Murt77 Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Er absolutt ingen erfaren Linux bruker, men har i det siste valgt aa satse paa Ubuntu 7.10. I starten virket det brukervennlig ut fra mitt staasted, men sliter naa med masse rart. Tv out via s video fungerer ikke, compiz fusion gir meg masse feilmeldinger og naa sist har keyboardet endret seg. Er det andre linux operativsystemer som er enklere naar det gjelder disse emnene? Vil ikke tilbake til wondows, saa jeg trenger saart hjelp. Opplysninger om min laptop Processor: Intel Pentium 4-M 2.66 GHz Databusshastighet: 533 MHz Funktioner: Enhanced SpeedStep technology Typ: L2-cache Installerad storlek: 512 KB Installerad storlek: 512 MB / 1 GB (max) Teknik: DDR SDRAM - 266 MHz Anpassning till minnesspecifikationer: PC2100 Kontrollerkort Typ: IDE Lagring Diskettenhet: 3,5 tums 1,44 MB-diskett - integrerad Hårddisk: 40 GB Optisk lagring Typ: DVD+RW Display Typ av bildskärm: 15" TFT aktiv matris Max upplösning: 1024 x 768 ( XGA ) Bredbildsskärm: Nej Video Grafikprocessor/tillverkare: ATI Mobility Radeon - AGP Videominne: Shared Video Memory (UMA) Ljud Ljudutgång: Ljudkort Standarder som följs: Sound Blaster Pro
Mapster Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Tror egentlig ikke ting blir noe enklere på andre enkle linux distrubisjoner. Det du må forstå før en kan lære å bruke linux, er at linux så absolutt ikke er windows. Du kan ikke forvente av linux det du forventer av windows, og du kan heller ikke forvente av windows det du forventer av linux. Tror du bør satse på å løse de enkelte problemene du har, på egenhånd med støtte og hjelp fra andre linux brukere. Andre enkle linux distros: Linux Mint, PCLinuxOS, Mandriva Linux One
Decline Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Ville heller prøvd å løse problemene du har heller enn løpe unna de. Kanskje lærer du noe og! De mest brukte distroene er vel Ubuntu, Fedora, OpenSUSE, Mandriva. (Debian etc. også, men det er mer for folk som vet hva de driver med....)
RattleBattle Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Mener å huske at du hadde ATi-kort, ATi-drivere er ikke helt optimalt i Linux. Ihvertfall ikke ennå. Prøv heller Linux litt uten Compiz og TV-ut, og vurder hvis du liker det om du ikke kjøper et Nvidia-kort som er bedre støttet. Keyboard: Sjekk innstillingene i Gnome/KDE/Whatever. Hvis ikke det hjelper, kan du sjekke om keyboard i xorg.conf er satt til "no". For å redigere xorg.conf: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Murt77 Skrevet 26. november 2007 Forfatter Skrevet 26. november 2007 Okei...nå skal jeg satse videre på Ubuntu. Løste problemet på en alternativ måte. Brukbar løsning på midlertidig basis: Ubuntu 7.04 ble installert på min PS3 og endelig kan jeg se nedlastede filmer uten å måtte brenne dem ut først:-). Nå har jeg ihvertfall tålmodighet til å lære meg å mestre Ubuntu bedre på min PC. Windows skal ihvertfall ikke få min støtte:-)
mske Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Windows skal ihvertfall ikke få min støtte:-) Hvorfor ikke?
Murt77 Skrevet 27. november 2007 Forfatter Skrevet 27. november 2007 Windows skal ihvertfall ikke få min støtte:-) Hvorfor ikke? Har meget dårlige erfaringer med windows.Brukervennlig, men....Må si jeg har mer sans for filosofien til Linux og open source software. Til tross for at det kan oppstå uventede problemer med drivere og diverse, er jo læringsverdien en del høyere med bruk av linux OS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå