Gå til innhold

Hvorfor alltid skyte?


V?rbris

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hvorfor alltid skyte og heller ikke betrakte og la seg forundre over våre dyr og fugler.

 

Legger ved bilder av vill gåsepar tatt på 10 meter avstand ut av vinduet!

Legger ved bilder av gås som har overvintert i snart 8 år ( siden 2000 ).

 

Dette på grunnlag av at som jeger har du plikt til å kjenne til viltet, også det du jakter på, men ikke alltid trenger en å skyte.

Hvorfor ikke ta disse fugler og dyr i nærmere ettersyn så en som jeger kan lære noe?

post-96251-1195033324_thumb.jpg

post-96251-1195033336_thumb.jpg

post-96251-1195033348_thumb.jpg

post-96251-1195033424_thumb.jpg

post-96251-1195033435_thumb.jpg

post-96251-1195033440_thumb.jpg

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som overskriften sier, hvorfor alltid skyte og heller ikke betrakte og la seg forundre over våre dyr og fugler.

Fordi det er morro å skyte dyr samtidig som man skaffer mat på bordet.

 

som jeger har du plikt til å kjenne til viltet

Selvfølgelig skal man kjenne til byttet, men er da grenser på hvor godt man skal kjenne det vel? Les en bok, lær hvordan fuglen lever, så stikker man ut og gjør kål på den.

 

:)

Endret av conzeed
Lenke til kommentar

Og slik oppstår også situasjoner der jegere skyter Elg når de i utgangspunktet var ute på Revejakt.

Når det gjelder jakt, og det har jeg bedrevet i årtier, så bør man vite at det finnes også jaktmotstandere, også innen våre rekker der politiske beslutninger foretaes.

Vi har da ett ansvar for å utøve denne hobby / matauk på en ordentlig måte.

 

Jo flere Kaptein sabeltann-typer man får som jegere desto mere vil det gå utover de som lovlig og på en respektfull måte utøver sin innteresse.

 

Har erfart alt for mange ( guttunger ) under 30 år skryter vilt, dette har jeg også erfart med eldre jegere.

Mangel på respekt for viltet, ulovlig jakt og skrytehistorier på nettet kan ødelegge for mange jegere som er sitt ansvar bevist.

Lenke til kommentar
Vi har da ett ansvar for å utøve denne hobby / matauk på en ordentlig måte.

 

Selvfølgelig har vi det. Jeg har da aldri sagt noe imot det. Våpen er farlig. Samme er jakt. Så skal ikke gå ut og leke 'krig' med hagle og dyr.

 

Har erfart alt for mange ( guttunger ) under 30 år skryter vilt, dette har jeg også erfart med eldre jegere.

Skryter faktisk. Når er det blitt ulovlog å skryte av en jakttur om jeg tør spørre? Får jeg kanskje slutte å si ifra på sluttstykket når jeg har skutt 3 gjess som jeg heller kunne se på da :)

 

Jeg har full respekt på byttet mitt på turer, men må da få lov til å skyte de for å få middag og kunne fortelle det til andre? :ermm:

Eller tar jeg feil her..

 

:)

Lenke til kommentar
Som overskriften sier, hvorfor alltid skyte og heller ikke betrakte og la seg forundre over våre dyr og fugler.

Fordi det er morro å skyte dyr samtidig som man skaffer mat på bordet.

 

som jeger har du plikt til å kjenne til viltet

Selvfølgelig skal man kjenne til byttet, men er da grenser på hvor godt man skal kjenne det vel? Les en bok, lær hvordan fuglen lever, så stikker man ut og gjør kål på den.

 

:)

Er vel derfor det nesten ikke er ryper og diverse andre fuglearter i skogen/fjellet lenger.
Lenke til kommentar

Går tur i skogen her inne ofte jeg, og ser alltid røy, tiur orrhane/høne you name it. Så og si alle jeg har pratet med har syntes det har vært bra med fulg i år, så å si at det nesten ikke er noe i sogen/fjellet noe mer er bare bull shit rett og slett.

 

Møtte 5 orrhaner innover i skogen rett bak huset mitt for to dager siden og..

Lenke til kommentar

Har selv skutt i mange år, men det på pappskiver. Og kjøtt får jeg kjøpt på butikken eller hos kjenninger. Jeg vil aldri drepe et dyr selv. Har aldri skjønt at folk syns det er morsomt. :ermm: Morsomt å drepe.. jadda.

De fleste jegene jeg kjenner liker ikke å akkurat skal ta livet av dyret, men det er hele opplevelsen som gjør det spennende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og slik oppstår også situasjoner der jegere skyter Elg når de i utgangspunktet var ute på Revejakt.

Når det gjelder jakt, og det har jeg bedrevet i årtier, så bør man vite at det finnes også jaktmotstandere, også innen våre rekker der politiske beslutninger foretaes.

Vi har da ett ansvar for å utøve denne hobby / matauk på en ordentlig måte.

 

Jo flere Kaptein sabeltann-typer man får som jegere desto mere vil det gå utover de som lovlig og på en respektfull måte utøver sin innteresse.

 

Har erfart alt for mange ( guttunger ) under 30 år skryter vilt, dette har jeg også erfart med eldre jegere.

Mangel på respekt for viltet, ulovlig jakt og skrytehistorier på nettet kan ødelegge for mange jegere som er sitt ansvar bevist.

Du er rett og slett fjern mann.

Hva mener du med guttunger under 30 år?

Du har fordommer.

 

Som overskriften sier, hvorfor alltid skyte og heller ikke betrakte og la seg forundre over våre dyr og fugler.

Fordi det er morro å skyte dyr samtidig som man skaffer mat på bordet.

 

som jeger har du plikt til å kjenne til viltet

Selvfølgelig skal man kjenne til byttet, men er da grenser på hvor godt man skal kjenne det vel? Les en bok, lær hvordan fuglen lever, så stikker man ut og gjør kål på den.

 

:)

Er vel derfor det nesten ikke er ryper og diverse andre fuglearter i skogen/fjellet lenger.

I år har jeg sett masse masse ryper. Og en del orr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

rypebestanden og alle andre bestander for den saks skyld går opp og ned fra år til år. I fjor var det dårlig år i hele landet. I år er bestanden gått opp igjen.

 

Jegere gjør faktisk en veldig viktig jobb. Feks en elgstamme som ikke blir jaktet på vil medføre betraktelige kostnader fordi den gjør store skader.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Som overskriften sier, hvorfor alltid skyte og heller ikke betrakte og la seg forundre over våre dyr og fugler.

Fordi det er morro å skyte dyr samtidig som man skaffer mat på bordet.

 

som jeger har du plikt til å kjenne til viltet

Selvfølgelig skal man kjenne til byttet, men er da grenser på hvor godt man skal kjenne det vel? Les en bok, lær hvordan fuglen lever, så stikker man ut og gjør kål på den.

 

:)

Er vel derfor det nesten ikke er ryper og diverse andre fuglearter i skogen/fjellet lenger.

 

du... vit va du prater om før du prater da, vær så snill... i år har det vært det beste skogsful året på mange mange år,, så kan du ta deg ein tur til finnmark og finne deg ein litt eldre same, og han vil fortelle deg at det er en mange dobbling av rype bestanden nå i forhold til da han var ung...

vilt bestanden vil alltid svinge, ikkje på grunn av jegere som ut gjør enn veldig liten del, men på grunn av hoved sakelig kulde, mat mangel og predasjon fra vile dyr som rev jerv mår ekkorn ulv mink bjørn gaupe rovful og annet rov vilt, så eg sier, a oss jakte mer på disse artene, så kan vi også jakte mer på mat vilt...

Lenke til kommentar

Det er alltid naturlige svingninger i fuglebestandene.

 

Men den største trusselen mot fuglebestandene er ikke Jakt.

 

Det er ikke jakt som desimerer bestandene, men miljøgifter.

 

Noe man merker spesielt godt blant fuglene på toppen av næringskjeden. De som lever av å spise andre dyr.

 

Fugler som ørner falker og hauker har svært stor dødlighet blandt eggene sine.

Og dette pga at miljøgifter påvirker fuglene slik at skallet til eggene blir for dårlig og svært ofte sprekker, tørker ut osv.

 

Det er det som ifølge forskning er fiende nummer 1 for fuglebestandene. Ikke jakt.

Lenke til kommentar

Trådstarter har vel ikke kritisert jakt på noen måte. Hans påstand er vel heller at naturen har mange rike dyreopplevelser å by på i tillegg til jakt - man kan skyte med annet enn gevær også. Og jeg er enig med ham - ens reaksjon når en ser et dyr, bør ikke uten videre være å gå i jaktmodus, det blir litt snevert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...