Gå til innhold

Nytt objektiv til Nikon, 80-200 2,8?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal kjøpe meg nytt objektiv nå til neste uke tenker jeg.

Det jeg vurderer so far er;

Sigma 70-200 f2,8

Nikkor 80-200 f2,8

Nikkor 105mm 2,8 macro

Har fra før 50mm 1,8 og 30mm 1,4, så føler litt at det er på tide med en lyssterk zoom.

Men den macroen virker jo som ett ganske deilig stykke optikk, litt bekymra for at 105mm blir litt i meste laget for 1,6crop, though.

Noen som har noen erfaringer med den Nikkoren? Lest endel om sigmaen og macroen, men ikke funnet noe om den nikkoren enda.

Tenker å kjøpe på fotofokus, er de greie å ha med å gjøre? Virker jo som en ganske god og billig side.

-ole

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min egen erfaring sier at Nikon 80-200mm ikke ligger noe bak Sigma 70-200 rent optisk, kanskje tvert om! Sigma jeg prøvde hadde tendenser til fokusproblemer, underlige eksponeringer, og ujevnt fargekast- Jeg har notert meg at enkelte har opplevd samme type problemer med Nikon uten at jeg vet noe mer om bakgrunnen.

Når det er sagt gir Sigma deg litt mer fleksibilitet med 70-80mm området, for noen kan dette sikkert være av betydning. Dessuten er det veldig praktisk med direkte manuell overstyring av fokus.

Nikon 80-200mm f2.8 AF-D er bygget som en tanks, og burde kunne anskaffes billig nå, så det gir vel kanskje den et ekstra fortrinn også. Jeg ville gått for den om du ikke kan rettferdiggjøre 70-200mm AF-S VR.

Skrevet
Men den macroen virker jo som ett ganske deilig stykke optikk, litt bekymra for at 105mm blir litt i meste laget for 1,6crop, though.

Noen som har noen erfaringer med den Nikkoren? Lest endel om sigmaen og macroen, men ikke funnet noe om den nikkoren enda.

Regner med du mener 1.5x crop :o)

Veldig mange trives godt med ~100mm på macro til cropkameraer, gir en behagelig arbeidsavstand.

Ang. erfaringer, er Fredmiranda.com gull verdt. Må selvfølgelig ta noen erfaringer med en klype salt, men det er vanligvis så mange erfaringer, at du kan danne deg et godt bilde av hvordan de er i bruk. Kan jo med en gang si at du har ingenting å være redd for når det gjelder Nikkor 80-200 f/2.8, uansett om det er AF-D eller AF-S-utgaven, men vurderer du AF-S-utgaven kan du jo like gjerne spare til 70-200 f/2.8VR i samme slengen... AF-D-utgaven begynner vel etter hvert å bli vanskelig å få tak i, ny i hvert fall...

Skrevet

Bruker 80-200 f2.8 AF-D selv og er godt fornøyd. Alltid til å stole på. AF-S har selvsagt mye raskere og mer presis autofokus, men det merker du ikke mye av i kontrollerte forhold (portrett og slikt)

Fotofokus er etter min erfaring absolutt til å stole på. Har kjøpt varer for over ti tusen til sammen der og fyren som driver det er pålitelig og holder god kommunikasjon.

Skrevet

hvorfor vurderes ikke Sigma 50-150mm f2.8 ?

Over 150mm syns jeg man nesten er avhengig av VR, og min erfaring er at man ofte ønsker seg litt mer å gå på i den vide enden av brennvidden, fremfor de smale enden :)

Skrevet

Har lest på fredmiranda.com, er fast traver på wedding forumet der så :p

Så ut som Sigmaens største problem var VARME, og det er jo ikke akkurat noe jeg ser for meg at er ett stort problem her i norge.

Så jeg gikk for sigmaen pga;

Nikonen fant jeg bare på fotofokus, og der må jeg fortskuddsbetale. Er litt halveis skeptisk til å sende i fra meg 2 mnds lønner.

Kompis av meg har sigmaen, han virker svært fornøyd, og ikke hatt noen problemer.

Min tidligere sigmaer har vært veldig gode.

500,- billigere

Virker som AF-D versjonen av 80-200 ikke har så sinnsykt bra fokus, og sigma sin er ihvertfall ikke dårligere.

Dahle; vurdert 50-150mm flere ganger, men har uansett en stk fast 50mm, og det blir nok 24-70mm med tiden også, til studio / nært bruk, og 70mm er en god lenge for headshots osv uansett, tror ikke jeg vil savne å kunne gå ned til 50mm anyway.

"Nikon 80-200mm f2.8 AF-D er bygget som en tanks, og burde kunne anskaffes billig nå, så det gir vel kanskje den et ekstra fortrinn også. Jeg ville gått for den om du ikke kan rettferdiggjøre 70-200mm AF-S VR."

Ikke noe problem med å rettferdigjøre en 70-200, lever av foto for tiden, problemet ligger vel heller i betalingen av 70-200, da den koster like mye som jeg tjener i kvartalen (faktisk litt over det).

Men får jo se da jeg får den hvor fornøyd jeg blir =) Har kamera inne til rep atm, though. Men tror nok denne linsa holder til jeg rykker opp til FF, om en del år =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...