Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre i 45 km/t med moped!?


MHF

Anbefalte innlegg

som tiligere sagt her så er en moped som går i 40 eller 50 farlig på en vei der fartskgrensen er 80, og så kan du slenge på en sving og en bil som kommer inn i svingen og så må nød bremse fordi en jævla mopedist må holde den dustete norske loven: "en treg moped er en trygg moped for bilister" :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sa en vei med fartsgrense 80km/t og masse biler! enig at vis du bor på landet så må du jo kunne kjøre. men hadde sansynligvis vært en bedre måte å fikse det på f.eks med elektronisk plombering i stede for mekanisk eller hva det er sånn at du har flere hk til å holde deg i 45km/t selv om det er bakke. kan ikke å mye om akurat dette her da jeg ikke har satt meg inn i det.

Lenke til kommentar

Trafikken kan variere veldig som du sikkert veit.

Flere mopeder er elektronisk sperra, men LIKEVEL så er 45km/t for lite. Både opp og ned bakker.

 

45km/t er vel ikke noe vi bare fikk gjennom EØS-avtalen mener jeg. Se f eks på Spania, der går mopedene uten plomber på moped. Jeg tror det var noe med at Danmark ville ha "knallerter" som gikk i 30km/t uten førerkort, mens Norge ville ha mopeder som gikk i 60. Det ble da en mellomting på 45km/t. Er ikke helt sikker på dette, men det er hva jeg har hørt. Rett meg gjerne.

Lenke til kommentar
Jeg mener de lovlig kan kjøre uplomberte mopeder i Spania. Tror også det er 14 år der, eller så var dette i Portugal. Er ikke dønn sikker på noen av delene, så jeg bøyer meg i støvet om du vet noe sikkert.

Er ikke sikker jeg heller :p Men mener de ikke har lov, men mulig jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med mange som sier at det er farlig at mopedene bare kan gå i 45 km/t. Derfor burde de vært forbudt.

 

Ta en moped, øk motorstørrelsen og alle andre ting, slik at den kan følge resten av trafikken. Dersom vi også gir førerne bedre opplæring får vi noe bra. Oj... det finnes allerede, og heter A1/ lett mc. Ulempen er at dette koster en del, dersom det skal være trygt å øke hastigheten, er dette også tvingende nødvendig.

 

Det eneste som kunne vært gjordt er å fjerne førstegangs-registreringsavgiften på A1 som er på 10 000. Dette slipper i dag moped. Så hvis den avgiften fjernes, og mopedene forbys, da ville alt vært fint :!: Da ville de rimeligste lett-mcene være på omtrent samme pris som de dyreste mopedene i dag. :thumbup:

 

Og forresten: Det lett-lappen koster mer enn moped sparer du inn igjen dersom du tar bil-lappen senere, så ikke klag på at selve sertifikatet koster for mye. De aller fleste skal jo ta bil-lappen før eller siden, og skal de det ikke, så kan de være sikkre på at de har holdbar trafikkopplæring.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Greit nok, men man er ikke direkte sikra å "tjene inn" ved å ta billappen når man har tatt lett.

Kjenner en kar som har hatt moped, og han klarte billappen for 13000kr og en annen kar med lett som har brukt godt over 20. Derfor er ikke denne tankegangen helt riktig for alle, selv om man i teorien skulle tro at man trengte færre kjøretimer osv med lett-mc-sertifikatet.

Lenke til kommentar
Greit nok, men man er ikke direkte sikra å "tjene inn" ved å ta billappen når man har tatt lett.

Kjenner en kar som har hatt moped, og han klarte billappen for 13000kr og en annen kar med lett som har brukt godt over 20. Derfor er ikke denne tankegangen helt riktig for alle, selv om man i teorien skulle tro at man trengte færre kjøretimer osv med lett-mc-sertifikatet.

Det varierer også med hvor du er i landet og hvilken kjøreskole du kjører med..

Selv klarer jeg billappen på 17k hvis jeg ikke stryker på oppkjøringa :)

Teorikurs koster 2000 og er frivillig, og jeg synes den bare er tøys for oss som har tatt trafikalt grunnkurs.. 2000kr rett ut av vinduet :p

Lenke til kommentar

Jeg har lett lappen den kom på ca 12 000,- brukte akuratt 8 kjøretimer no more... og første sykkelen kosta 30 000 ferdig regga det var en 04 moddel som hadde gått 6 000km og 4-y så den var billig å drifte.. forsikringa kosta 2900.. Men man kan jo klart få billigere lett mc også....

Lenke til kommentar
dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka.

forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg.

 

jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18.

 

går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen.

 

Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel.

 

 

Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;)

Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år ;)

fy fanken for noe tull!

lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa)

sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye.

 

 

Si meg, hvor tjukk er du i huet ditt?? Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,-

 

Du er faen meg blåst ass!

 

 

haha jeg ler! hvis du bruker 20 000 på lett lappen må du ha vært så dårlig at kjørelærer praktisk talt nektet deg å få lov å kjøre opp. lettlappen kan du få for 13-15 000. en brukt sykkel koster 20 000+- de varer lenger enn det du trenger dem til. scootere der imot er laget for å være billige.. kvaliteten er så hinsides dårlig at det livsfarlig å kjøre. såkalte "racing scootere" er laget for å se raske ut, ikke være raske. + at de er ekstreeeemt stygge. peguot speedfight er ekkel å se på. i tillegg til alt dette lærer jo ikke mopedistene å kjøre. jeg kjenner flere som har tryna på oppkjøring og fortsatt stått. hun ene kjørte feil vei i en rundkjøring. å slippe dere ut på veien med trim er en fare for alle andre, men mest for dere selv.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål, går det ann å stå når man har trynt an?

(måtte bare komme med en litt avbrytende kommentar)

 

Men selv er jeg faktisk litt enig med deg!

Opplæringen er altfor dårlig på moped. Greit nok at mopeden er lagd for å gå fortere, men det er ikke alltid sjåføren er "lagd" for å kjøre fortere..

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke praktisk prøve på moped, bare teoretisk (som er alt for lett). Det er mer trafikklæreren som sier når personen er god nok til å få mopedførerbeviset (det er ikke regnet som et sertifikat, men et førerbevis, akkurat som båtførerbevis).

 

 

haha jeg ler! hvis du bruker 20 000 på lett lappen må du ha vært så dårlig at kjørelærer praktisk talt nektet deg å få lov å kjøre opp. lettlappen kan du få for 13-15 000.

Helst ikke kom med slike useriøse innlegg, det skaper dårlig stemning her ;)

Det er bra at folk bruker mange kjøretimer, synes jeg. Da får de mer erfaring før de kjører på egenhånd, og de blir bedre og mer effektive traffikkanter. Alle har heller ikke mulighet til å øvingskjøre privat,og må derfor ha flere timer på trafikkskolen i stedet. Ikke rakk ned på personer som faktisk gjør noe lurere enn deg.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Men det er jo ikke praktisk prøve på moped, bare teoretisk (som er alt for lett). Det er mer trafikklæreren som sier når personen er god nok til å få mopedførerbeviset (det er ikke regnet som et sertifikat, men et førerbevis, akkurat som båtførerbevis).

Mopedførerbeviset er regnet som et sertifikat, jo. Var ikke sånn før, men nå er det et sertifikat.

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke praktisk prøve på moped, bare teoretisk (som er alt for lett). Det er mer trafikklæreren som sier når personen er god nok til å få mopedførerbeviset (det er ikke regnet som et sertifikat, men et førerbevis, akkurat som båtførerbevis).

Mopedførerbeviset er regnet som et sertifikat, jo. Var ikke sånn før, men nå er det et sertifikat.

Ja ser det nå, my mistake :innocent:

Lenke til kommentar

jeg syns mopedene godt kunne godt litt fortere men da bør man fader i meg sette strengere krav til mopedprøva, en treåring kunne tatt den og den gåsekjøringa fra trafikkskolen er jo bare på scooter, mange nye mopedister (?) tenker mer på giringa en på kjøringa, derfor er mopedister farlige i trafikken.. bør bli bedre opplæring.. (mener jeg i allefall)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel.

 

 

Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;)

Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år ;)

altså,nå koster ikke en lett motorsykkel NÆR så mye penger..

får lettkortet for 10-12k og en fin lettsykkel, f.eks. en nær strøken yamaha virago for rundt 20-25k

kjøpte selv en virago for 22k og førerkortet kommer på ca 10k for meg..

så jeg mener at istedet for åkjøpe moped, og blodtrimme den, så kan du heller legge pangene i skikkelig opplæring. kansje må du ut med noen kroner ekstra, men det er en pris de aller fleste skal kunne leve med, hvis man bare tenker etter...

dessuten er det ikke bare bedre med mye og bra opplæring, men du slipper også å oppleve et scenario, de feks et vogntog kommer i 70-80 bak deg på mopeden, og du tyner det du har av turtall for å holde det du har av toppfart..

så skal dette vogntoget forbi.. på en ikke alt for brei riksvei..

Endret av gasolli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...