Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Opp i vekt ved sunnere livsstil?


Gjest Overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest Overvektig

Jeg har iløpet av de to siste årene gått kraftig opp i vekt, sannsynligvis pga usunn livsstil, noe som igjen sannsynligvis er et resultat av lengre depresjon. I de siste har jeg imidlertid prøvd å ta meg sammen; prøvd å se litt mer positivt på tilværelsen; og gjort tiltak for å komme i bedre form; og forhåpentligvis komme tilbake til normal vekt. Det er imidlertid ikke lett, det skal sies; sjokolade og brus er f.eks. mye mer fristende enn frukt og grønt. Likevel har jeg tatt meg sammen. Jeg har begynt å gå til og fra jobb, jeg har begynt å spise mer frukt og grønt, og jeg har redusert sukkerinntaket drastisk. Derfor var det fryktelig deprimerende og alt annet enn inspirerende å se at jeg faktisk har gått OPP i vekt iløpet av samme periode (ca 3-4 uker). Hvordan er dette mulig? Det er ikke så mye jeg har gått opp, men jeg hadde jo håpet og trodd at jeg i alle fall ville gått noe ned! Nå har jeg tvunget meg til å spise mat jeg egentlig ikke har lyst på eller liker, nettopp fordi jeg ønsker å bli slankere igjen og komme i bedre form - men så ender det med stikk motsatt effekt! Nå mistet jeg nesten all motivasjon igjen. Andre som har opplevd lignende? Finnes det håp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Overvektig

Har tidligere prøvd å trene styrke, men det fikk jeg aldri helt til. Fikk beskjed om å ta noen pusteøvelser, fordi jeg pustet faktisk feil og ble utslitt før jeg hadde kommet skikkelig igang. Jeg er nok et håpløst tilfelle. :no: Så muskler kan vi nok utelukke er grunnen til økt vekt - dessverre.

 

Takk imidlertid for innspill. Speil er vanskelig å vurdere, fordi man husker ikke hvordan det var tidligere. Noen ganger innbiller man seg at man ser bedre ut, andre ganger det motsatte. Men å ta bilder var en god ide. Det kan jeg jo prøve. Ellers tar jeg med glede imot andre råd. Jeg må innrømme at jeg ble litt motløs nå og har egentlig mest lyst til å gi opp alt, og heller nyte alle usunne laster for fullt igjen. Men samtidig ønsker jeg jo så inderlig å komme i bedre form og se litt bedre ut igjen.

Lenke til kommentar

Altså, jeg kjenner meg litt igjen her.

Jeg er også veldig overvektig og nermer meg det punktet hvor jeg må ta en oppersasjon.

De siste 2 månedene har jeg spist nesten bare sunn mat og enda gått opp i vekt.

Jeg prøvde en slags kur for en uke og greide faktisk å gå ned litt mer enn 2 kilo, men den suppa som du spiser i den kuren smaker juling til de tider, og det var ikke langt ifra jeg jukset med å kjøpe noe "skikkelig" mat.

DU kunne jo kanskje ha prøvd den kuren 1 uke per måned og se om noe skjer.

Lenke til kommentar

Heisann, det er også viktig å spise litt usunt til tider og;)

Som nevt over så kan det også hende du har fått muskler du får jo muskler når du går:)

Så spørs det på hvor ofte du spiser?

Det er viktig og spise mye til frokost, faktisk til frokost er det viktig å spise groft brød selvom det er karbohydrater i det. Men ha noe sundt på.

Hver treddje time tar du et knekke brød med noe sundt på eller et eple eller gullerot, eller vis du er glad i agurk er det også veldig flott, og mango er også bra.

Så er det også viktig og spise en solid lunch. Også hver gang du spiser sitter du rett og nyter maten, også et triks er å ha på fin klær(altså stramme klær)For da kjener du når magen egentlig er full, du skal ikke spise til du er mett, bare til du føler du ikke er mer sulten.

Prøv å tren 4 ganger i uken.Da ville jeg annbefallt aerobic, vis du ikke vil gå på noen trenings sentere last ned eller kjøp en trenings video, de som jeg bruker er Core rhythm fra tv shop og noe som kalles Hip Hop abs. Disse fokuserer veldig på forbrenning og mage partiet. Etter du har tatt aerobic kan du ta noen styrke treninger. For å lære deg å puste riktig kan du øve mens du går frem og tilbake fra jobb, pust inn med nesen og ut av munnen. For å puste riktig når du tar styketrening skal du puste ut når du strammer eller når det er tyngst og inn når det er lettest( altså vis du tar puchups puster du inn, og når du bøyer armene puster du ut)

Et annet triks er å drikke kaldt vann, kroppen forbrenner kallorier når den får i seg kaldt vann, for å holde på kropstemeraturen.

Hvis du er ofte sulten drikk i stedet og når du begynner å føle deg litt sulten(ikke mye) ta et knekke brød eller en sunn frukt( anbfefaller ikke banan så ofte for det er det veldig mye kallorier i)

Og etter treningen vis du har virkelig svettet mye, kan du ta noe med sukker, det er sundt for kroppen, og siden kroppen er varm og svetter forbrenner du mye raskere.

Et annet triks er å trene om morgen før du spiser frokost, trene så du blir varm, ikke styrke trening, men for eksempel hoppe tau, eller løpe om du liker det, eller gå en tur til du blir varm eller sykle, og 10 min til et kvarter med styrke trening før du legger deg.

Er heller ikke så smart å spise så mye om kvelden, da forbrenner kroppen din mindre.

 

Håper du klarer å komme i den kroppen du vil en gang:)

Bare ås tå på:)

Men husk å ha noe mat du liker til tider og, det er viktig.

 

Klem

Lenke til kommentar

Dere må huske å ikke henge dere opp i tallet som dukker opp på vekta. Kroppen har en finurlig måte å fungere på og det dere opplever her er mest sansynligvis bare kroppen som justerer og tilpasser seg den nye livsstilen. Dette er helt normalt! :) Det dere må gjøre er rett og slett å fortsette med den sunne livsstilen og fortsett å trene. Det kommer garantert til å få positive følger etterhvert! Bare stick to it! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...