Gå til innhold

Hvor mye rolle spiller egentlig bildestabilisatorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir deg jevnt over skarpere bilder pluss at på kritiske lukkertider (1/2-1/100s) kan det være forskjell mellom premiebilde og rubbish.

Stødigere søkerbilde er en annen fordel.

 

Konklusjon: Har du råd og lyst er det ikke noe å lure på.

Valg mellom IS/VR kontra lysstyrke er derimot ikke noe rungende entydig svar på. Noen ganger er A best, andre ganger B.

Lenke til kommentar

Jepp. Samme diskusjonen som Canonbrukere får når vi skal velge proff standardobjektiv; 24-70 F2.8 eller 24-105 F4 IS. Litt rart at de ikke lager en fullformat 2.8 med IS, når de tydeligvis klarer det med 17-55 EF-s. Mitt inntrykk er at det fleste kjøper med IS, med mindre man positivt vet at man kommer i situasjoner de man trenger lysstyrken. Dvs skal fange beveglige motiver.

 

Jeg har kjøpt F4 IS, og er veldig fornøyd med det. Eneste gangen jeg savner 2.8 er i brylluper, men jeg vet ikke helt om det hadde vært bedre med 2.8 uten IS.

 

Men jeg merker også at det er først på min 70-200 at bildestabiliseringen virkelig kommer til sin rett. Har nettopp fått denne, og ikke testet den skikkelig, men det ser ut til at den stabiliserer tilsvarende ca 3 trinn. På 24-205'en synes jeg den tar 2 trinn.

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Om man er litt skjelven på hånda kan forskjellen være skarpt og fint med stabilisator til helt elendig uten. Synes nesten Nikon´s VR fungerer bedre enn Canon´s IS. Jeg hadde 55-200 VR og 18-200 VR. Og nå har jeg 24-105 IS til Canon. Om det er f.eks 3 stop stabilisering kan man kjøre iso 200 med stabilisator like lett som 1600 uten på stillestående motiv. Selv med motiv i bevegelse blir det jo i det minste lettere å fryse bakgrunnen.

Lenke til kommentar
I mine øyne har ikke bildestabilisator så veldig mye å si før man snakker virkelig tele.. :)

 

 

Smaken er som baken, og noen mener at antishake kun har noe for seg med lange teler. Det er jeg veldig uenig i. Selv kunne jeg hatt svært god bruk for en 28mm f1,8 med antishake. Da ville jeg vært reddet i mange situasjoner der jeg har måtte skru opp iso litt for mye.

 

Godt å høre noen er enig! Jeg har ett Sony A100 hus, men er overhodet ikke noen merkefan, innrømmer lett at jeg liker Nikon D70 bedre i hånda, mens jeg sikler på Canons lett tilgjengelige L objektiv.

Men uansett hvor billig 40D er og hvor billig L objektivene er, så er stabiliseringen på primes og vidvinkler uvurderlig for min bruk.

PMNormal: Jeg har en :p

 

Jeg tror Live View, gode skjermer (Som D300 og A700 har) og stabilisering kommer til å regnes som meget viktige punkter for fotografer på alle plan om to-tre kameragenerasjoner, selv om de som ikke har det i dag fnyser. Etter å ha blitt vant til IS har jeg problemer med å bli venner med D70s'n jeg bruker ofte, og etter å ha testet A700 en del, ble det liksom kjipt å reviewe bilder på 40Ds skjerm "on location". Live View har jeg ikke testet siden jeg aldri fikk bruk for det, men jeg tror nok det er vanskelig å slutte å bruke det når man først er komfortabel med bruksområdene.

Nikonfanboys mente jo også FF ikke var nødvendig på digitalt, nå er de ekstase over D3 :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...