Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulighet for å dele på filer, bor på forskjellige adresser.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver bedrift på hobbynivå, det har blitt slik at jeg og de jeg jobber med, er ofte avhengig av å sende hverandre filer, få tak i hverandres dokumenter, bilder, videofiler etc. Det er ikke alltid alle sitter på pc samtidig slik at vi får sendt filene via msn. noen video filer er altfor store til å sende over mail.

Vi bor på forskjellige adresser, noen har vista noen har xp. hva er muligheten for et nettverk slik at vi har x antall MB vi har til disposisjon, der alle har tilgang til å laste opp og laste ned filer. evt forrandre tekstdokumenter.

Finnes det noen andre løsninger? vil det skape noen problemer med tanke på forskjellige operativsystemer?

 

takk for deres tid :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en Linux-server (anbefaler Debian/Ubuntu pga. læringskurven) på den adressen med kjappest båndbredde utover. Sett opp SSH.

 

Bruk SFTP Drive (gir deg en nettverksstasjon til SSH), WinSCP (virker som FTP program) eller Cygwin (for unix konsoll og verktøy) for å koble deg opp.

 

 

Alternativt kan man kjøre FTP (ukryptert forbindelse), da anbefaler jeg en Windows maskin med Cerberus FTP (http://www.cerberusftp.com/) for enklest oppsett og kontroll.

 

Dersom dere ikke har fast IP adresse er DynDNS eller No-IP stedet å gå. Bruk gjerne litt penger for å skaffe dere ett eget domenenavn. Evt. Om dere allerede eier domenenavn hos en annen host, sett opp et gratisdomene og sett opp et CNAME til gratisdomenet.

Lenke til kommentar

Enig med radivx..

 

kan også sette opp openvpn server og sabma server på linux maskinen. så alle maskine kobler seg imot vpn mot server. og mappe opp samba shaertet. til en disk.

 

 

trenger man ikke og styre med noe ftp osv.

 

 

Det tror jeg det letteste, et sånt oppsett er satt opp på et par timer. og funker Kjempebra!

 

jeg kjører et slik system. og det er så bra at man kan ha det i bedriftsamenheng.

Endret av larrylu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...