Gå til innhold

Spørsmål om Java EE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg prøver å bevege meg inn i Java Enterprise-verdenen, og har dermed et par spørsmål:

 

1. Hva er det som skiller Java EE 5 og EJB 3.0?

2. Er det noen sammenheng mellom Java SE 1.5 og Java EE 5 (ang versjon)?

 

Java EE (Enterprise Edition) 5 er en utviklingsplattform som bygger på Java SE (Standard Edition 5) men som har en rekke tillegg, som Web Services, JMS, JPA, JTA, EJB 3.0, etc.

 

EJB 3.0 er en spesifikasjon (JSR 220) som hører inn under Java EE 5. EJB 3.0 er den seneste spesifikasjonen, og sammenlignet med tidligere spesifikasjoner, er dette et stort framskritt. Tidligere har EJB dreid seg mye om å vedlikeholde mengder med xml-filer, i tillegg til java-kode, men nå trenger man strengt tatt ikke en eneste xml-fil, da all konfigurering foregår i java-klassene, med såkalte annotations.

 

Uansett, EJB er et stort emne, som jeg ikke har tenkt å utdype noe særlig. Det finnes massevis av interessant lesestoff på nettet om det.

 

Man snakker gjerne om applikasjonsservere når man snakker om Java EE, og det finnes en rekke forskjellige, deriblant Glassfish, som er referansimplementasjonen av Java EE 5.0. JBoss 4.2.x inneholder mye av Java EE 5.0, men er fortsatt ikke 100% compliant med standarden.

 

Werner

Lenke til kommentar
2. Er det noen sammenheng mellom Java SE 1.5 og Java EE 5 (ang versjon)?

Java EE 5 forutsetter vel Java SE 1.5, da rammeverket bygger på det. Java EE kan vel betegnes som den offisielle samlingen av web-rammeverker for Java-plattformen.

 

JBoss 4.2.x inneholder mye av Java EE 5.0, men er fortsatt ikke 100% compliant med standarden.

Men Jboss AS 5 tarvel sikte på Java EE 5. Dog bare ute i Beta 2 for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...