Gå til innhold

Fjerne en "trialboot" les mer....


bjartiz

Anbefalte innlegg

Hei,

Spørsmålet er om jeg kan formatere harddisken for at alle operativsystemene forsvinner og deretter innstalere på nytt, og hvor ligger BIOSen slik at jeg ikke sletter den??

 

Under kan du lese hvorfor...

 

 

Jeg har en PC som jeg hadde Windows XP på, den lagde jeg til en dualboot med Open SuSE.

 

Jeg fant ut at jeg ville ha Ubuntu istedet så jeg skulle avinstallere Open SuSE, men jeg kunne ikke starte Winows fordi den forsvant da jeg skulle starte PC-en :( Jeg brukte en guide og brukte Windows CDen og kjørte recovery console, det gikk ikke så jeg bare innstallerte en ny XP på en annen partisjon.

 

Deretter klarte jeg å starte den gamle XPen da var jeg dum nok til å bare formatere den partisonen med den nye XPen :blush: Derfor får jeg nå som valg å starte først mellom Open SUsE og Windows, så mellom de to windowsene. Det er selvfølgelig bare den gamle XPen som fungerer derfor vil jeg bli kvitt alt sammen og starte helt på nytt!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS ligger ikke på HD'n så du kan egentlig gjøre hva du vil med HD'n uten at det påvirker BIOS.

 

Oftest er problemet med ny formatering av HD etter linux "MasterBootRecord". Vet ikke om det er forskjell på LILO og GRUB i så måte, men for å lage ny MBR finnes "fdisk" både for linux og DOS/Windows.

 

fdisk "/" eller "\" eller "-" mbr

Lager ny MBR

fdisk er også grei til å lage partisjoner slik at du ikke gir XP'n anledning til å ta hele disken din.

Deretter er det egentlig bare å installere XP'n og hva du vill etterpå.

Lenke til kommentar

Det er vel bare rett og slett å:

- putte i XP-cden, og derfra fjerne partisjonene du måtte ha fra før (og dermed fjerne alt rot og rask som måtte befinne seg der fra før), og lage en ny NTFS-partisjon for XP (som selvsagt ikke bruker all plassen!).

- Når du har installert XP på denne, putter du i Ubuntu CDen, booter, og velger automatisk installering på ledig diskplass (tror det skal være valg nr.3). På slutten av installasjonen installeres GRUB automatisk, som lar deg velge mellom Ubuntu og XP under oppstart.

Lenke til kommentar
Det er vel bare rett og slett å:

- putte i XP-cden, og derfra fjerne partisjonene du måtte ha fra før (og dermed fjerne alt rot og rask som måtte befinne seg der fra før), og lage en ny NTFS-partisjon for XP (som selvsagt ikke bruker all plassen!).

- Når du har installert XP på denne, putter du i Ubuntu CDen, booter, og velger automatisk installering på ledig diskplass (tror det skal være valg nr.3). På slutten av installasjonen installeres GRUB automatisk, som lar deg velge mellom Ubuntu og XP under oppstart.

 

Takk for hjelp, men da jeg formaterte den ene partisjonen forrige gang jeg prøvde forsvant ikke valget om å starte XPen... Hvorfor gjorde det ikke det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...