Gå til innhold

Bygge høytalere fra scratch

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Ta kontakt med Tangen AV Design, så får du all hjelp + alt av deler du noengang vil trenge.

Han kan også fikse ferdige kabinett, som er lakket/mekket av møbelsnekker, hvis du har råd :thumbup:

Link: Tangen AV Design

Endret av Kokidoiten
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kryssfinér kan være vanskelig å jobbe med, det har lett for å sprekke hvis hullene til skruene ikke bores store nok, og er de for store sitter det ikke skikkelig ...

Spon vil jeg si er bedre, men MDF er beste alternaltivet.

Jeg har nå opplevd det motsatte, har aldri klart å sprekke kryssfinerplater når jeg skrur. Forborrer aldri når jeg bygger basskasser til bilen, og kan dra skruene til så de går gjennom plata nesten, uten at det sprekker. Dette er da tykke kryssfiner-plater, tynnere plater sprekker nok lettere, men har aldri opplevd at tykke plater har sprukket.

Har klart å sprekke en del kryssfinerplater med spiker i alle fall. I sammenheng med forskaling o.l., men platene er jo de samme.

Husker ikke tykkelsen, men normalt var 23mm tror jeg.

Setter du i en grov spiker på enden, så sprekker det nok, men jeg tenkte helst på skruing.

• 2 uker senere...
Skrevet
Kryssfiner suger til høyttalerkasser da det resonerer som satan. MDF er å anbefale

Det er mange som foretrekker kryssfiner.

Frode

Skrevet (endret)
Kryssfiner er totalt UBRUKELIG til det formålet.

Det finnes mange som er helt uenig med deg. Hvis du gidder kan du lese igjennom denne tråden på diyaudio.com.

Frode

Endret av fhl
Skrevet

Hvorfor i all verden skal man velge et material som resonerer MEST MULIG for en høyttalerkasse? Det henger bare ikke på greip. MDF! Spon fungerer hvis man ikke får skaffet mdf.

Skrevet

Spør på byggvarehandelen om de har noen ødelagte 22mm gulvsponplater liggende som du kan få, eller betale en symbolsk sum for.

Da har du supre plater til en utrolig billig penge.

Uansett så koster ikke 120cm x 270cm mer enn 100-200 kr uansett, og da har du mer enn nok å ta av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...