Gå til innhold

Hvor er filmfondene?


Anbefalte innlegg

Flere filmutviklingsrelaterte artikler finner du på bloggen min:

FILMSKOLE OG FILMUTDANNING PÅ NETT

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

FLERE FILMRELATERTE ARTIKLER

Hvordan finne ideen til din neste kortfilm

Dette bør alle filmskapere vite om!

Portrett: Stanley Kubrick

Hvor er filmfondene?

Stor guide til manuskriptutvikling

 

 

 

 

Hvor kan jeg få tak i penger til kortfilmen?

Skrevet av: NoXstar

 

penger.jpg

 

 

 

 

Denne artikkel kommer til å bli delt inn i følgende seksjoner:

Innledning

Her ligger pengene

Hva bør søknaden inneholde

I ettertid

 

INNLEDNING

 

Jeg husker da jeg skulle lage min første profesjonelle kortfilm. Jeg hadde planer om å satse stort, men trengte sårt penger. Så da startet jakten. Det første stedet jeg ankom var frifond. Et flott sted å begynne. Dette var også det eneste stedet jeg visste om hvor ungdommer kunne få finansiert diverse prosjekter. I ettertid har jeg lært at det finnes en del andre steder også.

 

Det viktigste du bør avgjøre før du bestemmer deg for å søke, er hvilket nivå kortfilmen kommer til å ligge på. Hvis du virkelig satser stort – og har en filmbakgrunn (noe jeg tviler på deg har, siden du bruker denne websiden) - er det kanskje mulig å få finansiert kortfilmen gjennom norsk filmfond eller vestnorsk filmsenter eller noe i den duren. Dette har jeg aldri prøvd på selv, da jeg egentlig ikke har tro på at de sponser andre prosjekter enn ferdigutdannede filmskapere. Men det er jo alltid lov til å prøve seg, og det er noe av det jeg har lært meg. Man skal ikke være redd for å spørre. Pengene ligger der, det gjelder bare å finne de riktige stedene.

 

 

HER LIGGER PENGENE

 

FOND FOR IKKE-PROFESJONELLE OG SEMI-PROFESJONELLE FILMSKAPERE

  1. Frifond - www.frifond.no
  2. Trafo - www.trafo.no
  3. Kulturråd - http://www.kulturrad.no/
  4. Fond for lyd og bilde - http://www.fondforlydogbilde.no/
  5. Filmforbundet - http://www.filmforbundet.no/
  6. Sparebanken /nord/vest/øst
  7. Bergen kommune – www.bergen.kommune.no/signatur/
  8. Oslo bys kulturstipend – www.oslo.kommune.no
  9. Stavanger kommune - http://www.stavanger.kommune.no/
  10. Kristiansand kommune - www.kristiansand.kommune.no

Når det gjelder kommunefondene er de begrenset i den del at de kun dekker sitt område, men dette bør jo ikke komme som noe overraskelse. Ellers er det utrolig viktig at du tør å spørre utradisjonelle steder, det er ofte det beste. Da snakker jeg om alt fra ditt lokale kjøpesenter, banker, bedrifter, her er alt mulig. Det viktigste er at du spør. Det verste som skjer er jo at du ikke for svar … eller enda verre, du får et nei!

 

HVA BØR SØKNADEN INNEHOLDE

 

Det å skrive en søknad er en kunst i seg selv. Jeg kan anbefale deg å ta en titt på denne guiden hvis du lurer på noe angående det å skrive søknader. Ellers bør en søknad inneholde:

  • Kort om deg
  • Kort om filmen
  • Kort om hvorfor du lager filmen
  • Kort om hvordan du ser for deg produksjonsprosessen
  • Kort om hva dere trenger pengene til

Det er viktig at du skriver på en voksen og fin måte. Å husk at det gjelder å ha tro på prosjektet ditt, og ikke minst vise det til vedkommende. Her snakker vi om å selge prosjektet i aller høyeste grad. Jo flinkere du er til å vinkle filmproduksjonen på en interessant og samtidig voksne måte, jo lettere vil det bli å få støtte. Og husk, det er ingen som har lyst å spytte inn penger i et filmprosjekt som lukter Hollywood-kopi fra mils avstand. Tenkt litt mer kreativt enn som så, please!

 

 

I ETTERTID

 

Det viktigste av alt etter at du faktisk har mottatt produksjonsstøtte til filmproduksjonen er å huske å gjøre dette på en fin og riktig måte. Ta vare på alle bilag. Send inn bilag sammen med rapport etter endt filmproduksjon. Slik kan du bevise at du kan bli en verdig kandidat i framtiden også. Snusk og fanteri lønner seg aldri.

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...