Gå til innhold

Ny maskin som er treg.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her kommer nok en forespørsel på hva som kan være galt med en PC... Kjører WinXP Pro. Hadde tidl lagt inn SP1 men ble ikke noe bedre av den grunn. Har ingen konflikter i enhetsbehandling. Har sjekket msconfig for evt spyware el. annet søppel: Ingenting. Har prøvd å legge inn XP på nytt uten resultat. Formatert hele C: disken. Skjønner det ikke altså... I begynnelsen når jeg hadde maskinen var den super rask og lasta XP med en gang og jeg kunne kjøre progs med en gang. I tillegg kunne jeg kjøre Global Ops og Mafia på høyeste settings uten problem. Nå hakker det litt i Global Ops, og riktignok lastes XP omtrent like fort som før. Det er bare det at jeg får ikke kjørt noen prog før maskinen har vært i OS i ca. et halvt minutt ved oppstart. Ubegripelig. Så. Har dere noen forslag, kan det være noen med partisjonen, HDD eller kanskje BIOS settings?

 

Takk for alle svar. Beklager, jeg veit at det hagler inn med slike innlegg hele tiden - men jeg måtte spørre. Jeg har pleid å kunne ordne opp i liknende problemer selv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg skjønner så har du VIA-chipset på kortet ditt? Jeg går ut i fra at du har installert de nyeste chipsetdriverene fra www.viaarena.com det skal være VIA Hyperion v 4.45. Hvis du ikke har installert disse så vil det senke ytelsen på maskinen din dramatisk.

 

Med tanke på at du må vente så lenge etter oppstart med å starte noen programmer så har dette ofte sammenheng med installert antivirusprogram. Ihverfall ifølge min erfaring. Jeg har hatt dette problemet med F-Secure AV, Panda antivirus og Trend Micro.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Lenke til kommentar
Etter det jeg skjønner så har du VIA-chipset på kortet ditt? Jeg går ut i fra at du har installert de nyeste chipsetdriverene fra www.viaarena.com det skal være VIA Hyperion v 4.45. Hvis du ikke har installert disse så vil det senke ytelsen på maskinen din dramatisk.

 

Med tanke på at du må vente så lenge etter oppstart med å starte noen programmer så har dette ofte sammenheng med installert antivirusprogram. Ihverfall ifølge min erfaring. Jeg har hatt dette problemet med F-Secure AV, Panda antivirus og Trend Micro.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei!

Ja, det gjorde faktisk det. Jeg har nå lasta ned VIA driveren, og det hjalp betraktlig. Jeg skal ta å prøve meg litt frem i MSconfig og stenge Norton.

 

Vel vel.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

 

Jeg må faktisk si meg enig med Lunetix, er ikke no vits i et forum hvor man gjerne ønsker å få hjelp, hvis de som svarer er helt på jordet?

"Det er bedre å holde kjeft og la folk tro man er idiot enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil"

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

 

Jeg må faktisk si meg enig med Lunetix, er ikke no vits i et forum hvor man gjerne ønsker å få hjelp, hvis de som svarer er helt på jordet?

"Det er bedre å holde kjeft og la folk tro man er idiot enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil"

 

 

agreed... :roll:

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

Idiot det kan faktisk virke når maskinen henger et halvt minutt etter oppstart og du har et nettverkskort i, da setter du ip 192.168.0.1 subnetmask 255.255.255.0 og på andre kortet 10.0.0.1 subnetmask 255.0.0.0.0 Og konfigurerer firewallene riktig.

 

Dette har hjulpet meg før :grumpy:

Lenke til kommentar

Idiot det kan faktisk virke når maskinen henger et halvt minutt etter oppstart og du har et nettverkskort i, da setter du ip 192.168.0.1 subnetmask 255.255.255.0 og på andre kortet 10.0.0.1 subnetmask 255.0.0.0.0 Og konfigurerer firewallene riktig.

 

Dette har hjulpet meg før :grumpy:

 

Du er ikke noen Admin .. . Får ikke job på mitt nett .

Merkelig konfigurering ..

 

:lol::lol:

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

Idiot det kan faktisk virke når maskinen henger et halvt minutt etter oppstart og du har et nettverkskort i, da setter du ip 192.168.0.1 subnetmask 255.255.255.0 og på andre kortet 10.0.0.1 subnetmask 255.0.0.0.0 Og konfigurerer firewallene riktig.

 

Dette har hjulpet meg før :grumpy:

 

Faktisk så ville jeg heller brukt 255.255.255.0 som netmaske i en 10.0.0.1 serie, er bare tull å spørre etter arp-adreser til 16777216 maskiner hvis man skal skanne nettet av en eller annen grunn, at et netkort ikke har adresse og at du da mener det venter på timeout fra en DHCP server kan selvsagt gjøre maskinen treg ved oppstart, men man bør kunne starte programmer likevell. Det virkelige problemet hans ville han ha funnet ut ved å bruke et prog som microsoft så snilt har lagt ut og heter BootVis http://www.microsoft.com/hwdev/platform/pe...oot/default.asp, det loggfører alt som skjer i oppstarten og viser hva som bruker disk og hvilke drivere som forsinker oppstarten din.

 

Selvsagt flott at han fant ut at det var VIA-driverne som gjorde det da :D

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

 

Jeg må faktisk si meg enig med Lunetix, er ikke no vits i et forum hvor man gjerne ønsker å få hjelp, hvis de som svarer er helt på jordet?

"Det er bedre å holde kjeft og la folk tro man er idiot enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil"

 

 

agreed... :roll:

Lunetix burde kansje kommet med en produktiv løsning sammen med sjikaneringen sin....Utenom det var den vell rettferdiggjort ;)

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som at du må sette en fast ip adresse på nettverkskortet.

Det finner du under properties av tcp/ip i network connection.

 

Jeg husker ikke den interne adressen man må skrive opp.. noen andre som gjør det?

 

IDIOT!!! :lol:

 

useriøse svar frabes her har ikke du anna å gjøre på så trenger du ikke svare her :(

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

 

Jeg må faktisk si meg enig med Lunetix, er ikke no vits i et forum hvor man gjerne ønsker å få hjelp, hvis de som svarer er helt på jordet?

"Det er bedre å holde kjeft og la folk tro man er idiot enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil"

 

 

agreed... :roll:

Lunetix burde kansje kommet med en produktiv løsning sammen med sjikaneringen sin....Utenom det var den vell rettferdiggjort ;)

Er bare litt nysjerrig på hvor mange rammer vi klarer å få inne i hverandre..... noen fler som blir med å hjelper til ?

Lenke til kommentar

Jeg mente det faktisk seriøst. Det er dumt å lure folk på denne måten. Hvis man faktisk har så lite peiling, så bør man la være å svare på dette.

Ok men da er det du som er "idiot" og burde klabbet igjen, har han netverkskort og adsl med norton internet security 2003 så kan stemme det som Kneipp sa. Har det samme, men eg kaller det ikke noe problem.

Må vente i ca 30-60sec før eg kan bruke pc'en min etter at eg har startet opp winxp.

Og eg har testet det som Admin'c sa? Det fuker.

Lenke til kommentar

Noen trenger å lese reglene for quoting i Nettikette:

Unødvendig quoting er mange ting, men det omfatter quoting av ting som har blitt sitert fra før. Det omfatter også svært lange poster. Slike poster skal kuttest ned når du siterer dem, slik at de bare inneholder de spørsmålene du svarer på. Rett under der du har sitert noen, skal du svare på spørsmålene som du siterte, slik som vist over.  

Når en quoter, og svarer på en post som er udelelig, er det nok å bare ta med navnet på den du quoter fra, sammen med et kort sammendrag av hva personen skrev. På denne måten viser du at du har lest det personen skrev, samt at det er for langt til å quote.

 

Ellers så kan vel oppdateringer av siste drivere til skjermkort, chipset, BIOS og lignende ting oppdateres til siste version. Har du siste version og forsatt har problemer så "nedgrader" til versionen under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...