Gå til innhold

Fornorsking og norvagisering - hva syns dere om dette?


DiskusJon

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om fornorsking og norvagisering av importord? Personlig føler jeg en viss avsky for språket vårt når jeg ser ord som gaid (guide), sørvis (service) og polisj (polish). Har generelt større sans for fornorsking enn norvagisering, men syns likevel det dukker opp mange rare løsninger. Idedugnad anyone? :!:

 

Kom gjerne med eksempler på ord eller uttrykk du mener er gode / dårlige.

 

 

For ordens skyld:

 

- Fornorsking vil si at man finner et norsk ord (ofte kalt et "avløserord") for importordet.

- Norvagisering vil si at man gir importordet norsk skrivemåte.

 

Fritt oversatt. Kilde

Endret av DiskusJon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser selvfølgelig nytten i det, både for å bevare en kultur og for å ha et visst evolusjonspreg over språket. Jeg mener likevel det er usannsynlig at for eksempel sørvis skal bli noe særlig benyttet av menigmann. Er sigarettenner et like korrekt ord som lighter? Man kan da virkelig tenne på flere ting en sigaretter.

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg en viss avsky for språket vårt når jeg ser ord som gaid (guide), sørvis (service) og polisj (polish).

 

En vanesak. Eller synes du fortsatt vi burde skrive chauffeur, niveau osv? ;)

 

Godt poeng! Folk vil motsette seg forandringer i skrivemåten uansett, det er noe som ligger i oss.

 

Men jeg heller likevel mer til fornorskning. Det er så mange norvagiseringer som verserer, særlig i sjangeren akademiske uttrykk, at jeg blir uvel. "Sjanger" er vel forresten en norvagisering av "genre," og den synes jeg er helt greit, for den er innarbeidet. Men den som først skrev "sjanger" fikk nok huden full.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...