Gå til innhold

Agfa kamera fra krigstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Var på ferie til Bulgaria i sommerferien i år da jeg kom over dette kameraet. Det er modernifisert slik at det ikkje skal gå ann å ta bilder med osv, men syntest det var kult å bare ha stående som pynt!

Hvor gammelt tror dere det kan være?

Bilde:

Agfa.jpg

Håper på kommentarer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det håper jeg også, slike gamle kamera skal vel egentlig ikke være så alt for mye verdt? :)

Men jeg er enig i at det virkelig er pyntelig og pent. Hadde vært meg en glede å ha et slikt kamera stående som pyntegjenstand. Langt kulere enn det vanlige nipset man finner i de fleste stuer (lamper som ser ut som padder, katter, hunder etc.).

Skrevet

Jeg hadde nok ikkje kjøpt det om det var dyrt.. Er bare 16 år, og sparte inn til turen selv, så hadde ikke alt for mye penger med meg :p Kostet bare 3-400kr.. (Om jeg husker rett)

Og ja PMnormal det lignet fryktelig på det fra 1949 ;)

Skrevet (endret)
Det håper jeg også, slike gamle kamera skal vel egentlig ikke være så alt for mye verdt? :)

Men jeg er enig i at det virkelig er pyntelig og pent. Hadde vært meg en glede å ha et slikt kamera stående som pyntegjenstand. Langt kulere enn det vanlige nipset man finner i de fleste stuer (lamper som ser ut som padder, katter, hunder etc.).

Gamle kameraer kan være veldig mye verdt, men ikke Kodak brownies. Gamle Nikon Målsøkere og Leica viss det er snakk om de rette utgaven, kan være verdt 6 sifrede summer. Leica og Nikon, har en tradisjon for å lage spesialutgaver i gull, krokodille skinn og lignende, med egne stempler og ektehetsbevis.

PS. Jeg har foresten en hel hylle full av gamle kameraer til pynt på Hybelen min, men ingen av dem er verdt noe særlig da.

Jeg hadde nok ikkje kjøpt det om det var dyrt.. Er bare 16 år, og sparte inn til turen selv, så hadde ikke alt for mye penger med meg Kostet bare 3-400kr.. (Om jeg husker rett)

For en Brownie det er vel omtrent 10 ganger det den er verdt for å si det sånn, selv på bruktbutikker her i Norge får du en brownie billigere. Bruktbutikken nede på hjørnet her har et eksemplar med orginal pappeske til for 240 kroner, og jeg syntes det var alt for dyrt. Spesielle butikker for klassiske kameraer slik som Antonio Stasi selger ikke engang slike ting, fordi det er under deres verdighet.

Endret av modin
Skrevet

Far til svogeren min har en del Konica utstyr, objektiver, mellomringer osv, som er en del år nå.. Tenkte å spørre om jeg kunne få kjøpe det av ham til en vetig pris! Synest gamle kameraer og objektiver osv er litt stilig :)

Skrevet
Far til svogeren min har en del Konica utstyr, objektiver, mellomringer osv, som er en del år nå.. Tenkte å spørre om jeg kunne få kjøpe det av ham til en vetig pris! Synest gamle kameraer og objektiver osv er litt stilig :)

Hvis du vil ha noe til pynt, er Ebay din venn, og en gammel Koncia er strengt tatt ikke gammel nok til å passe i bokkhyllen, hvis ikke det er til user/collection bruk slik som mine kameraer. De stor i bokkhyllen så spinner jeg en film i mellom dem når jeg føler for det. Men Brownie slik som trådstarter har kan plukkes og for en 100 lapp med frakt på ebay, og den ser grei ut i bokhyllen. Et annet alternativ er Fed 2 som ser ut som en Leica, har mitt stående i bokhyllen i tillegg til å bruke det, jeg har tatt mine beste bilder med det kameraet :)Fed 2

Disse kameraene er nydelige, og med oppskrift på internett og litt over gjennomsnittlige finmekaniske evner kan man selv plukke det fra hverandre, og sette det i bedre stand en hva det var når det var nytt. Da matcher det en Leica III i bruksverdi, og gir nydelige bilder, på grunn av stille luker og diskre utseende klarer man ikke tilsvarende med Speilrefleks.

Skrevet

Konica slr var ikke spesielt dyrt utstyr i sin tid, så der kan du godt legge inn et skambud. Det er jo mulig at optikken han har er bra, og da har du jo billig analogutstyr for de ekstra fine sorthvitt-bildene.

En gammel Brownie er forresten brukendes til noe. Det bør være 120-typen, slik at man slipper brysom tilpassing av filmspoler. Man kan nemlig bygge det om til pinholekamera med svært godt resultat. Det gjelder bare å få hullet skikkelig til. Antonio laget en slik til en deltaker på årets pinholedag. Det så ganske stilig ut, og det funket som en kule. Det er veldig greit fordi det hadde stativfeste, slik at han slapp å skru på en slik. Min plan er å finne en Brownie for 120-film, og bygge det om til pinhole. Jeg har jo alltid 120-film i fryseren, og det er egentlig et ganske brukbart format til pinhole. Det er klart at dess større format, dess bedre resultat. Storformat blir for dyrt i lengden med en startpris på 40 kr pr skudd. Mellomformatfilm koster jo nesten ingenting i forhold til det. Siden man planlegger slike bilder godt, så blir det egentlig meningsløst å bruke 35mm film for å spare penger.

Det var nå en liten digresjon om Brownies berettigelse i et moderne samfunn.

Skrevet

Nei brownie er slettes ikke ubrukelig, den kan være svært interesant å ta bilder med ikke bare som Pinhole, men man bør ikke betale alt for mye for en da det vil være en underdrivelse å si at det finnes mange av dem.

Skrevet
Nei brownie er slettes ikke ubrukelig, den kan være svært interesant å ta bilder med ikke bare som Pinhole, men man bør ikke betale alt for mye for en da det vil være en underdrivelse å si at det finnes mange av dem.

Understatement of the decade, he he he.

Det er vel kanskje de kameraene det har blitt produsert flest av gjennom historien, med mulig unntak av Kodak Instamatic og standard 110. Ellers tror jeg det er få som kommer opp mot dem. I god stand koster de ikke mer enn noen få lapper, enda mindre hvis det er en av de modellene som ikke brukte 120-film.

Skrevet

Brownien har nesten ingen verdi når den ser ut som din.............. 40 kr er max !! et pent eksemplar koster ca 75 -120. Jeg er stor samler har over 500 forskjellig apparater og en drøss annet........... Si fra hvis noe vil se !!

Skrevet (endret)
Brownien har nesten ingen verdi når den ser ut som din.............. 40 kr er max !! et pent eksemplar koster ca 75 -120. Jeg er stor samler har over 500 forskjellig apparater og en drøss annet........... Si fra hvis noe vil se !!

Det var foresten en tabbe av meg å skrive Brownie, da dette er en Agfa brownie klone. Men jeg antar at også Agfa sine bokskameraer, ble laget i stort antall og har lav verdi så sån sett gjør det ikke så mye. Spennende med samling da hva samler du snakker vi eksklusive ting som Nikon målsøkere, og Leica kameraer eller?

Hvis jeg noengang mot formodning skulle bli rik så er en Nikon målsøker drømmen, det er jo en perfeksjonert og forbedredt Contax. Nikon SP matcher jo til og med Leica M3, faktisk er det jo bedre på mange omeråder.

Endret av modin
Skrevet

Det var foresten en tabbe av meg å skrive Brownie, da dette er en Agfa brownie klone. Men jeg antar at også Agfa sine bokskameraer, ble laget i stort antall og har lav verdi så sån sett gjør det ikke så mye. Spennende med samling da hva samler du snakker vi eksklusive ting som Nikon målsøkere, og Leica kameraer eller?

Hvis jeg noengang mot formodning skulle bli rik så er en Nikon målsøker drømmen, det er jo en perfeksjonert og forbedredt Contax. Nikon SP matcher jo til og med Leica M3, faktisk er det jo bedre på mange omeråder.

Jeg har noe Linhof - Hasselblad, Zeiss, voigthlainder,russiske gamle kasse kameraer i tre noe Nikon (som jeg bruker) masser av gamle box kameraer og foldekameraer av forskellige merker... Om du kalder det kamera over for Brownie er dety ikke helt feil box 50 hetyer det egentlig med de levde samtidig og forskjellen mye mindre enn likheten for å si det sånn.........

Skrevet
Et av de mest fantastiske kameraene jeg har hatt i hendene. Det gjør større inntrykk på en som er vant med Leica M, enn det en M3 kan gjøre. Selv har jeg våte drømmer om en av de nyproduserte Nikon Eye Candy fra 2005. Jeg har nok bare tafset på originalen, men jeg må innrømme at jeg drømmer mer om en 2005-modell, hvis jeg hadde hatt valgmuligheten.

Problemet er at hverken du eller jeg noengang hadde tørt å bruke det, så det hadde bare stått i hyllen i en forseglet boks noen som er trist for et så godt kamera. Husker jeg leste en artikkel en gang hvor det ble forelslått å kjøpe en ny 2005 SP, og bytte ut lukkeren med titanlukkeren fra en billig defekt Nikon F kjøpt ebay siden den er uslitelig, det er den samme lukkeren, og noen SP ble opprinelig levert i med titan 2005 utgaven har derimot tøy. Slik at man kunne lage sin egen uslitelige nye SP (og ikke minst uten fare for brennmerker), og faktisk bruke det. Lurer på om det faktisk finnes mennesker som er gale nok til å plukke fra hverandre et slikt samler objekt ;)

http://cgi.ebay.com/Classic-Nikon-I-Rangef...1QQcmdZViewItem

Nikon 1 til 32.000 $ på ebay, vi snakker helt sinnsyke priser, særlig med tanke på histore fra Camera Quest om kvinnene som kjøpte en for 15$ på et garasje salg. Det at Nikon var på høyde med Leica når de ga seg med målsøkere, viser jo bare hvilket fantastisk arbeid menneskene i dette lutfattige utbomba landet gjorde etter 2. verdenskrig.

Skrevet

Mange amerikanske krigsreportere gikk over til Nikon under Koreakrigen, og det var ikke for å være solidarisk med Japan. Det var/er rett og slett fantastiske målsøkere. Canon laget også flotte målsøkere, men ikke helt i samme klasse som Nikons beste. Ekstremt lyssterk optikk fikk man til begge systemene, mer lyssterk enn det som Leica pleide å levere.

Jeg er gal nok til å bruke et slik kamera som en ny SP, eller S3 fra 2000.. Så fryktelig dyre er de ikke, og jeg hadde neppe brukt det til pressejobber, hvis jeg drev med slik fremdeles. Rørslett har en S3/Y2K eller SP/2005 som han bruker. Slik bør ikke støve bort. Gi beng i fremtidens samlere. Hva skulle det være godt for å hjemme enda flere av disse modellene for ettertiden.

Skrevet
Mange amerikanske krigsreportere gikk over til Nikon under Koreakrigen, og det var ikke for å være solidarisk med Japan. Det var/er rett og slett fantastiske målsøkere. Canon laget også flotte målsøkere, men ikke helt i samme klasse som Nikons beste. Ekstremt lyssterk optikk fikk man til begge systemene, mer lyssterk enn det som Leica pleide å levere.

Jeg har faktisk lest om det, en av dem var vel Capa om jeg ikke tar feil, han brukte vel mer og mer Nikon mot slutten av livet når de hadde tatt igjen "orginalen" Contax?

PS. Jeg kjøpte foresten akkurat både boken med Robert sine samlede bilder, og Cornels JFK bok. Jeg ble overasket over hvor stor andel av Robert Capa sine bilder som ikke var krigs bilder, mye av det er jo også portrett og og snapshot av den intelektuelle og kunstneriske eliten i USA og Europa, mannen hadde tydelig litt av en vennekrets alt fra Picasso, til Truman Capote, John Steinbeck og Humphrey Boghart, og for meg som blant annet studerer film kan man ikke unngå å være missunelig på en mann som har ligget med Ingrid Bergman ;)

Skrevet (endret)
...., og for meg som blant annet studerer film kan man ikke unngå å være missunelig på en mann som har ligget med Ingrid Bergman ;)

Det var vel punchline i en av mine tråder for et par år tilbake. Etter WW2 så dro Capa til Hollywood, og ble kjent som portrett og glamourfotograf. Det var et liv som ikke passet den erfarne krigsfotografen, selv om han fikk trøst hos vakre, svenske Ingrid. Derfor benyttet han første og beste anledning til å havne i frontlinjen igjen, da Koreakrigen startet. Det burde han ikke gjort, for han endte opp med å bli drept av en landmine etter svært kort tid.

At han gikk over til Nikon ante jeg faktisk ikke. Nikon startet jo produksjonen av sine Contax-kloner like etter WW2, så du har sikkert rett. De hadde jo før krigen bevist at de var en ledende produsent av optikk, da de stod for optikken til Canons Leica-kloner. Da de selv skulle konstruere et hus, så valgte de like godt det andre alternativet, Contax. Det skal vi være glad for i dag, for vakrere kameraer enn Nikons målsøkere skal man lete lenge etter, spesielt med tanke på at du kan få en nesten ny. Jeg har lest at det fremdeles finnes butikker som har Nikon SP 2005 inne som lagervare, blant annet i London. Det finnes garantert noen butikker i Singapore også, siden man der har butikker som spesialiserer seg på å holde utgåtte modeller i live. Jeg husker en som kjøpte butikkny Nikon F2 helt på slutten av åttitallet der. De var blitt vakumpakket nesten ti år tidligere i store kvanta, he he. Tenk deg å få tak i en F2 som ikke har vært i bruk mer enn siden 1990, og da med en bevisst entusiast som har passet på det som sitt eget barn. Det hadde vøri noe det, modin :thumbup:

Endret av PMnormal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...