Gå til innhold

Må jeg ta trafikalt grunnkurs?


Lovise_84

Anbefalte innlegg

Jente på snart 24, født i 1984. Har jeg forstått det rett at jeg ikke trenger å ta trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring? Har teorikurs fra før, men det er fire år siden jeg tok det, så regner med at det ikke er gyldig lengre. :ermm:

 

Fra 1. juli 2003 må alle som fylte 16 år etter 30. juni 2003, gjennomgå ”trafikalt grunnkurs” før øvingskjøring med bil kan påbegynnes (15 år for traktor).

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må helt sikkert ha trafikalt grunnkurs for lovlig å kunne øvelseskjøre både privat og på trafikkskole. Dette gjelder absolutt alle som skal ta førerkort for første gang - helt uavhengig av alder eller teorikurs/kjøretimer som er tatt tidligere. Eneste unntak er dersom du allerede har ett førerkort feks moped/traktor. Dersom du blir stoppet under øvelseskjøring, må du ha ett bevis på at du har lov til å kjøre. Trafikalt grunnkursbevis eller førerkort på en annen klasse enn den du øver på.

 

Det finnes mange som har tatt både teorikurs, teorieksamen, obligatorisk opplæring m.m FØR reglene om obligatorisk grunnkurs ble innført. Disse må likevel fullføre trafikalt grunnkurs for øvelseskjøring siden de ikke fullførte opplæringen/tok førerprøve innen fristen som ble satt av myndighetene. Det var nemlig en lang periode med overgangsregler - nettopp for at flest mulig skulle "slippe" grunnkurset. Denne perioden tok imidlertid slutt i 2006, så nå er reglene like for alle.

Lenke til kommentar
Fra 1. juli 2003 må alle som fylte 16 år etter 30. juni 2003, gjennomgå ”trafikalt grunnkurs” før øvingskjøring med bil kan påbegynnes

 

Hvis du er 24 år, og jeg ikke er alt for dårlig i matte kan du starte med øvelseskjøring ;)

 

Nei nei nei.. Dette er en regel som kun gjaldt i en overgangsperiode fram til januar 2005. Denne regelen gjelder altså IKKE lenger. I dag må absolutt alle ta trafikalt grunnkurs for lovlig å kunne øvelseskjøre. Dette gjelder uansett hvilken førerkortklasse man skal ta - så lenge man ikke har ett førerkort fra før. Konsekvensene av ulovlig øvelseskjøring kan bli store, så det er absolutt ikke å anbefale..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...