Gå til innhold

Høy temperatur på CPU, lav på kjernene


Slettet profil

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sliter med at coretemp og speedfan etter noen tid og gjerne mens maskinen står og idler med skjermen i sparemodus, rapporterer CPU temperatur på opptil 80 grader, samtidig som kjernene rapporteres å ligge på ca 30 grader. Dette resulterer i at viftene går på max hele tiden. Veldig kjedelig.

 

HW:

HK: Asus P5B-E Plus

CPU: C2D 6420

Crucial 2x1GB 5300

 

WinXP

 

Har siste BIOS.

Problemet kommer uavhengig av klokking. Noen idèer om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må skyldes feil avlesing. det er ingen forskjell på CPU tmep og core temp - de er de samme, ved midnre det evt. skulle være veldig dårlig kontakt på en av dem slik at den ene er veldig varm mens den andre er veldig kald, men det er usansynlig, og du kan i så tilfelle lett se det på coretemp målingen.

 

Du bør sjekke at det er riktig sensor som brukes or CPUtemp i speedfan. knaksje den leser nortbridge tempen i stedet? den kan ofte være såpass høy som 80c, og er veldig varm selv på idle.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vist en vanlig problem det der. Har et Asus P5E hvor CPU tempen (en egen verdi i bios og speedfan) som regel ligger på samme nivå eller litt lavere en core0-3, men en gang i blant så tar den helt av. Feks 120-217*C med core0-3 på 45-50*C. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å for Asus å gjøre slikt riktig.

Lenke til kommentar

Ja det er irriterende.. Flashing av BIOS hjalp allikevel ikke. Etter at maskinen har idlet i noen timer så var'n jaggu der igjen, 79 på CPU, 27 på kjernene.. (stock cpu med Schyte ninja på max)

For ordens skyld så viser systemp 32 grader, HD'ene 26,27 og 28 grader(systemdisken).

Må vel bytte hele driten..

 

Edit:

Etter restart har jeg nå 38 på CPU, 30 på kjernene, systemp på 36 og HD'ene 30,27,29.

 

Jeg tror det må ha noe med strømstyringen på HK å gjøre.

Endret av Necrodus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...