Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å lest en del av svarene på samme spørsmål her i dette forumet - er jeg fortsatt i tvil når det gjelder lagring av bildet. Jeg har forsøkt å få svar på dette spørsmålet før, i andre medier og ved å spørre fotoforhandlere som mener å vite. Men jeg får alltid forskjellige svar!

Spørsmålet har vært: Hvis jeg fotograferer i JPEG, vil jeg da berge all info. hvis jeg konverterer til tiff i photoshop - før jeg begynner å behandle dem?

Her er de vanligste svarene:

1: Vet ikke.

2: Ja, da er bildene sikret.

3: Et JPEG bilde vil kun tape kvallitet hver gang du behandler det i et fotored.progam - ikke hvis du åpner det og bare kikker på bildene. Konvertert til tiff er du sikret.

4:JPEG bilder taper kvallitet hver gang du åpner dem - også hvis du bare skal kikke på dem. Konvertert til tiff er du sikret.

 

Hvis nr. 2 er riktig, (noe jeg har trodd) blir det da det samme om man behandler det i JPEG i Photoshop først, og så konverter det til tiff når man lagrer det. Da sparer en mye arbeid mot at man først skal konvertere for så å åpne tiff-formatet igjen og så begynne behandlingen.

 

Grunet lagringsplassen er tiff uaktuelt på kameraet, der bruker jeg SHQ-

(Olympus) - vil bildene også tape seg med denne komprimeringen?

Hva hvis jeg lagrer bildene på CD umiddelbart etter nedlasting-(JPEG) -

vil de samme tapene av kvallitet også oppstå da, når jeg senere laster dem ned og legger dem i album?

Hvordan bør jeg gjøre det?

Dumme spørsmål for mange kanskje, men jeg er ny i dette "gamet" og skal man lære så må man spørre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg fotograferer i JPEG, vil jeg da berge all info. hvis jeg konverterer til tiff i photoshop - før jeg begynner å behandle dem?  

 

Ja, du beholder den infoen som .jpg-bildet inneholder. Min erfaring er at du skal 'herje' ganske mye med en .jpg-fil før du ser skader, men det avhenger av hvor mye detaljer der er i bildet.

 

På et av mine digitalkamera brukes en komprimering som er i største laget - helt på grensen.

Filer fra dette kamera tåler mindre enn normalt av endringer i .jpg.

 

Et godt råd er sannsynligvis: oppbevar originalfilene i en katalog og opprett en ny katalog for kopier som du jobber med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

> Hvis jeg fotograferer i JPEG, vil jeg da berge all info. hvis jeg konverterer til tiff i photoshop - før jeg begynner å behandle dem?

 

Svaret er ja, forutsatt at du ikke mister noe i konverteringsprosessen (fe.ks kameraspesifikk exifdata).

 

Til de svarene du har fått tidligere:

1...

2. Riktig, gitt betingelsene i mitt svar over.

3. Feil, JPG-bildet taper ikke nødvendigvis i kvalitet hvis du behandler det, men derimot taper det i kvalitet hvis du lagrer det med noen annen innstilling enn "Ingen komprimering". Du kan selvfølgelig åpne det uten at det forringes.

4. Feil, JPG bilder forringes ikke hvis du åpner dem, eller kun "kikker på dem". Se mitt svar på "3".

 

Var jeg deg, ville jeg ta vare på originalen, uansett format, og så bildebehandle en kopi av denne. Altså: Hvis det du lagrer som original er JPG, risikerer du jo å lagre den på nytt, og som regel da forringe den, fordi de fleste lagringer av JPG jo komprimerer bildet. Lagrer du derimot i TIFF, eller i et kameras "RAW"-format, foringes det ikke hvis du lagrer det på nytt (unntatt hvis du altså har manipulert bildet på noen måte).

 

Det er som du selv skriver, ingen grunn til å konvertere fra originalt filformat til et annet, før du manipulerer, hvis altså du ikke ønsker noen av dette nye filformatets egenskaper når du skal manipulere bildet.

 

Med andre ord: Lag en kopi av ditt bilde. Manipuler denne i hvilket format du enn ønsker, og lagre denne i hvilket format du enn ønsker, men ta hensyn til det enkelte formats lagrinsgegenskaper, som f.eks komprimeringsvariabler,exifdata, sov.

 

Med vennlig hilsen

Anders H.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...