coccosine Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Hei! Noen som kan hjelpe meg med å svare på dette eller.. får det liksom ikke helt til gitt. bare noen stikkord vil hjelpe godt:) 1) Gjør detaljert rede for de vesentligste funnene i Max Webers byråkratiskole. Vis deretter i hvilken grad byråkratiskolen kan ha relevans for moderne kunnskapsorganisering. På forhånd takk:D
magicus Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 lenge siden eg har hatt dette nå, men eg skal gjøre et forsøk! Weber hevdet den beste måten å organisere staten på var gjennom byråkratiet imotsetning til en organisering der venner og kjente fikk særfordeler (korrupsjon). Weber sine kjennetegn på byråkratiet: regelstyrt, ansettelse på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner, nøytral saksbehandling, de ansatte i byråkratiet skal ha jobben som sin hovedinntektskilde (for å unngå interessemotsetninger), hierarki, skriftlig saksbehandling, saksbehandleren skal ha jobben livet ut og har muligheter til å stige i gradene. Merk at Weber gjør det helt klart at dette er en idealtype og at et slikt byråkrati ikke finner sted i virkeligheten. http://en.wikipedia.org/wiki/Bureaucracy#M..._on_bureaucracy På andre delspørsmålet har du fått muligheten til å definere hva du mener "moderne kunnskapsorientering" er. Et slikt vagt, upresist, og vidt begrep gir stort rom for fortolkning. Sjekk ordlisten bak i pensumboken for å se om boken snevrer inn definisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå