Gå til innhold

Virtuelle Maskiner/Emulatorer for Windows baserte program.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et raskt spørsmål her, jeg sitter med en god del spill, beregnet for Mac/XP/Vista - Og jeg lurer først å fremst på om en virtuell maskin kan kjøres med de komponentene datamaskinen har, eller om alt er virtuelt? Og WINE, kan f.eks Steam, Bioshock, MSN eller andre lignende kjøres gjennom den i Ubuntu/Debian?

 

MSN: Jeg har aldri hørt om noen som har kjørt MSN (Live Messenger) på Ubuntu/Debian/GNU/Linux, siden det finnes flere (og må jeg få påstå, mer brukbare) programmer som gir deg tilgang til MSN.

 

Jeg nevnet bare fort Pidgin (Gaim), aMSN og Kopete, siden det er de programmene jeg har prøvd.

 

Andre programmer/spill: Du kan enten kjøre dem gjennom Wine, et lag som sitter mellom GNU/Linux og windowsprogrammet ditt. Dette er nok det som bli mest brukt til spill, som ofte trenger kort vei til hardware for å fungere skikkelig. Når det gjelder spill, er det å få stilt inn skjermkortdriverne for GNU/Linux minst like viktig.

 

Det er også mulig å kjøre programmer gjennom f.eks Vmware, som simulerer virtuell hardware og lar deg installere windows. Skal du derimot drive med 3D (spill, 3D Max), kommer en virtuell maskin til kort.

 

Det tredje alternativet er å kjøre dobbeltboot, som gir deg valget mellom å kjøre windows eller ubuntu hver gang du starter PC-en. Harddiskene dine i windows, formatert med NTFS, kan leses og skrives fra Ubuntu (http://www.fs-driver.org/ lar deg lese linuxpartisjonene fra windows)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...