Gå til innhold

Problem i installasjon av Ubuntu

Vidi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å installere Ubuntu for første gang. Har kommet til:

Installing system

Formatting swap space in partition #5 of SCSI1 (0,0,0) (sda)... , men maskinen ser ikke

ut til å respondere, mens installasjonen viser 0% og viser ingen tegn til fremgang.

Noen tanker om hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, i grunn ikke. Det kan være noe grunnet måten disken din er partisjonert, eller en feil på CD-en du har brent. Jeg ville prøvd å boote opp i "safe mode" og deretter, brukt autopartisjonering, og gitt det en omgang til.

Du kan jo prøve å starte installasjonsprogrammet fra en terminal, så ser du hva som stopper opp når du kommer til det punktet hvor det stopper.

Skrevet

En gang iblant gir tolmodighet belønningen man ønsker.

Tror kanskje det bare var tilfeldig at installasjonen ikke ville starte skikkelig (gikk bl.a. tilbake og endret på partisjoneringen).

Når jeg nå prøvde på ny ser det ut til å gå 100%.

Krysser fingrene.

Skrevet (endret)

Installasjonen gikk fint.

Men jeg har problemer med min primære skjerm, som Ubuntu satte til 680x480. Jeg gikk så inn i innstillingene for skjerm og endret dette til 1680x. Logget så av, men kommer nå bare til en "rar" skjerm som minner litt om et knust display.

Hva er dette og hva gjør jeg nå? :nei:

--- Noe enda rarere ble nettopp oppdaget: XP ser ut til å være long gone. Jeg finner det ikke i oppstartsmenyen?

Endret av Vidi
Skrevet (endret)

Det høres skummelt ut av XP ikke er i oppstartsmenyen.... Er dette dagens 2. som har skrevet over windows uten å mene det?

Husker du valgene dine under partisjoneringen av harddisken?

Endret av Kagee
Skrevet

Disk /dev/sda: 60.0 GB, 60011642880 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 7296 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk identifier: 0x2613aad0

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 * 1 6992 56163208+ 83 Linux

/dev/sda2 6993 7296 2441880 5 Extended

/dev/sda5 6993 7296 2441848+ 82 Linux swap / Solaris

Skrevet

Kjipt det der! Klarte å slette Windows-partisjonen første gang jeg installerte Linux for et par år siden, og selvfølgelig hadde jeg ikke tatt backup...

men om du har fulgt den guiden så skal det ikke ha oppstått noen problemer, gjort det samme selv et par ganger selv uten problemer.

Litt rart at guiden ikke nevner noe om defragmentering, i alle fall ikke som jeg kunne se noe til, for dette kan skape problemer for noen, men det er nok ikke problemet her uansett.

Skrevet (endret)

klarte å slette windows fra PC-en igår jeg også :p men jeg hadde heldigvis tatt backup på dvd så jeg bare satt inn den og alt ordnet seg :D

Endret av epqr
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg prøver igjen her nå (tar det veldig rolig). Har forsikret meg om at det er ledig plass på c:\, nærmere sagt 16 gb.

Guiden som følges:

http://www.hardware.no/artikler/guide_dualboot/43696/5

Starter CDen og kommer om litt til partisjoneringen (regner med at det var her det gikk galt sist gang), og blir fort forvirret. Lar den stå som guided, men forstår ikke helt hva den prøver å gi meg:

Jeg får kun verdier/forslag fra 73% (39,2 GB) til 100 (53,6). Så hvor kommer mine 16 gb inn, og hva gjør jeg her for å unna at noe som helst kan gå galt?

Endret av Vidi
Skrevet

du har en partisjon fra før som den vil resize, spørsmålet blir da hvor stor du vil at denne partisjonen skal være etter operasjonen. Du kan sette en verdi mellom 73 og 100% av original størrelse. Grunnen til at du ikke kan få tilgang til alle dine 16 gb kan f.eks være at partisjonen er fragmentert. Regner også med at det er en viss sikkerhetsmargin til stede. Anbefaler deg å defragmentere harddisken før du partisjonerer. Husk backup!

Skrevet (endret)
du har en partisjon fra før som den vil resize, spørsmålet blir da hvor stor du vil at denne partisjonen skal være etter operasjonen. Du kan sette en verdi mellom 73 og 100% av original størrelse. Grunnen til at du ikke kan få tilgang til alle dine 16 gb kan f.eks være at partisjonen er fragmentert. Regner også med at det er en viss sikkerhetsmargin til stede. Anbefaler deg å defragmentere harddisken før du partisjonerer. Husk backup!

Er det meningen at jeg skal krympe partisjonen før jeg putter i Ubuntu-disken? Det står ikke noe om dette i guiden.

Endret av Vidi
Skrevet

hadde du defragmentert disken forige gang du prøvde?

om ikke så kan det skape krøll, nå er det sikkert ikke så lenge siden du installerte Windows på nytt, men om du har flyttet på mye data og slettet/installert mye så kan det være lurt å gjøre en defragmentering alikevel.

om du ikke trenger å defragmentere så får du uansett beskjed så du slipper å kaste bort tid på det.

---

om du vet hvordan du partisjonerer disken så kan kanskje det være greit, da bør i alle fall ikke windows-disken bli berørt, men det har jeg aldri gjort eller trengt å gjøre på de fire fem distroene jeg har installert på den stasjonære... ubuntu inkludert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...