Gå til innhold

Fordel med HTML-erfaring fra før?


Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år, og går på en skolelinje som ikke har noe med IT å gjøre, men har likevel lyst å lære meg å programmere. Har litt, men lite, erfaring med HTML. Om jeg skal lære meg å programmere, bør jeg først lære meg HTML, kanskje CSS eller Javascript eller PHP først, eller bør jeg gå rett på f.eks. programmeringsspråket python eller lignende?

 

Edit: Programmering av applikasjoner til Windows og (kanskje) linux. Til windows bør jeg kanskje ikke benytte meg av python?

Endret av pedervl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil du oppnå? :) Programmer på PC-en din, eller web-applets som det så fint heter.

 

Er det ikke bare Java som bruker uttrykket applets? Og på web er vel alle enige om at det bare er tøys. Web applikasjoner er et mer "moderne" uttrykk for websider, og det var kanskje det du tenkte..?

 

Det er bare positivt å lære seg HTML, CSS, etc, men dette kan IKKE kalles programmering. Webprogrammering er greit å begynne med fordi man ser resultater veldig raskt. Og for å lage dette trenger man å kunne HTML+CSS i tillegg til et ordentlig programmeringsspråk.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære å lage websider:

Først html, så css, så python/php/ruby/perl og sql og til slutt evt. javascript.

 

Hvis du vil lære om vanlig programmering ville jeg valgt python og/eller c/c++ og evt. og så litt asemblykode for å se hvordan ting blir utført. Forskjellen mellom c/c++ og python er at med c++ får man bedre generell programmeringforståelse, mens python er enklere og ofte krever mindre kode for å få ting til å funke.

 

Python er også litt tregere, men det er ikke noe du trenger å bry deg om før du begynner å programmere virkelig store greier som store spill, beregningsverktøy ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...