petterg Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Tenkte å kjøpe SLR i julegave til dama. Sliter litt med å bestemme hva jeg skal velge. I utgangspunktet tenkte jeg på Canon 400d med kit objektiv, men så oppdaget jeg at Nikon D40 hadde blitt ganske rimelig, så man kan heller kjøpe et bedre objektiv... jeg kan ingenting om objektiver... Kanskje man må legge vesentlig mer enn 2000 i objektiv for å få noe som er nevneverdig bedre enn kit-objektivet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328636 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324991 Midt oppi dette kom jeg på at 350D + objektiv kanskje kunne være et fornuftig kompromiss? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336895 Tror bildestabilisator kan være en fordel, og da kommer enda to alternativer inn, Olympus E-510 og Samsung GX-10: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339206 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...24;c:36154;r:pg Er bildestabilisering på CCD verdt å vurdere? Hva tror dere en nybegynner med hovedfokus på å ta bilder av mørke hunder vil bli mest fornøyd med? (Har ikke lyst til å gå noe særlig over 6000kr)
PMnormal Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Bildestabilisering på CCD er absolutt noe å vurdere. De som har det lovpriser det. Det er klart at Nikon og Canonfolket har sine VR og IS-zoomer, men langt fra på alle objektiver. Ingen faste sett bort fra Nikons 105 makro. Selv har jeg ingen med IS, og etter at jeg har prøvd Pentax med antishake så ønsker jeg at jeg også hadde det. Samsung hører forøvrig i en klasse over de andre alternativene du nevner. Når det gjelder Nikon D40, så har Nikon et fabelaktig kit med 18-70. Det vil gi den absolutt beste bildekvaliteten i klassen, og det er ikke sikkert baben trenger noe mer i fremtiden. Japan Photo selger det kit'et til under 5000. Anbefales varmt hvis ikke spesielle ønsker om fastoptikk foreligger.
petterg Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 Siden samsung er en klasse over de andre, og ikke koster nevneverdig mer, er det den jeg burde velge? Eller er kitobjektivet her av dårligere, så det hadde blitt bedre bilder med D40 + objektiv?
PMnormal Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Vanskelig å si om hva som gir best bildekvalitet. Husk at Samsung er 10mp, og D40 er 6. Den kitzoomen som jeg nevnte (18-70) vil nok gi bedre optisk bildekvalitet, og jeg synes det er viktigere enn megapixler. På den annen side, så har Samsung et av de bedre kitobjektivene av den ordinære typen, og gir dama mye mer å vokse i. I tillegg får hun antishake, interessante programløsninger og en konstruksjon som er flere klasser over D40. Personlig ville jeg valgt Samsung, men kunne fint levd med Nikon-løsningen også. Det ligger litt mer i kortene at det blir bytte av normalzoom i fremtiden med Samsung, mens Nikon-kit'et fungerer flott for de som ønsker å eie en slr, uten å bry seg om objektivbytter i fremtiden. Det finnes jo mange av dem som kun ønsker god bildekvalitet, and that's it. Ps: Samsung GX10 er ganske sexy. Man føler seg i tillegg litt som en spennende avviker når man velger et så utradisjonelt merke.
Symbiose Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Jeg er en spennende avviker, i følge PMNormal , og er strålende fornøyd med Samsung GX-10. Ingen forkleinelse av andre kameraer, men til prisen GX-10 selges for nå, vil jeg påstå at det er uslåelig. Kit-objektivet er blant de bedre, og jeg tenker både det og Nikons 18-70 av mange vil ønskes byttet i et mer lyssterkt objektivetterhvert, dersom man blir litt mer enn gjennomsnittlig foto-interessert.
PMnormal Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 (endret) Tja, vet ikke helt jeg. Personlig hadde jeg ikke byttet ut 18-70, men heller supplert med et skikkelig lyssterkt normalobjektiv som Sigma 30mm. Så lenge det er optisk bra så synes ikke jeg forskjellen på 3,5 og 2,8 er så veldig mye, selv om lysstyrken daler enda mer lenger ut i brennviddene. Mange Canonbrukere liker 17-40/4L bedre enn Tamron 17-50/2,8. En logisk oppgradering av din kitzoom ville vært Pentax 16-45/4, i alle fall for meg. Det er ikke noe særlig å tjene i forhold til lysstyrke der heller, men mye mer av andre optiske kvaliteter. I denne sammenheng blir det for enøyd å si at man før eller siden bytter til en mer lyssterk zoom. De aller fleste Samsung/Pentaxianere ville nok vært fornøyd med f4 som største blender, bare kvaliteten er som 16-45. Det samme gjelder Canonistene som kjøper 17-40 som sin andre normalzoom. Nikonianerene trenger faktisk ikke tenke på det, for de kan kjøpe kit som har et objektiv som holder mål selv for de mest erfarne brukerene. Endret 24. november 2007 av PMnormal
Anew Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Personlig hadde jeg ikke byttet ut 18-70, men heller supplert med et skikkelig lyssterkt normalobjektiv som Sigma 30mm. Som "litt mer enn gjennomsnittlig fotointeressert" Nikonist med nøyaktig den kombinasjonen, så kan jeg underskrive på dens fortreffelighet. F/2.8 er rett og slett ikke nok når du først trenger et lyssterkt objektiv.
Napoleon XIV Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 I denne sammenheng blir det for enøyd å si at man før eller siden bytter til en mer lyssterk zoom. De aller fleste Samsung/Pentaxianere ville nok vært fornøyd med f4 som største blender, bare kvaliteten er som 16-45. Det samme gjelder Canonistene som kjøper 17-40 som sin andre normalzoom. Nikonianerene trenger faktisk ikke tenke på det, for de kan kjøpe kit som har et objektiv som holder mål selv for de mest erfarne brukerene. Jeg har akkurat fått i hus et eksemplar av en DA 16-45mm. Også dette kjøpte jeg brukt og det som slår meg er hvor pent folk behandler sitt dyrebare fotoutstyr. Alt både papp og papir til minste detalj fikk jeg med objektivet. Jeg har snart skapet fullt av emballasje og må bære dette ned i kjellerboden snart )))Nok om det og til saken: Jeg tør også underskrive på at dette er et objektiv av god kvalitet. Jeg var ute og testa litt og 16mm er noe jeg opplever som kjempevidt; må jeg si. DA 16-45 er den eneste zoomen jeg har og det skal snart brukes som reise objektiv sammen med FA 31; trur eg ))
Symbiose Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Joda, fornuftig det dere skriver, selv om en normalzoom med fast blender på 2.8 ikke er så verst på en GX-10. Mitt hovedpoeng i denne sammenhengen var dog at GX-10 er særdeles god valuta for pengene nå. Trådstarters fordel er jo at alle de nevnte speilreflekskameraene vil kunne gjøre en svært fornøyd. Alle vil kunne ta gode bilder. GX-10 mangler ferdigdefinerte motiv-program, så det er litt brattere (og gøyere) læringskurve. Hvis hun har små hender, er det også mulig hun vil like de andre modellene fra Nikon eller Canon bedre. Ingen vil nok utmerke seg hvis hun hovedsaklig skal ta bilder av mørke hunder
petterg Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Mørke hunder har den egenskapen at de krever ekstremt mye lys for å bli noe annet enn en svart flekk på bilder tatt med kompaktkamera. Hun trenger altså en kamera/objektiv kombinasjon som klarer å skille kontraster på mørke fotomodeller. Lånte et Nikon D2X med ukjent objektiv, og det ga håp om at bildene kan bli bra bare man har det rette kameraet. Men dette ligger langt utenfor mitt prisområde. Håper å finne noe billigere som kan takle samme type motiver. Hunder (og etterhvert også barn) har en tendens til å røre på seg, så man får ikke alltid tid til å støtte kamera. Rask autofokus og bildestabilisering er derfor en stor fordel. Hvis bildestabilisering i kamerahuset fungerer bra, så er det vel strengt tatt bare GX-10 og E-510 man står igjen med i denne prisklassen? (Forutsatt at kitobjektivet til disse er godt nok)
k-ryeng Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Hunder (og etterhvert også barn) har en tendens til å røre på seg, så man får ikke alltid tid til å støtte kamera. Rask autofokus og bildestabilisering er derfor en stor fordel.Hvis bildestabilisering i kamerahuset fungerer bra, så er det vel strengt tatt bare GX-10 og E-510 man står igjen med i denne prisklassen? (Forutsatt at kitobjektivet til disse er godt nok) Joda, kit-objektivet duger på begge disse. Men det vil ikke være optimalt til å fotografere hunder i fart på litt avstand, da trenger man litt mer tele. Uansett er de en veldig god start, og teleobjektiv kan kjøpes senere. Ellers er Samsung/Pentax 50-200 f/4-5.6 et hederlig objektiv til en nokså rimelig penge, dersom du/hun ønsker et teleobjektiv om ikke så altfor lenge - uten å ribbe lommeboken fullstendig. Vil hun oppgradere en gang, er f.eks. Pentax 50-135 f/2.8 utmerket... E-510 får du forøvrig i dobbelt-kit også, det vil åpne for helt andre muligheter til hundefotografering. Du kan jo snakke med noen andre som også skal ha gave til henne (f.eks. foreldre), og tipse dem om at hun ønsker seg veldig et teleobjektiv til sin nye speilrefleks - hun vet det bare ikke ennå. Husk også at du bør få et minnekort og en kamerabag, det er jo også fine tips til andre julegavekjøpere som søsken, hvis hun har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå