Gå til innhold

Kaffetrakter pc prosjektet


Anbefalte innlegg

hei hei. denne arbeidsloggen blir fort overstått tror jeg, men det får gå :thumbup: .

 

litt intro:

Jeg har lenge hatt en ide om å bygge en pc inni en kaffetrakter. og får omtrent 6 uker siden fant jeg mye interesangt og bestemte meg får å gå inn for det.

 

Jeg bestilte Pico itx HK, og Pico psu. + minne, 2,5" 160gig hdd og et usb trådløst nettverkskort.

 

i går kom siste pakken, grunnet en 4 ukers ventetid på komplett, og carputer.no sendt aldri i det heletatt på 4 uker, så 1 uke siden bestilte jeg da psu'en fra england.

 

(sorry for dorlige mobil bilder :blush: )

 

så i dag satte det i gang, stakk til Elkjøp og kjøpte kaffetrakter til 130 kroner.

dsc00002if0.jpg

 

tanken var å kunne kjøre en pc ned i den samtidig som kaffetrakteren fortsatt fungerte som normalt, men etter å overveie det, fant jeg ut at det å ha rør og varmeplate som holdt 100 grader bare millimeter fra HK og HDD holdt på litt for mye rissiko enn nødvendig.

dsc00003aj8.jpg

dsc00004oj0.jpg

 

da ble det mye bedre plass inni den. Varmeelementer og rør er ute, og PC-en har nå god plass.

 

men først så må vi ha noe software inn på maskinen, så jeg legger det tilbake i esken, og starter det opp.

dsc00006oc4.jpg

dsc00007dj3.jpg

 

problemet var jo da, ossen legger vi in windows uten å ha en fungerende CD'rom. og det er der kvellen min tok slutt. Driver å lager en usb boot disk nå for øyeblikket, men det tok vist fryktelig lang tid så lar den stå over natta.

 

grunnen til at jeg må gjøre alt dette før jeg setter den inn i trakteren er fordi det er ikke ment at du skal plugge til noen kontakter i msakinen, anneten strøm seff.

vil få plass til et trådløst nettvekrkskort inni i trakteren, slik at den kan komunisere med verden rundt, og så må jeg installere en for mor remote admin, slik at jeg kan fjernstyre maskinen fra noen av mine andre maskiner.

 

Fårmålet med denne maskinen er ennå uvist, eneste grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg aldri har sett noe lignende, og hvis du skulle være så uheldig å få politiet på besøk for noe it-"kriminalitet", hvem ville vel mistenk at bevisene lå i kaffetrakteren? :whistle:

 

powerknappen til kaffetrakteren vil fortsatt fungere, men nå som powerknappen til PC-en selvfølgelig :)

 

 

 

regner med å være ferdig i morgen, og jeg planlegger allerede neste prosjekt: brødrister-PC! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, så langt i dag har jeg satt opp det meste av programvaren.

 

windows wille ikke la seg installere fra usb disk, så jeg ble nøtt til å kobple hardisken til en annen stationær maskin, og installere windows på normal måte på den måten først, hvor jeg også kopierte over w-lan og HK drivere til hardisken.

 

her er windows installert og kjører.

dsc00008or0.jpg

 

Problemet mitt er jo at når trakteren er helt ferdig vil det overhode ikke ha noen input/output kontakter, kun strøm. så jeg må sette opp maskinen, trådløs nett og remote administrator på maskinen, og sørge for at maskinen autostarter dette når maskinen starter, slik at alle funksjoner han fjærnstyres.

 

her har jeg nettop fått Radmin opp å gå mellom trakteren og laptopen min.

dsc00010ss8.jpg

 

jeg bestemte meg får å kjøpe radmin for å fjernstyre PC-en med. jeg prøvde ut diverse gratis programmer, men ingenting slo radmin på brukervenlighet, og ikke minst hastighet / screen update.

betalte 260 kroner for denne, og det er i hverfall en aksebtabel pris.

 

jeg har valgt å sette in et d-link 11N usb nettverks kort, slik at det skal være mer enn kraftig nok fremover.

dsc00009og9.jpg

 

nå er det snart på tide å plasere PC-en inn i trakteren... vel etter middag ;)

Lenke til kommentar

yupp, ble på håret, men ble ferdig i dag (tirsdag).

 

Det første jeg gjorde siden sist oppdatering var å klargjøre kaffetrakterens power bryter, slik at jeg kunne bruke den som power knapp til PC-en.

dsc00011rc7.jpg

 

og så begynte jeg å plasere komponentene. prøvde først slik:

dsc00012ttou3.jpg

 

men som dere sikkert ser så blir alle de varmeste komponentene klemt sammen her, i tilleg til at vifta til HK'et forsvinner ned i et hav av ledninger. så fort at dette ikke var noen god løsning.

 

så jeg valgte heller å gjøre det slik:

dsc00013ttcr8.jpg

 

her får w-lan, psu og hdd mye bedre plass, i tilleg til at HK'et får ligge fritt, og får mye bedre tilgang på de få luftehullene som er i bunnen på kaffetrakteren.

 

her fylte jeg på med noen firkanter isopor i noen av kantene for at Hovedkortet ikke skulle likke å slenge.

 

jeg ble også nødt til å middefisere bunn "lokket" en smule på insiden for at strøm kontakten skulle passe skikkelig.

men det var ingen hard jobb får mr. dremmel.

 

når alt dette var gjort var det ikke annet å gjøre enn å sette på lokket igjen og teste den ut.

og slik så den da ut:

dsc00014ev4.jpg

dsc00016zj1.jpg

 

nærbilde av strøm inntaket:

dsc00015vs0.jpg

 

ingen triks :p over hode ingen tegn i hverkan tanken eller trakten, skulle man ikke vist bedre ville man nesten ikke se at den har blitt forandret :p

dsc00017jc5.jpg

 

og maskinen fungerte helt fint, starter windows opp av seg selv, kobler seg til internett, og setter opp radmin server, og bare venter på å bli fjernstyrt.

her styrer jeg kaffetrakteren fra laptop'en min:

dsc00018eo3.jpg

 

 

 

Det ferdige resultatet:

dsc00019kq5.jpg

Håper kaffen smaker :)

(synd det er cola light der da :p)

 

 

og en liten oppsymering:

 

jeg brukte maskinen i ca 10 min, og på det tidspunktet holdt HDD'en 38*C. HK'er hadde ingen sensorer tilgjengelig fra windows, men ettersom al luft som kommer til HDD'en går forbi hovedkortet regner jeg med at den gjør det minst like bra.

 

jeg merket godt at metal platen som kaffe kanna står på begynte å bli varmere, men bare etter 2 minutter med Cola kanna oppå så sank tempraturen dramatisk.

merket også litt varm luft rundt den, men ingenting alarmerende.

 

total pris for hele greia, inkludert frakt osv så ble det vel 5.5-6 tusen

og rundt 10 timer har jobbing :)

 

synd at arbeidsloggen ble så fort færdig, ble nok ikke let å følge med før jeg fulførte, men når jeg starter på noe hater jeg å legge det fra meg før jeg er helt ferdig :p

 

takker for respons, og håper på å få startet på neste prosjekt i samme sjanger rundt juletider :)

mistenker at det vil inkludere en brødrister da :innocent:

Lenke til kommentar

Liten siste update her.

 

Viste seg at det ble en smule for varmt der fortsatt, HK'et kuttet ut pga varme problemer flere ganger, noe om også kunn kjennes på utsiden.

 

Løsningen ble å modde litt under kaffetrakteren.

Håpet jeg ikke måtte ty til det, etter som den nå vil bli røpet hvis man ser under den (selv om ikke mange kommer til å gjøre det)

dsc00024xy2.jpg

 

Her har jeg skjert ut et hull det hvor HK vifta er.

 

Dette hjalp, men var heller ikke nok, PC-en lå konstant i faresonen.

så siste lille mod ble å dra på clasohlson å kjøpe sorte gummiknotter, som også kan sees i bilde over. da fill trakteren 4-5 millimeter mer over bordet, set som skulle til.

på avstand så synes ikke disse moddene overhode, og hvis man skulle ta en veldig nerme till så ser det ut som om trakteren svever litt, ettersom de orginale benene er litt over bordet, og de nye knottene er godt skjult.

 

her her et litt dorlig bilde at klareringen:

dsc00022ga3.jpg

 

jeg synes at det var litt trist at jeg måtte ty til dette, men syntes resultate ble akseptabelt like så, det er jo bare synlig undenifra uansett, og høyde forskjelden er umulig å se for en som ikke ser etter den.

 

litt skuffet, men likevel fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...