsamlinger, holde presentasjoner etc. Jeg rødmer, skjelver i stemmen og sliter med å tenke klart. Kanskje det skyldes en slags sosial angst? Det skal sies at jeg ikke sliter med problemet under fire øyne og i små grupper, med mindre det er snakk om pressede/vurderende situasjoner som jobbintervju og muntlig eksamen. Jeg gruer meg sjelden veldig mye før jeg skal i aksjon. Det er først når jeg står der at nervøsiteten for alvor kommer.

 

Hvordan kan man bli kvitt dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette var som om jeg skulle sagt det selv. Vi har et fag på skolen som heter historie, der har vi fremlegg/presangtasjon hver 2uke, jeg snakka med lærern om dette, og jeg slapp å framføre ting mere, nå leverer jeg inn skriftlig det som skulle gjøres muntligt.

 

Noen som har noe tips til dette tar jeg også gjærne i mot

Lenke til kommentar
Dette var som om jeg skulle sagt det selv. Vi har et fag på skolen som heter historie, der har vi fremlegg/presangtasjon hver 2uke, jeg snakka med lærern om dette, og jeg slapp å framføre ting mere, nå leverer jeg inn skriftlig det som skulle gjøres muntligt.

 

Noen som har noe tips til dette tar jeg også gjærne i mot

Du burde heller prøve å fremføre det muntlig

Forbered deg godt øv gjennom slik at du kan stoffet godt, øv gjerne forran venner eller familie

 

Øvelse gjør mester

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere til presentasjonene da? Det nytter ikke å bare lese gjennom stille, det er viktig å øve på en slik måte at den ligger nær opp til den reelle presentasjonssituasjonen. Da mener jeg at du snakker høyt, løfter blikket fra manus og prøver å snakke fritt og naturlig. Dette forutsetter jo naturligvis at du faktisk kan det du snakker om, så godt at det blir som å snakke om en daglidags ting som man jo normalt ikke trenger å tenke så mye på. Det kan jo være en ide å prøve å bruke familien eller venner til å snakke seg gjennom stoffet på. Underveis merker man også fort hvilke passasjer i manus som funker som tekst men som funker dårligere muntlig. Rent generelt tror jeg også det kan være lurt å senke tempoet noe når man framfører, at man ikke nødvendigvis må si absolutt ALT men plukk ut noen viktige punkter og fokuser på disse.

 

Men nå er dette lettere sagt en gjort da, det vet jeg selv =) Så det beste rådet er kanskje å hoppe i det, selv om det er ubehagelig, hvis du får sjansen til å framføre annahver uke vil det neppe gå lang tid før du blir komfortabel!

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med det samme, bare at det ikke gjelder alle ting. Når jeg fremfører ting jeg liker eller ting jeg veit jeg får til, går det som oftest bra. Når det kommer til noe jeg ikke er så glad i, f.eks. å spille i korpset, spesielt soloer, får jeg virkelig noia. Er så nervøs, og det gjør ikke akkurat kvaliteten på spillingen noe mye bedre.

 

Jeg sliter litt med det samme, bare at det ikke gjelder alle ting. Når jeg fremfører ting jeg liker eller ting jeg veit jeg får til, går det som oftest bra. Når det kommer til noe jeg ikke er så glad i, f.eks. å spille i korpset, spesielt soloer, får jeg virkelig noia. Er så nervøs, og det gjør ikke akkurat kvaliteten på spillingen noe mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...