Gå til innhold

Gammel harddisk - plugg sitter fast (noob)


dahwan

Anbefalte innlegg

Driver å demonterer min gamle PC for å lære litt. Vil trene til å bygge ny PC. Skal bestille deler og greier.

Meeen, jeg sitter fast.

DSC00777.jpg

Denne kabelen får jeg ikke ut. Jeg vil gjerne vite om jeg må gjøre noe spesielt som å bøye den i en retning eller å presse hardt fra begge sider for å få den til å slippe eller noe sånt. Jeg trog så hardt rett ut at jeg var redd for at hele kabel-"mottakeren" skulle knekke av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Disse har jeg nesten slitt fingrene av meg på mange ganger...

Heretter er det SATA og himmelrik for fingrene når jeg bygger PC.

 

Som sagt før; lirk, vri, dra, jokk den litt fram og tilbake så kommer den nok etterhvert.

Jeg har aldri ødelagt noe HW på grunn av disse så de er nok ganske robuste.

 

Mener jeg brukte et flatt skrjujern for å hjelpe til en gang men dette kan være risky.

 

Noen bedre råd har jeg ikke

 

EDIT kan kanskje være lurt å dra i den ene sida først?

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Jeg drog alt jeg hadde med en tang. Den spratt ut og jeg skrapet opp handa mi :p

 

Nå har jeg demontert hele PC-en min til hver minste del, og bynt å sette den sammen. Det var noen deler jeg ikke forsto poenget med som passet i samme hull som Lydkortet. Det var nettverkskortet, som jeg ikke plugget inn, og et annet kort som lignet på nettverkskortet og floppy-driven.

Men skjermen er svart når jeg skrur på PC-en. Skjermkortet er presset ned i hoverkortet og skjermen er plugget til.

Er det noe jeg ikke har plugget til ennå?

DSC00778.jpg

DSC00779.jpg

 

EDIT:::

En av disse flate strømkablene passet. Den er nå koblet til, men skjermen er fortsatt svart. Skjermen reagerer ikke når PC-en slå's på. Men alle viftene surrer og harddisken knitrer som vanelig.

DSC00780.jpg

Endret av dahwan
Lenke til kommentar

Tok ut og inn skjermkortet. Nå fungerer det ^^

 

Jeg tok en fult fungerende PC, skrudde ut alle skruer og spredte alle deler ut over gulvet. Jeg tok de delene som trengs for å få PC-en til å fungere og satt de inn, jeg slet "litt" med skjermkortet men nå fungerer PC-en. Betyr dette at jeg kan klare å sette sammen en ny PC? :D

Lenke til kommentar

Jeg tar hintet ditt ;) Har hørt fra kjente at jeg er godt teknisk anlagt :D Første gang jeg så en prosjektor var jeg 13 år gammel, og den var ny i klasserommet vårt.Jeg måtte koble den opp for læreren klarte det ikke :evil:

 

Men jeg har en far som kan med PC, og en kamerat som tydeligvis driter penger. Kjøper selger - kjøper - selger hele tida innen PC (og mopeder :/)

 

Han bygger hele tida. Håper han kan hjelpe meg om jeg er stuck. Og jeg tror ikke jeg trenger å bekymre meg for statisk støt. Jeg er så himmla paranoid at jeg løper på badet og tar på jordinga på stikkontakta mellom hver komponent jeg satt inn :roll: og gikk barbeint.

 

Jeg må bare tjene no gryn! Noen tips i den sammenheng? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...