Kenneth Dammyr Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Hei Kjapt spørsmål: Finnes det en enkel måte å finne den nyeste oppføringen i en hel databse? Eksempelvis hvis jeg har 4 tabeller i databasen og jeg vil fortelle leseren når siden sist er oppdatert. Ergo når siste endring ble gjort i databasen.
roac Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Finnes det en enkel måte å finne den nyeste oppføringen i en hel databse? Tja, det burde vel være ganske så opplagt at du i så fall må ha en kolonne som inneholer dato og klokkeslett for oppdateringen. For å få gjeldende klokkeslett og dato bruker du den funksjonen din database har for dette, f eks getdate().
Kenneth Dammyr Skrevet 23. november 2007 Forfatter Skrevet 23. november 2007 Det er greit nok, men selve det å velge fra en database, fremfor en tabell er jeg noe ustødig på. "Select * from database order by date"?
___ Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Noe sier meg at du ikke har den hele og fulle forståelse av hva en database er. I en database ligger dataene lagret i tabeller. Skal du hente noe ut av en database, benytter du en select. En select kan du bare kjøre mot tabeller (og views) og ikke mot hele databasen. Det du egentlig ønsker å få til, kalles audit-logging. Kort fortalt er dette en log, eller en tabell, som inneholder informasjon om hvem som gjorde hva med en tabell, og når. En audit-tabell kan bestå av følgende felter: USER_ID OPERATION TABLE_NAME DATA MODIFIED_TIME Feltet USER_ID må da inneholde en eller annen form for referanse til brukeren som utførte operasjonen. I fetet OPERATION spesifiserer du om det er en INSERT, UPDATE, eller DELETE som har skjedd. Feltet TABLE_NAME inneholder tabellen det er snakk om, mens feltet DATA er en string-concat av alle felter i raden det er snakk om. MODIFIED_TIME forteller når hendelsen skjedde. Du må selvfølgelig lage trigger(e) på alle tabeller du vil overvåke. En trigger er kode som kjører når det skjer noe i en tabell. Werner
roac Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Jeg lurer på om han kanskje har en design-flaw. Det er noen som er truendes til å finne ut at en tabell pr kategori og så videre er praktisk, noe de etter hvert finner ut at det ikke er
Kenneth Dammyr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Det du egentlig ønsker å få til, kalles audit-logging. Kort fortalt er dette en log, eller en tabell, som inneholder informasjon om hvem som gjorde hva med en tabell, og når. Akkurat, det er nok dette jeg ser etter. Men med tanke på at dette egentlig bare var et fiffig lite tillegg jeg vurderte gidder jeg ikke bruke så mye energi på det. Men takk for svar roac: Har ikke absolutt ikke forskjellige kategorier i forskjellige tabeller, men har to forskjellige systemer som naturlig nok ligger i forskjellige tabeller. (Et system for tekstpublisiering og et som inneholder selskapets båter for salg og leie, hvis du lurte...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå